شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ 27 July 2024
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۷۱۴۵۷

اکانت‌های امنیتی اسراییل، چگونه ردِ سردار زاهدی را زدند؟!

اکانت‌های امنیتی اسراییل، چگونه ردِ سردار زاهدی را زدند؟!
دسامبر ۲۰۲۳، یعنی حدود ۴ ماه پیش، یک اکانت امنیتی اسراییلی در توییتر، با نام «اینتل‌تایمز»، اطلاعات دسته‌اولی از این فرمانده نیروی قدس سپاه منتشر کرده بود. به نوشته این حساب توییتری، زاهدی مهمترین فرمانده نیروی قدس در سوریه و لبنان است. این اکانت در ادامه بیروت را محل زندگی او دانسته و نوشته زاهدی با نام «حسن مهدوی» نیز شناخته می‌شود که فرماندهی «نیروهای واحد ۲۰۰۰» و دفتر کمک به لبنان در دمشق(۲۲۵۰) را بر عهده دارد.

محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد نیروی قدس، احتمالا همان هدفی بود که اسراییل در حمله هوایی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق به دنبالش بوده است؛ حمله‌ای‌ که عصر دوشنبه توسط جنگنده اف-۳۵ اسراییلی از فراز‌ بلندی‌های جولان با ۶ موشک انجام شد؛ یعنی از فاصله‌ای حدودا ۷۰ کیلومتری.

بر اثر این حمله، ۷ نیروی سپاه پاسداران به شهادت رسیدند که بنا به بیانیه سپاه، دو تن از فرماندهان ارشد و ۵ افسر نیروی قدس، ۷ شهید این حمله را تشکیل داده‌اند.

شاخص‌ترین فرد که گمان می‌رود، حمله بابت ترور او صورت گرفته باشد، محمدرضا زاهدی است. البته معاون زاهدی، «محمدهادی حاجی‌رحیمی» نیز در حمله عصر دوشنبه به شهادت رسید تا فرمانده و معاون، در یک زمان و یک مکان شهید شده باشند و آن بخش، دو فرمانده اصلی خود را از دست بدهد؛ مشابه شرایطی که کمتر از سه ماه پیش نیز، دقیقا همین شرایط برای بخش اطلاعات نیروی قدس رخ داده بود. در حمله سی‌ام دی ماه ۱۴۰۲ هواپیماهای اسراییلی به یک خانه مسکونی در یک محله دمشق، فرمانده اطلاعات نیروی قدس هدف قرار گرفت و معاون او نیز در همانجا کنار فرمانده‌اش شهید شد.


محمدرضا زاهدی که با نام علی زاهدی نیز شناخته می‌شد، از سال ۱۳۵۹ وارد سپاه پاسداران شده بود. او که زاده اصفهان است، سه سال فرمانده تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم بود و ۵ سال هم فرمانده یکی از‌مهمترین لشکرهای جنگ، لشکر ۱۴ امام حسین بود؛ البته از این ۵ سال، دو سال در زمان جنگ بود و ۳ سال پس از جنگ.

دسامبر ۲۰۲۳، یعنی حدود ۴ ماه پیش، یک اکانت امنیتی اسراییلی در توییتر، با نام «اینتل‌تایمز»، اطلاعات دسته‌اولی از این فرمانده نیروی قدس سپاه منتشر کرده بود. به نوشته این حساب توییتری، زاهدی مهمترین فرمانده نیروی قدس در سوریه و لبنان است. این اکانت در ادامه بیروت را محل زندگی او دانسته و نوشته زاهدی با نام «حسن مهدوی» نیز شناخته می‌شود که فرماندهی «نیروهای واحد ۲۰۰۰» و دفتر کمک به لبنان در دمشق(۲۲۵۰) را بر عهده دارد. این اکانت همچنین تاکید کرده که زاهدی، فرمانده‌ی شهید سید رضی موسوی، بوده است. این اکانت همچنین دو عکس از او منتشر کرده بوده که البته در عکس‌ها، سوژه افراد دیگری بودند؛ در یکس‌از آنها، چهره زاهدی به شکلی غیر واضح پشت‌سر شهید سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه دیده می‌شود و دیگری نیز در کنار اسماعیل قاآنی فرمانده فعلی‌ نیروی‌ قدس. در توییتی دیگر، این اکانت اسراییلی، عکسی از‌ اقامه نماز‌ میت توسط‌ مقام معظم رهبری بر پیکر شهید رضی موسوی در همان روز مراسم منتشر کرده بود که زاهدی در صف چهارم قرار دارد و سرش هم پایین است؛ با این وجود آنها این فرمانده نیروی قدس را شناسایی کرده بودند و دایره‌ای قرمز دور سر او کشیده بود و ضمن معرفی زاهدی، مدعی شده بود که «او تلاش می‌کند تا معلوم نشود که الان در تهران حضور دارد».


این اکانت، پس از حمله عصر دوشنبه، برای اولین بار خبر از ترور سردار زاهدی داد که منابع ایرانی با فاصله زمانی نسبتا طولانی، این خبر را تایید کردند.


در همان بازه زمانی که این اکانت توییتری چنین مطالبی را منتشر کرده، شبکه ۱۴ تلویزیون اسراییل هم در گزارشی، به نقش تعدادی از فرماندهان سپاه در منطقه پرداخته بود. در این گزارش، نام‌هایی چون محمدرضا زاهدی، عبدالرضا مسگران، محمدسعید ایزدی و عبدالرضا شهلایی برده شده بود و چهره برخی از آنها نیز به نمایش درآمد.


بنا بر این می‌توان چنین ادعا کرد که از چندین ماه قبل، نشانه‌هایی یا بدبینانه، سیگنال‌هایی مبنی بر در خطر بودن این چهره‌ها وجود داشته است. 

ماجرا وقتی عجیب‌تر می‌شود که محمدرضا زاهدی، کمتر از ۲۴ ساعت قبل از ترور، یعنی شب قبلش در حرم امام رضا در مشهد بوده است. به عبارت دیگر قاعدتا عوامل اطلاعاتی اسراییل این فرمانده سپاه را تحت نظر خود داشته‌اند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

علی لاریجانی در یک قدمی دبیری شورای عالی امنیت ملی

آقای کیانیان! بگذاریم پزشکیان خودش باشد!

جایی برای پیرمردها هست؟!

بابک زنجانی؛ از بسیجی اقتصادی تا همیار طلبکار!

علی اکبر صالحی بیشترین شانس را دارد؛ تنها کسی که موفق به کسب مجوز مذاکره با امریکا شده

چرا روسای جمهور آمریکا ترور می‌شوند؟| چه کسانی کشته و چه کسانی جان سالم به‌در بردند؟

یزد در مسیر کابل شدن؟!

نسخه تاریخی برای درمان ایران؛ این کهن‌درخت، راهی جز اصلاحات ندارد

‏سناریوهای ۱۵ تیر

اینفوگرافیک؛ همه مخالفان پزشکیان

اینفوگرافیک؛ آن‌ها که به پزشکیان گفتند آری

پیام مهم سیدمحمد خاتمی: در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریت همصدا شدم| اینک اما فرصتی پیش آمده که امیدوارم روزنه‌ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود| به دکتر پزشکیان رای خواهم داد

بازی زیرپوستی پورمحمدی؛ مرد مرموز مناظرات، فرشته نجات قالیباف و عامل اجماع جبهه انقلاب 

ما در زمان قاجار خیلی بدبخت بودیم؟!

پیشنهاد سردبیر
زندگی