شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ 27 July 2024
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۷۱۱۲۴
مهدی مختاری حقوق دان در گفتگو با فراز :

آرای باطله زیاد، تاثیری در نتیجه انتخابات ندارد اما نشان می‌دهد جامعه ناراضی است

رویداد انتخابات مجلس حواشی زیادی را برانگیخته و سوالات گوناگونی را ایجاد کرده است. نتیجه انتخابات اخیر مجلس در اغلب شهر‌ها و کلانشهر‌ها حاکی از افزایش میزان آرای باطله است؛ به عبارتی دیگر آرا باطله در اکثر حوزه‌ها، جایگاه اول یا دوم را از آن خود کرده‌است. برای مثال در استان یزد ۲۰ هزار و ۳۰۳ رای، باطله اعلام شده است که در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. شائبه پیشتاز بودن یا دوم بودن آرای باطله در حوزه تهران نیز بسیار پررنگ است همچنین انتخابات تهران برای ۱۵ کرسی به مرحله دوم کشیده می‌شود و در افتتاحیه مجلس، ۱۵ نماینده تهران حضور ندارند. این در حالی است که خبرگزاری مهر ادعا کرده، میزان آرای باطله در انتخابات حوزه تهران «زیر ۱۲ درصد» است. بر اساس آخرین اخبار در ۱۶ حوزه، انتخابات به مرحله دوم کشیده شده‌است؛ در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات اخیر، تحلیل‌های مختلفی وجود دارد و رسانه‌ها نیز از مناظر گوناگون به این موضوع پرداخته‌اند. اما موضوع گزارش روزنامه اینترنتی فراز «آرای باطله» و تاثیر آن در انتخابات بر اساس قوانین کشور ما است. سوالات اصلی ما این است که آیا افزایش چشمگیر آمار آرای باطله می‌تواند نتیجه انتخابات را تحت تاثیر خود قرار دهد و در قوانین کشور ایران در خصوص این موضوع چه تدبیری اندیشیده شده‌است؟ روزنامه اینترنتی فراز در این خصوص با مهدی مختاری کارشناس احزاب و انتخابات و استاد سابق حقوق عمومی دانشگاه گفتگو کرده‌است.
یگانه شوق الشعراء
نویسنده
یگانه شوق الشعراء

اهمیت آرای باطله از جهت تعیین میزان مشارکت 

مهد مختاری کارشناس احزاب در این باره به فراز گفت: «در قانون انتخابات آرای باطله از جهت تعیین میزان مشارکت اهمیت دارد، اما در تعیین نتیجه برنده انتخابات تاثیرگذار نیست. آرای باطله مربوط به کسانی است که پای صندوق‌های انتخابات رفته‌اند و رای داده‌اند، اما رای آن‌ها به حساب نیامده‌است. البته رای‌ها به دلایل مختلفی باطله اعلام می‌شوند. مثلا برخی واجد شرایط رای دادن نبوده‌اند یا رای سفیده داده‌اند.»

 

معانی مختلف آرای باطله

او ادامه داد: «بالا بودن میزان آرای باطله در انتخابات می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. برای مثال می‌تواند چنین معنایی داشته باشد که انتخابات صحیح و قانونی برگزار نشده‌است و یا اینکه یک نوع واکنش اعتراضی به انتخابات معنا شود. در برخی از کشور‌ها رای دادن اجباری است و مردم مکلف هستند که در انتخابات شرکت کنند؛ یعنی اگر مردم رای ندهند مجازات و از برخی خدمات دولتی محروم می‌شوند؛ بنابراین شهروندان مجبور به رای دادن هستند لذا با استفاده از رای باطله نظر خودشان را اعلام می‌کنند.»

 

اعتبار انتخابات

این کارشناسان انتخاب در ادامه تصریح کرد: «در بعضی از کشور‌ها مانند روسیه برای اینکه انتخابات صحیح تلقی شود، نیاز به میزان مشخصی از مشارکت وجود دارد؛ لذا اگر میزان مشارکت پایین باشد انتخابات ابطال و به دور بعدی کشیده می‌شود. در این کشورها، میزان رای باطله می‌تواند به انتخابات اعتبار ببخشد. برای مثال گفته می‌شود که باید میزان مشارکت در انتخابات حداقل ۵۰ درصد باشد، رای‌های باطله می‌تواند میزان آرا را به حداقلی که قانون در نظر گرفته برساند.»


اهمیت آرای باطله از نظر سیاسی و جامعه شناسی


مهدی مختاری در ادامه گفت: «به هر حال ملاک انتخاب هر کاندیدا، آرای صحیحی است که دریافت می‌کند. آرای باطله از نظر حقوقی در کشور ما تعیین‌کننده نیست، اما از نظر مشارکت سیاسی و از منظر جامعه شناسی دارای اهمیت است. آرای باطله زیاد نشان می‌دهد که در جامعه نارضایتی وجود دارد. اما از نظر قانونی و حقوقی در کشور ما، آرای باطله ملاکی برای اعتبار اصل انتخابات نیست.»


او در آخر تاکید کرد: «قوانین انتخابات در کل کشور یکسان است؛ آرای باطله در انتخاب کاندیدا‌ها تاثیری ندارد و اعتبار انتخابات را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد لذا حتی اگر ۹۰ درصد رای‌ها باطله باشد همان ۱۰ درصد رای صحیحی شمرده می‌شود و ملاک انتخاب قرار می‌گیرد. دلیل باطل اعلام شدن رای بسیار مهم است و این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد. برخی از افراد واجد شرایط قانونی هستند، اما رای سفید به صندوق می‌اندازند این در حالی است که رای عده‌ای باطل می‌شود به دلیل آن که واجد شرایط نیستند یا با تقلب رای داده‌اند.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

علی لاریجانی در یک قدمی دبیری شورای عالی امنیت ملی

آقای کیانیان! بگذاریم پزشکیان خودش باشد!

جایی برای پیرمردها هست؟!

بابک زنجانی؛ از بسیجی اقتصادی تا همیار طلبکار!

علی اکبر صالحی بیشترین شانس را دارد؛ تنها کسی که موفق به کسب مجوز مذاکره با امریکا شده

چرا روسای جمهور آمریکا ترور می‌شوند؟| چه کسانی کشته و چه کسانی جان سالم به‌در بردند؟

یزد در مسیر کابل شدن؟!

نسخه تاریخی برای درمان ایران؛ این کهن‌درخت، راهی جز اصلاحات ندارد

‏سناریوهای ۱۵ تیر

اینفوگرافیک؛ همه مخالفان پزشکیان

اینفوگرافیک؛ آن‌ها که به پزشکیان گفتند آری

پیام مهم سیدمحمد خاتمی: در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریت همصدا شدم| اینک اما فرصتی پیش آمده که امیدوارم روزنه‌ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود| به دکتر پزشکیان رای خواهم داد

بازی زیرپوستی پورمحمدی؛ مرد مرموز مناظرات، فرشته نجات قالیباف و عامل اجماع جبهه انقلاب 

ما در زمان قاجار خیلی بدبخت بودیم؟!

پیشنهاد سردبیر
زندگی