چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ 15 October 2025
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۱۰۴۲۱۶

ایرلاین‌ها همچنان در حالت آماده‌باش پس از جنگ هستند

ایرلاین‌ها همچنان در حالت آماده‌باش پس از جنگ هستند
مدیرعامل قشم‌ایر گفت: ما در حالت نه جنگ و نه صلحیم برای همین همچنان ایرلاین‌ها به دلیل وجود احتمال وقوع حادثه‌ای، در حالت آماده‌باش قراردارند.

سیامند عبدالله زاده در نشستی با خبرنگاران که در حال گزارش فعالیت‌های قشم ایر طی ۶ ماه اخیر بود، درباره اینکه پس از جنگ ۱۲ روزه نیز هشداری برای کلییر شدن آسمان اعلام شده یا نه گفت: نه اما، ما همواره در حال رصد وضعیت و آمادگی هستیم و در صورتی که به ما اطلاع‌رسانی شود اقدامات لازم را سریعا انجام خواهیم داد.

او با اشاره به جنگ ۱۲ روزه افزود: در این جنگ ما جزء اولین ایرلاین‌هایی بودیم که به سرعت طرح پراکندگی هواپیما‌ها را اجرایی کردیم و ۸ فروند هواپیمایی که در اختیار داشتیم، تعداد چهار فروند را از فرودگاه مهرآباد و سه فروند را از فرودگاه امام تخلیه کردیم و به نقاط امن انتقال دادیم. یکی از هواپیما‌ها نیز که در خارج از کشور قرار داشت به کشور برگرداندیم؛ و این کار‌ها با تلاش تیمی ۶۰، ۷۰ نفره در کمتر از ۲۴ ساعت انجام شد.

او تصریح کرد: پس از اعلام آتش‌بس نیز در کمتر از ۴۸ ساعت بیس (پایه) پروازی خود را با همه زیرساخت‌های لازم و هواپیما‌ها به شرق کشور یعنی مشهد منتقل کردیم.

مدیرعامل قشم‌ایر اضافه کرد: پس از آتش‌بس، ایرلاین ما جزء اولین ایرلاین‌ها بود که برای بازگرداندن مسافران خارج از کشور وارد عمل شد که از سه مبدا دوبی، استانبول و نجف انجام پذیرفت. همزمان پرواز‌های داخلی را نیز البته بیشتر در سمت شرق کشور از سر گرفتیم.

عبداله‌زاده گفت: در اربعین نیز قشم‌ایر کارنامه خوبی از خود به جا گذاشت و حجم جابجایی‌ها خوب بود و حتی به برخی از ایرلاین‌ها مثل کیش‌ایر کمک کردیم.

تلاش برای افزایش هواپیما‌ها به ۱۵ فروند

او با بیان اینکه تا پیش از تصدی او بر مدیرعاملی قشم‌ایر (۲۷/۱۱/۱۴۰۳) این شرکت ۷ فروند هواپیمای پروازی داشت، گفت: اکنون به تعداد ۹ فروند رسیده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر هواپیمای دهم نیز به این مجموعه اضافه شود.

عبداله‌زاده درباره برنامه توسعه ناوگان قشم ایر گفت: چشم‌انداز ما رسیدن به ۱۵ فروند هواپیما است و تلاش داریم ظرفیت مسافری خود را افزایش دهیم.

او ارتقای سیستم‌های آموزشی، ارتقاء حوزه‌های بازرگانی و توسعه گردشگری، راه‌اندازی اولین کارگاه موتور در مهندسی و تعمیرات هواپیما، راه‌اندازی کارگاه‌های فتح در جهت خودکفایی، تلاش برای جوان‌سازی ناوگان، دریافت مجوز‌های مسیر‌های خارجی پرواز و تمدید TCO و IOSA و نیز به‌روزرسانی استاندارد‌ها را از دیگر اقدامات ۶ ماه گذشته قشم‌ایر توصیف کرد.

احیای ۶ هواپیمای زمین‌گیر، احیای پرواز‌های اروپایی، افزایش ضریب ایمنی پرواز‌ها و سرمایه‌گذاری برای خرید یا اجاره هواپیما از دیگر برنامه‌های قشم ایر بود که عبداله‌زاده درباره آنها توضیح داد.

او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تعداد هواپیما‌های قشم ایر، گفت: ما ۲۲ هواپیما داشتیم که ۴ فروند به ماهان واگذار شد و ۳ فروند انبار قطعه است.

عبداله‌زاده در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درباره قیمت هواپیما‌های داده شده به ماهان، میزان سوددهی قشم ایر، هزینه ساعت پروازی، اظهار بی‌اطلاعی کرد و آن را به ارائه گزارش دقیق از سوی بخش مالی و بازرگانی قشم ایر موکول کرد.

او درباره تکلیف زمینی در قشم که مربوط به شرکت هواپیمایی قشم‌ایر است نیز گفت: این پرونده همچنان باز است و در حال پیگیری هستیم.

