پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۴ 22 May 2025
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۸۹۳۳۲

کارگاه مردم‌نگاری قشم، الگویی برای تحول در آموزش

کارگاه مردم‌نگاری قشم، الگویی برای تحول در آموزش
یکی از ضعف‌های عمده در نظام آموزشی علوم اجتماعی در ایران، کمبود آموزش‌های عملی و میدانی است. این ضعف مهم، تأثیر زیادی بر توانایی‌های تحقیقاتی و تحلیلی دانشجویان دارد و باعث می‌شود تا آن‌ها در مواجهه با چالش‌های واقعی جامعه، فاقد مهارت‌های لازم برای تحلیل و درک عمیق پدیده‌های اجتماعی باشند. کارگاه مردم‌نگاری قشم که انجمن انسان‌شناسی ایران و سازمان منطقه آزاد قشم برگزار کردند، نمونه‌ای موفق از تلاش برای پر کردن این خلأ آموزشی است.

رشته‌هایی مانند جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی در ایران، عمدتاً بر آموزش نظری متمرکز هستند. دانشجویان بیشتر با تئوری‌های انتزاعی و چارچوب‌های مفهومی آشنا می‌شوند، اما کمتر فرصت می‌یابند که این نظریه‌ها را در میدان واقعی به کار گیرند. نتیجه این روند، تولید فارغ‌التحصیلانی است که توانایی تحلیل نظری دارند، اما در کاربرد عملی مفاهیم علمی دچار ضعف هستند.

نقدی بر ضعف آموزش عملی در علوم اجتماعی با نگاهی به کارگاه مردم‌نگاری قشم
کارگاه مردم‌نگاری قشم: الگویی برای تحول در آموزش

کارگاه «مردم‌نگاری در قشم» با حضور دکتر جبار رحمانی و آقای سعید زاهدی، تلاشی بود برای عبور از محدودیت‌های آموزش صرفاً نظری. این کارگاه به مدت پنج روز از ۲۸ دی تا ۴ بهمن‌ماه در جزیره قشم برگزار شد و بر مشاهده میدانی و روش‌های مردم‌نگاری متمرکز بود. ویژگی‌های متمایز این کارگاه نشان می‌دهد که چگونه می‌توان آموزش علوم اجتماعی را به شکلی عملی و کارآمدتر طراحی کرد:
آموزش در میدان واقعی: به جای محدود شدن به فضای کلاس، آموزش در دل جامعه و فرهنگ محلی قشم صورت گرفت، به‌ویژه در شهر لافت که تنوع فرهنگی و دسترسی به مردم محلی فرصت‌های بی‌نظیری برای مطالعه میدانی فراهم می‌کرد.

نقدی بر ضعف آموزش عملی در علوم اجتماعی با نگاهی به کارگاه مردم‌نگاری قشم
تجربه تیمی و اشتراک‌گذاری داده‌ها: شرکت‌کنندگان از رشته‌های مختلف مانند علوم اجتماعی، روان‌شناسی، هنر، شهرسازی و معماری در این کارگاه حضور داشتند. این تنوع، به غنای بینش‌های تحلیلی و تقویت مهارت‌های کار تیمی کمک کرد.
کاهش فاصله میان محقق و میدان: حضور افراد بومی در کنار محققان غیربومی، موجب تسهیل تعاملات اجتماعی و افزایش کیفیت گردآوری داده‌ها شد. این تجربه به محققان جوان کمک کرد تا چالش‌های میدانی را به‌صورت واقعی تجربه کنند و از تخیلات غیرواقعی درباره میدان‌های پژوهشی فاصله بگیرند.
تمرین عملی برای تحلیل داده‌ها: آموزش‌ها به سه بخش تقسیم شده بود: آموزش‌های مقدماتی در تهران، آموزش‌های میدانی در قشم، و در نهایت تنظیم و ارائه گزارش‌های تحقیقاتی. این روند، یک چرخه کامل از یادگیری نظری تا تحلیل داده‌های واقعی را پوشش می‌داد.


نهاد‌های سیاست‌گذار جایگزین برای خلا دانشگاه‌ها

کارگاه مردم‌نگاری قشم نشان می‌دهد که نهاد‌های غیردانشگاهی مانند سازمان منطقه آزاد قشم می‌توانند در جبران ضعف‌های نظام آموزشی رسمی نقش مؤثری ایفا کنند. این مدل آموزشی نشان می‌دهد که آموزش علوم اجتماعی باید از فضای کلاس‌های درس فراتر رود و در بستر واقعی جامعه انجام شود.

نقدی بر ضعف آموزش عملی در علوم اجتماعی با نگاهی به کارگاه مردم‌نگاری قشم
ضرورت تحول در آموزش علوم اجتماعی

تجربه کارگاه قشم تأکیدی است بر این نکته که آموزش عملی، حلقه مفقوده علوم اجتماعی در ایران است. برای پر کردن این خلأ، پیشنهاد می‌شود: ادغام کارگاه‌های میدانی در برنامه درسی دانشگاه‌ها، همکاری میان دانشگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی و پژوهشی برای برگزاری پروژه‌های مشترک، تمرکز بر آموزش‌های میان‌رشته‌ای برای تقویت دیدگاه‌های متنوع، توسعه شبکه‌های علمی میان محققان جوان به‌منظور اشتراک تجربیات میدانی.
در نهایت، آموزش علوم اجتماعی تنها زمانی می‌تواند تأثیرگذار باشد که دانشجویان نه فقط در نظریه بلکه در تعامل مستقیم با جامعه نیز توانمند شوند. کارگاه مردم‌نگاری قشم نمونه‌ای موفق از این رویکرد جدید است که می‌تواند الگویی برای اصلاح نظام آموزشی در سراسر کشور باشد.

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

توضیخات رضا سپهوند، نماینده خرم‌آباد در مورد لوایح مالی

پیام روسیه در مورد FATF

تاثیر استخراج رمزارز بر ناترازی برق

ماینرها همچنان مشغول کارند!

گزارشی از هزینه‌کرد متفاوت شرکت داروسازی «کاسپین تأمین»

وقتی بودجه درمان، خرج برگزاری مراسم می‌شود

زندگی