به گزارش سایپانیوز، به نقل از آخرین خودرو، یکی از مهمترین اتفاقات ماه جولای، سبقتگیری شرکت چینی بیوایدی از رقیب آمریکایی خود یعنی تسلا در بازار اروپا بود. برای نخستین بار، فروش خودروهای برقی این کمپانی در اروپا بیشتر از تسلا شد. چنین اتفاقی مسلماً جایگاه بیوایدی در بازار خودروهای برقی را بیش از پیش ارتقا میدهد.
دادههای ACEA نشان میدهد که در اتحادیه اروپا، نزدیک به ۶۰ درصد از کل خودروهای جدید فروختهشده در ماه جولای به نوعی برقی هستند. این آمار شامل خودروهای تمام برقی (BEV)، هیبریدی شارژی (PHEV) و هیبریدی معمولی میشود.
به طور دقیقتر، ۵۹.۸ درصد از سهم بازار خودروهای جدید در اروپا به این دسته اختصاص داشته است؛ این رقم در بازه زمانی مشابه سال گذشته با ۵۱.۱ درصد برابر بود. فروش خودروهای تمام برقی نیز ۳۹.۱ درصد رشد داشته که بیشترین افزایش از آگوست ۲۰۲۳ تاکنون محسوب میشود. خودروهای هیبریدی شارژی حتی عملکرد بهتری داشتند و رشد ۵۶.۹ درصدی را تجربه کردند؛ این بیشترین جهش از زمان شروع گزارش دهی ACEA در اوایل ۲۰۲۳ است.
بخش بزرگی از این رشد به بازار آلمان مربوط میشود. دولت آلمان در ژوئن طرح جدیدی برای تشویق به خرید خودروهای برقی معرفی کرد و اثر آن بلافاصله در بازار نمایان شد. در ماه جولای، فروش خودروهای تمام برقی در آلمان ۵۸ درصد افزایش یافته و فروش هیبریدیهای شارژی نیز جهشی چشمگیر به میزان ۸۳.۶ درصد داشته است.
در مجموع، فروش خودرو در آلمان ۱۱.۱ درصد رشد کرده و همین موضوع به افزایش آمار کل اروپا کمک شایانی نموده است. این روند بار دیگر نشان میدهد که سیاستهای دولتی میتوانند به طور مستقیم بر انتخاب خریداران و سرعت گذار به سمت انرژی پاک تأثیر قابل توجهی بگذارند.
در حالی که بازار خودروهای برقی اروپا در حال رونق گرفتن است، تسلا شرایط سختی را تجربه میکند. فروش این برند آمریکایی در جولای ۴۰.۲ درصد افت نموده و سهم بازار آن از ۱.۴ درصد در سال گذشته به ۰.۸ درصد در سال جاری سقوط کرده است. این هفتمین ماه متوالی است که سهم بازار تسلا در اروپا کاهش مییابد. در مقابل بیوایدی با رشد خیرهکننده ۲۲۵.۳ درصدی قدرتمند وارد میدان شده و توانسته سهم ۱.۲ درصدی از بازار اروپا را به دست آورد و بالاتر از تسلا قرار گیرد.
خودروسازان سنتی اروپایی در این ماه عملکرد متفاوتی داشتند. گروه فولکس واگن رشد ۱۱.۶ درصدی را تجربه کرده و فروش گروه رنو نیز با افزایش ۸.۸ درصدی همراه شده است. در مقابل، شرکت استلانتیس کاهش ۱.۱ درصدی را ثبت کرده است.
هرچند بسیاری از کشورها رشد چشمگیر داشتهاند، اما وضعیت در برخی از بازارها کاملاً متفاوت است. آلمان و اسپانیا با ۱۷.۱ درصد، لهستان با ۱۶.۵ درصد و اتریش با ۳۱.۶ درصد رشد بالاترین افزایش را دارند. در مقابل، بازار بریتانیا با ۵ درصد، فرانسه با ۷.۷ درصد و ایتالیا با ۵.۱ درصد افت بیشترین کاهش فروش را تجربه کردهاند.
با وجود رکوردزنی فروش خودروهای برقی، صنعت خودرو اروپا همچنان نگران آینده است. انجمن خودروسازان اروپا در نامهای به رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده که هدفگذاری ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی تا سال ۲۰۳۵ دیگر قابل تحقق نیست. این تناقض نشان میدهد در حالی که مصرفکنندگان اروپایی به سمت خودروهای برقی روی آوردهاند، لابی خودروسازان تمایل دارند روند گذار به انرژی پاک را کندتر کنند.
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
سید محمدوهاب نازاریان در پایان نامه
پیامدهای پر مخاطره تصمیم بانک مرکزی
احمد شیرزاد در گفتگو با فراز بررسی کرد