ایرلاین‌ها همچنان در حالت آماده‌باش پس از جنگ هستند

شایعه بازگرداندن قشم‌ایر به بابک زنجانی

مدیرعامل قشم‌ایر درباره خبر بازگرداندن این شرکت هواپیمایی به بابک زنجانی گفت: من چنین چیزی نشنیده‌ام و به ما نیز چیزی اعلام نشده است.

عبدالله‌زاده همچنین درباره موضوعات مطرح شده درباره واگذاری برند «سورینت» به زنجانی تاکید کرد: موضوع واگذاری برند و سایر مسائل از این دست به هلدینگ سوری نت مربوط می‌شود.

او درباره ادعای «بابک زنجانی» درباره وضعیت ناوگان هوایی این ایرلاین پس از دوره مدیریت وی گفت: پس از اظهارات این شخص، تصاویری از هواپیمای زمین‌گیر در فضای مجازی منتشر شد که این هواپیما ارتباطی به قشم ایر نداشت و این هواپیما سال‌های گذشته از ناوگان قشم ایر جدا و به ایرلاین دیگری واگذار شده بود.

عبداله‌زاده با بیان اینکه «قشم ایر زیان‌ده نبوده» گفت: افزایش نرخ بلیط‌ها به عوامل مختلفی از تورم، قیمت سوخت و خدمات‌دهی و... بستگی دارد با اینهمه سیاست ما افزایش نرخ بلیط نیست و تابع تصمیمات بالادستی و سازمان هواپیمایی کشور هستیم.

عبداله‌زاده درباره تعیین و اعلام قیمت بلیط‌ها نیز گفت: معتقدم باید برای این کار برنامه‌ریزی شود و افزایش قیمت بلیط‌ها و اعلام آنها به مردم باید طبق برنامه صورت گیرد و این شدنی است.

او در پاسخ خبرنگاری درباره دلیل بالا بودن تعداد ایرلاین‌ها در ایران علی‌رغم کبود هواپیما اینطور توضیخ داد که، ما در شرایط دشواری هستسیم و مقایسه ایران با کشور‌های دیگر مانند ترکیه، امارات و دیگر کشورها، درباره تعداد هواپیما‌ها و نو بودن ناوگان و مسائلی از این دست شاید چندان درست نباشد چرا که ما تحریم هستیم، اما آنها محدودیت‌های ما را ندارند.

او افزود: بالا بودن تعداد ایرلاین‌ها در واقع راهی است برای تقسیم مشکلات و از سوی دیگر اینکه هرکسی که می‌تواند باری از دوش بردارد. ما معتقدیم هرکسی بتواند حتی یک فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه کند، اتفاق خوبی افتاده است.

عبداله‌زاده درباره خرید هواپیما نیز گفت: ما معتقدیم از هر فرصتی چه داخلی و چه خارجی باید برای خرید هواپیما استفاده کنیم و کارشناسان در صورت وجود چنین فرصتی قطعا به بررسی خواهند پرداخت.

مدیرعامل قشم‌ایر همچنین از احتمال برقراری پرواز‌های اروپایی تا پایان سال خبر داد و گفت: تمام زیرساخت‌های برقراری پرواز‌های به مقصد اروپا برنامه ریزی شده است، اما تصمیم درباره مقصد‌های پروازی منوط به این است که کدام یک بیشترین خدمات را به ما ارائه دهند.

او درباره تاثیر اسنپ‌بک و بازگشت تحریم‌ها در تامین قطعات مورد نیاز هواپیما‌ها نیز گفت: قطعا بی‌تاثیر نیست. تحریم‌ها از گدشته بوده، اما من تحریم‌ها را فرصتی میدانم برای آنکه ما خود بتوانیم روی پای خود بایستیم و مشکلات را از پیش پا برداریم. ما توانایی انسانی و ظرفیت علمی داریم و می‌توان با تکیه بر این توانایی‌ها و نیز بهره‌برداری از شرکت‌های دانش‌بنیان، بسیاری از مشکلات و کمبود‌ها را برطرف کرد همچنان که در زمینه تعمیر و نگهداری هواپیما‌ها تلاش‌های از این دست بسیار اتفاق افتاده است. در قشم‌ایر نیز یکی از تلاش‌های ما استفاده از ظرفیت جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.

مدیر عامل فشم‌ایر در پایان خواستار حمایت از ایرلاین‌ها شد و گفت: با پرداخت یارانه سوخت، ارائه تسهیلات و زمان دادن برای بازپراخت هزینه‌های فرودگاهی کمک‌هایی است که می‌تواند اتفاق بیفتد و از آنها حمایت شود.

درباره قشم‌ایر

هواپیمایی قشم با عنوان تجاری قشم ایر یک شرکت هواپیمایی غیر دولتی است. این شرکت از نوع سهامی خاص است.

