در بازار ولنتاین امسال، پکهای هدیه از ۲۰۰ هزار تومان شروع میشوند و تا ۷۳ میلیون تومان هم میرسند. پکهایی که از خرسهای کوچک و گلهای مصنوعی تشکیل میشود تا عطرهای گرانقیمت و خرسهای برندهای بزرگ و... تنوع پکها را تشکیل میدهند. اما نکته قابل توجه این است که برخی فروشندهها عامدانه طوری پکهای ارزانتر رامیچینند که مشتری را به سمت پکهای گرانتر سوق میدهد.
در شرایطی که قیمت یک شاخه گل رز در روز ولنتاین به ۲۰۰ هزار تومان میرسد، بسیاری از افراد حتی توان خرید یک شاخه گل را هم ندارند. حقوق متوسط یک کارگر ۸ میلیون تومان است، در حالی که خرسهای ولنتاین تا ۲ میلیون تومان قیمت دارند. یعنی ۲۰ درصد حقوق یک کارگر! این درحالی است که اگر یک کارگر بخواهد با حقوق دریافتیاش هدیهای که شامل خرس، گل، شکلات، باکس و... میشود را تهییه کند، باید به طور میانگین بالغ بر ۵۰ درصد حقوق دریافتیاش را کنار بگذارد.
برخی فروشگاههای اینترنتی نیز از این مراسمات استفاده میکنند و خرسهای ولنتاین تزیینشده با گل رز هلندی را تا ۷۳ میلیون تومان قیمتگذاری میکنند، قیمتی که از خرید یک آیفون ۱۵ هم بیشتر است! مبلغی که معادل حدود ۱۰ ماه حقوق دریافتی یک کارگر تخمین زده میشود.
در این میان، قشر ضعیف جامعه تنها نظارهگر این صحنهها هستند. آنها حقوق خود را بالا و پایین میکنند تا بتوانند اجاره و مایحتاج اولیه زندگی خود را تامین کنند. شاید با توجه به درآمد پایین این قشر، دیگر ولنتاین موضوع مهمی برایشان نبوده و تنها راه درآمدزایی برای عدهای فراهم شده باشد.
طی صحبتهایی که خبرنگار فراز با برخی از شهروندان داشته، عدهای میگویند میتوان با ۱ تا ۲ میلیون تومان هم پکهای هدیه تهیه کرد. عدهای دیگر این مراسم را به دلیل وارداتی بودنش هنوز نپذیرفتهاند و عدهای دیگر به دلیل شرایط اقتصادی قید آن را زدهاند.
در مقابل، عدهای از مردم از ولنتاین به عنوان فرصتی برای ابراز محبت و شادمانی استقبال میکنند. آنها معتقدند که این روز بهانهای برای یادآوری عشق و محبت به یکدیگر است، فارغ از قیمت هدایا.
ولنتاین به فرصتی برای سودجویی عدهای تبدیل شده است. از فروشندههایی که قیمتهای نجومی تعیین میکنند تا بلاگرها و اینفلوئنسرهایی که با تبلیغ پکها و مراسمات گرانقیمت، به دنبال جذب مخاطب و کسب درآمد هستند. افرادی که از احساسات مردم برای محل کسبوکار خود استفاده میکنند. خریدها و هدایای گرانقیمت خود را نشان داده و تنها قشر ضعیف جامعه را ضعیفتر نشان میدهند. کافهها و رستورانهای لوکس را رزو میکنند و خودشان را با قیمتهای نجومی برای دادن هدایا تبلیغ میکنند.
هرچه هست ولنتاین سالهاست که در فرهنگ ایرانی رسوخ کرده و محبوبیت زیادی در بین جوانان دارد. اما این روز فارغ از سن و سال و هدایای ارزان یا گرانقیمت، فرصتی برای ابراز محبت و عشق به یکدیگر است.
ویدیو:
سه رأس مثلث به جامانده از دولت سیزدهم
چرا صداوسیما این روزها گلبهخودی میزند؟
ویدیو:
بررسی چالش اصلی نظام سلامت ایران در گفتگو با دکتر هادی یزدانی:
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟
اینفوگرافیک