پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ 24 October 2024
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۷۷۲۲۸
خط جدید مخالفان پزشکیان:

دولت ۲۵درصدی‌ها!

«مسعود پزشکیان» توانست ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای از مجموع ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رای را از آن خود کند و به عنوان رییس دولت چهاردهم انتخاب شود. این شکست برای اردوگاه سیاسی موسوم به جبهه انقلاب آنقدر سنگین بوده که خط جدیدی برای تخریب پزشکیان و رای دهندگان را راه بیاندازند؛ خط ۲۵ درصدی‌ها. برخی از مخالفان پزشکیان حالا دولت چهاردهم را دولت ۲۵ درصدی‌ها می‌نامند و بر این باروند که آن‌ها تنها منتخب ۲۵ درصد از مردم‌اند و بر این نکته تاکید می‌کنند که بیش از ۵۰ درصد از واجدین شرایط در این انتخابات شرکت نکرده‌اند. البته به نظر می‌رسد که این حامیان جبهه انقلاب توجه ندارند که این خط تخریب همچون بومرنگی به سرعت به خود آنان بازمی‌گردد.
یگانه شوق الشعراء
نویسنده
یگانه شوق الشعراء

۸ درصدی‌ها با ۲۵ درصد چه کار دارند؟

زمانی وزیر کشور مشارکت ۸ درصدی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری را «حماسه» خواند و برخی نیز باور کرده‌اند که در یک حماسه رای آورده و به مجلس راه یافته‌اند. اما واقعیت این است کسانی که تنها با کمتر از ۸ درصد آرای مردم بر کرسی‌های مجلس نشسته‌اند، نمی‌توانند دولت مسعود پزشکیان را ۲۵ درصدی بخوانند. مسعود پزشکیان در یک انتخابات رقابتی توانست حدود ۲۷ درصد از آرای مردم را به دست بیاورد. این در حالی است که بعد از برگزاری دور اول انتخابات و عدم مشارکت حدود ۶۰ درصد از مردم، او اعلام کرد که صدای آن ۶۰ درصد را شنیده است و خود از مسیری که پیش رو دارد با خبر است.

اما اکنون چه شده است که ناگهان تحریم‌کنندگان انتخابات برای عده‌ای مهم شده‌اند؟ «سعید جلیی» رقیب اصلی پزشکیان در دور دوم انتخابات بعد از برگزاری دور اول مگر از ۶۰ درصدی که با صندوق رای قهر کردند سختی به میان آورد که حالا برخی از طرفدارانش به اهمیت این گروه اشاره می‌کنند؟ همین افراد چرا به افزایش مشارکت مردم در دور دوم انتخابات اشاره‌ای ندارند و نمی‌گویند که برخلاف تلاش‌های بسیار گروه خودشان باز هم ۵۰ درصد از مردم به پای صندوق‌های رای نرفتند؟


دولت ۳۰ درصدی‌ها چه می‌شود؟

به یاد داریم که رئیس دولت سیزدهم نیز با ۱۷ میلیون و ۹۲۶هزار و ۳۴۵ رای آن هم در انتخاباتی غیر‌رقابتی رئیس جمهور شد. البته در آن انتخابات صندوق رای شورا‌ها نیز وجود داشت و همین به رای‌آوری او کمک زیادی کرد. میزان مشارکت مردم در آن انتخابات طبق اعلام رسمی حدود ۴۸ درصد بود که یکی از پایین‌ترین نرخ مشارکت انتخابات ریاست جمهوری در ایران به حساب می‌آید. در انتخابات ۱۴۰۰، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رأی دادن بودند. رییس جمهور شهید دولت سیزدهم نیز با جذب ۳۰ درصد از آرای مردم به پاستور راه یافت. آن کسانی که امروز ۲۵ درصد را به میان می‌آورند ۳۰ درصد رای دولت سیزدهم را ندیده‌اند؟
انتخابات تمام و رییس جمهور ایران انتخاب شده‌است، اما عده‌ای همچنان به دنبال راه‌های جدیدی برای تخریب، کارشکنی و از بین بردن اندک امید جوانه زده در جامعه‌اند. نمی‌شود به سراغ برخی از اعداد و ارقام رفت و سایر آن‌ها را نادیده گرفت. دولت چهاردهم اگر با بیش از ۲۵ درصد از آرا کار خود را شروع می‌کند، دولت سیزدهم با ۳۰ درصد آرا برای سه سال در جایگاه قدرت و تصمیم‌گیری قرار گرفت و انتخابات اخیر نشان داد مقداری از همین پایگاه رای نیز به دلایلی مثل عملکرد این دولت، از دست رفته‌است.

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی