شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ 27 July 2024
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۷۱۰۳۷

عشق در روزگار گرانی؛ ولنتاین، فرصتی برای سودجویی یا ابراز محبت؟

باز هم ولنتاین از راه رسید و تب و تاب خرید هدیه در بازار بالا گرفت. این سنت که ریشه در مسیحیت دارد و به عنوان روز عشق شناخته می‌شود، سال‌هاست که در فرهنگ ایرانی نیز رسوخ کرده و به نظر می‌رسد ایرانیان توجهی به مراتب بیشتر از مسیحیان به آن نشان می‌دهند. اما این عشق‌ها چه بهایی دارند؟ هدایای گران‌قیمت و بعضا نجومی، روز ولنتاین را به فرصتی برای سودجویی برخی تبدیل کرده و گویی نان عده‌ای در گرو تب و تاب این روز خاص است.
فاطمه احمدی
نویسنده
فاطمه احمدی

پک‌های ولنتاین؛ از ۲۰۰ هزار تومان تا ۷۳ میلیون تومان!

در بازار ولنتاین امسال، پک‌های هدیه از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شوند و تا ۷۳ میلیون تومان هم می‌رسند. پک‌هایی که از خرس‌های کوچک و گل‌های مصنوعی تشکیل می‌شود تا عطر‌های گران‌قیمت و خرس‌های برند‌های بزرگ و... تنوع پک‌ها را تشکیل می‌دهند. اما نکته قابل توجه این است که برخی فروشنده‌ها عامدانه طوری پک‌های ارزان‌تر رامی‌چینند  که مشتری را به سمت پک‌های گران‌تر سوق می‌دهد.

ولنتاین و شکاف طبقاتی

در شرایطی که قیمت یک شاخه گل رز در روز ولنتاین به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد، بسیاری از افراد حتی توان خرید یک شاخه گل را هم ندارند. حقوق متوسط یک کارگر ۸ میلیون تومان است، در حالی که خرس‌های ولنتاین تا ۲ میلیون تومان قیمت دارند. یعنی ۲۰ درصد حقوق یک کارگر! این درحالی است که اگر یک کارگر بخواهد با حقوق دریافتی‌اش هدیه‌ای که شامل خرس، گل، شکلات، باکس و... می‌شود را تهییه کند، باید به طور میانگین بالغ بر ۵۰ درصد حقوق دریافتی‌اش را کنار بگذارد. 
برخی فروشگاه‌های اینترنتی نیز از این مراسمات استفاده می‌کنند و خرس‌های ولنتاین تزیین‌شده با گل رز هلندی را تا ۷۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌کنند، قیمتی که از خرید یک آیفون ۱۵ هم بیشتر است! مبلغی که معادل حدود ۱۰ ماه حقوق دریافتی یک کارگر تخمین زده می‌شود. 

ولنتاین برای فقرا چگونه است؟

در این میان، قشر ضعیف جامعه تنها نظاره‌گر این صحنه‌ها هستند. آن‌ها حقوق خود را بالا و پایین می‌کنند تا بتوانند اجاره و مایحتاج اولیه زندگی خود را تامین کنند. شاید با توجه به درآمد پایین این قشر، دیگر ولنتاین موضوع مهمی برایشان نبوده و تنها راه درآمدزایی برای عده‌ای فراهم شده باشد. 

نظارت مردم؛ از مخالفان تا طرفداران

طی صحبت‌هایی که خبرنگار فراز با برخی از شهروندان داشته، عده‌ای می‌گویند می‌توان با ۱ تا ۲ میلیون تومان هم پک‌های هدیه تهیه کرد. عده‌ای دیگر این مراسم را به دلیل وارداتی بودنش هنوز نپذیرفته‌اند و عده‌ای دیگر به دلیل شرایط اقتصادی قید آن را زده‌اند.
در مقابل، عده‌ای از مردم از ولنتاین به عنوان فرصتی برای ابراز محبت و شادمانی استقبال می‌کنند. آن‌ها معتقدند که این روز بهانه‌ای برای یادآوری عشق و محبت به یکدیگر است، فارغ از قیمت هدایا.

ولنتاین، ابزاری برای تبلیغات

ولنتاین به فرصتی برای سودجویی عده‌ای تبدیل شده است. از فروشنده‌هایی که قیمت‌های نجومی تعیین می‌کنند تا بلاگر‌ها و اینفلوئنسرهایی که با تبلیغ پک‌ها و مراسمات گران‌قیمت، به دنبال جذب مخاطب و کسب درآمد هستند. افرادی که از احساسات مردم برای محل کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. خریدها و هدایای گران‌قیمت خود را نشان داده و تنها قشر ضعیف جامعه را ضعیف‌تر نشان می‌دهند. کافه‌ها و رستوران‌های لوکس را رزو می‌کنند و خودشان را با قیمت‌های نجومی برای دادن هدایا تبلیغ می‌کنند.

هرچه هست ولنتاین سال‌هاست که در فرهنگ ایرانی رسوخ کرده و محبوبیت زیادی در بین جوانان دارد. اما این روز فارغ از سن و سال و هدایای ارزان یا گران‌قیمت، فرصتی برای ابراز محبت و عشق به یکدیگر است.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

علی لاریجانی در یک قدمی دبیری شورای عالی امنیت ملی

آقای کیانیان! بگذاریم پزشکیان خودش باشد!

جایی برای پیرمردها هست؟!

بابک زنجانی؛ از بسیجی اقتصادی تا همیار طلبکار!

علی اکبر صالحی بیشترین شانس را دارد؛ تنها کسی که موفق به کسب مجوز مذاکره با امریکا شده

چرا روسای جمهور آمریکا ترور می‌شوند؟| چه کسانی کشته و چه کسانی جان سالم به‌در بردند؟

یزد در مسیر کابل شدن؟!

نسخه تاریخی برای درمان ایران؛ این کهن‌درخت، راهی جز اصلاحات ندارد

‏سناریوهای ۱۵ تیر

اینفوگرافیک؛ همه مخالفان پزشکیان

اینفوگرافیک؛ آن‌ها که به پزشکیان گفتند آری

پیام مهم سیدمحمد خاتمی: در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریت همصدا شدم| اینک اما فرصتی پیش آمده که امیدوارم روزنه‌ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود| به دکتر پزشکیان رای خواهم داد

بازی زیرپوستی پورمحمدی؛ مرد مرموز مناظرات، فرشته نجات قالیباف و عامل اجماع جبهه انقلاب 

ما در زمان قاجار خیلی بدبخت بودیم؟!

پیشنهاد سردبیر
زندگی