هواپیمایی قشم ناوگانی شامل هواپیما‌های ایرباس A۳۲۰، ایرباس A۳۰۰-۶۰۰، فوکر ۱۰۰ و آرجی ۱۰۰ در اختیار دارد و پرواز‌های داخلی و بین المللی انجام می‌دهد.

شرکت هواپیمایی قشم سال ۱۳۷۲ با اجاره هواپیما، فعالیت خود را با نام فراز قشم آغاز کرد و اندکی بعد یعنی سال ۱۳۷۵ با انعقاد قرارداد اجاره با مالکان هواپیما‌های مسافری پهن‌پیکر توسعه یافت و شرکت که در ابتدا پرواز‌های مسافری خود را تنها با ۲ فروند هواپیما آغاز کرده بود، توانست تا سال ۱۳۷۹ تعداد ۷ فروند هواپیما در اختیار گیرد.

خرید قشم‌ایر توسط بابک زنجانی سال ۱۳۸۶

سال ۱۳۸۵، مالکان اولیه شرکت تصمیم به واگذاری شرکت گرفتند و در نهایت سال ۱۳۸۶ شرکت هلدینگ توسعهٔ سورینت قشم متعلق به بابک زنجانی مالک این شرکت شد و شرکت‌های هولدینگ توسعه سورینت قشم (سهامی خاص)، هایدرو پونیک مهستان کیش (سهامی خاص)، مجتمع تفریحی و تجاری تهران قدیم کیش (سهامی خاص)، خدمات هوایی و زیارتی سوری نت پرواز (با مسئولیت محدود) و صنایع غذایی فراز نمونه قشم (سهامی خاص) سهامداران این شرکت هواپیمایی شدند. دی ماه ۹۱ رسماً نام شرکت از هواپیمایی فراز قشم به هواپیمایی قشم تغییر یافت.

انتقال مالکیت قشم‌ایر به وزارت نفت

با بازداشت بابک زنجانی در تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۲ و انتقال اموال وی به وزارت نفت، مجموعه هواپیمایی قشم و تمامی شرکت‌های سهامدار آن نیز به وزارت نفت منتقل شد و تا به امروز، وزارت نفت به عنوان مالک شرکت شناخته می‌شود.

ماجرای پرواز آبادان- مشهد

ماجرای هواپیمایی قشم ایر در پرواز آبادان_مشهد در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ باعث واکنش‌های بسیاری شد. در این پرواز بیش از ۲۰ نفر سرپا ایستاده بودند و با توجه به حاکم بودن شرایط کرونایی موضوع پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی پرواز مورد انتقاد قرار گرفت. قشم‌ایر در جوابیه‌ای تغییر تایپ (نوع) هواپیما از هواپیمای ۳۲۰ به هواپیمای RJ، منفی بودن تست کرونای مسافران و رضایت شخصی افراد و نیز وجود صندلی خالی را دلایل این اتفاق اعلام کرد.

حوادث اتفاق افتاده برای قشم‌ایر

طبق گزارش‌ها، حوادثی که این شرکت هواپیمایی در طی سال‌های فعالیت خود داشته به شرح زیر است:

۲۱ فروردین ۱۳۹۴، یک فروند هواپیمای ایرباس A۳۰۰-۶۰۰ مسیر استانبول-تهران این شرکت در هنگام برخاستن از فرودگاه آتاترک استانبول دچار حادثهٔ انفجار در موتور سمت راست خود شد. در این حادثه به کسی آسیبی نرسید.

۳ تیر ۱۳۹۴، در پرواز مسیر ارومیه-تهران پیش از پرواز در ابتدای باند پرواز، خلبان به علت مشاهدهٔ دود در کابین درخواست بازگشت به پارکینگ داد. پس از هدایت هواپیما به پارکینگ، مسافران این پرواز تخلیه می‌شوند.

۳۰ فروردین ۱۳۹۵، پرواز مسیر تهران - نجف هنگام نشستن در فرودگاه نجف به علت نقص فنی در لاستیک و عدم امکان فرود رو‌به‌رو شد و به تهران بازگشت.

۹ مهر ۱۳۹۵، پرواز مسیر قشم-مشهد بلافاصله پس از تیک‌آف دچار نقص فنی شد و خلبان هواپیما برای کاهش حوادث احتمالی و کم‌کردن سوخت خود مجبور شد حدود یک ساعت بر آسمان قشم پرواز کند و سرانجام در فرودگاه قشم فرود اضطراری کرد.

۱۴ خرداد ۱۴۰۰، یک فروند فوکر۱۰۰ این شرکت که از فرودگاه قشم به طرف فرودگاه مهرآباد تهران در حرکت بود، به دلیل نقص فنی به فرودگاه مبدا بازگشت.

۴ شهریور ۱۴۰۲، یک فروند ایرباس A۳۰۰-۶۰۰ این شرکت که از تهران عازم استانبول بود به علت نقص فنی، در فرودگاه مبدا فرود اضطراری انجام داد و مسافران پ

س از ۶ ساعت به سمت مقصد پرواز کردند.

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی