قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از مالک یک کشتی باری که حدود ۲۰ ماه پیش در آبهای خلیج فارس به اتهام «ارتباط با اسرائیل» در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت، درخواست ۱۷۰ میلیون دلار جریمه کرده است.
این کشتی در فروردین سال ۱۴۰۳ توقیف و ۲۵ خدمه آن بازداشت شدند که شماری از آنان بعدا آزاد شدند. در همان زمان، ویدیویی از ورود نیروهای سپاه با بالگرد به این کشتی «در نزدیکی تنگه هرمز» منتشر شد.
اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضائیه، روز سهشنبه ۶ آبان در نشست خبری خود در تهران گفت برخی از کانتینرهای موجود در این کشتی حامل «مواد خطرناک و زیانآور» بودهاند که طبق قانون مناطق دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان، ناقض اصول عبور بیضرر و مخل صلح و امنیت کشور و منطقه تشخیص داده شدهاند.
او افزود برای مالک کشتی پروندهای با اتهام «تامین مالی تروریسم» تشکیل شده و موضوع در دست بررسی قضائی است، اما هنوز تاریخی برای برگزاری دادگاه تعیین نشده است.
اصغر جهانگیر در نشست خبری خود درباره آخرین وضعیت کشتی توقیف شده رژیم صهیونیستی توسط ایران گفت: این پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و برای مالک اسرائیلی الاصل آن که با عنوان اتهامی، تامین مالی تروریسم بود، به میزان صد و هفتاد میلیون دلار آمریکا درخواست مجازات کرد.
وی افزود: تشکیل این پرونده در ناحیه ۱۲ دادسرای عمومی و انقلاب تهران که ویژه رسیدگی به امور بین الملل هست، انجام شد.
سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: این کشتی با تعداد ۲ هزار و ۷۶۰ کانتینر ثبت شده در کشور پرتغال و با پرچم یکی از جزایر وارد آبهای خلیج فارس شده بود و به دلیل نقض مقررات بینالمللی و دریانوردی مبنی بر عدم پاسخگویی به مراجع ذیربط ایرانی در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز توقیف شد.
بینالملل غرب آسیا
کد خبر:۱۳۲۴۰۴۲،
۱۹:۰۲،
۱۴۰۴/۰۸/۰۶
دلیل توقیف کشتی اسرائیلی در تنگه هرمز چه بود؟
برای کشتی توقیف شده برای مالک اسرائیلی اصل با عنوان تامین مالی ۱۷۰ میلیون دلار کیفرخواست تشکیل و درخواست مجازات شد.
دلیل توقیف کشتی اسرائیلی در تنگه هرمز چه بود؟
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، اصغر جهانگیر در نشست خبری خود درباره آخرین وضعیت کشتی توقیف شده رژیم صهیونیستی توسط ایران گفت: این پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و برای مالک اسرائیلی الاصل آن که با عنوان اتهامی، تامین مالی تروریسم بود، به میزان صد و هفتاد میلیون دلار آمریکا درخواست مجازات کرد.
وی افزود: تشکیل این پرونده در ناحیه ۱۲ دادسرای عمومی و انقلاب تهران که ویژه رسیدگی به امور بین الملل هست، انجام شد.
سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: این کشتی با تعداد ۲ هزار و ۷۶۰ کانتینر ثبت شده در کشور پرتغال و با پرچم یکی از جزایر وارد آبهای خلیج فارس شده بود و به دلیل نقض مقررات بینالمللی و دریانوردی مبنی بر عدم پاسخگویی به مراجع ذیربط ایرانی در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز توقیف شد.
وی ادامه داد: برخی از کانتینرهایی که در کشتی فوقالذکر بود حامل مواد خطرناک و زیانآور بود که بر اساس قانون مناطق دریایی جمهوری اسلامی در خلیج فارس و دریای عمان ناقض اصول عبور و مرور، بی ضرر و مخل صلح، نظم و آرامش و امنیت کشور و منطقه تشخیص داده شود. ارزش کشتی توقیف شده همانطور که گفته شد بدون احتساب ارزش کانتینرها صد و هفتاد میلیون دلار برآورد شده است.
جهانگیر گفت: مالک این کشتی صهیونیست شناخته شده است که به اصطلاح از افراد بانفوذ در بدنه حاکمیتی رژیم صهیونیستی است و ارتباطات گستردهای با مقامات رژیم صهیونیستی داشته و به مدت شش سال به عنوان افسر اطلاعاتی در نیروی هوایی رژیم خدمت کرده و از طریق بنیاد خانوادگی که تأسیس کرده، حمایتهای مالی متعددی را از واحد ویژه نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی به عمل آورده که حمایتهای مالی مالک این کشتی از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی بر اساس قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل تشخیص داده شده که ناقض قوانین و مقررات بین المللی است.
قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از مالک یک کشتی باری که حدود ۲۰ ماه پیش در آبهای خلیج فارس به اتهام «ارتباط با اسرائیل» که در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت، درخواست ۱۷۰ میلیون دلار جریمه کرده است.
اصغر جهانگیر در نشست خبری خود درباره آخرین وضعیت کشتی توقیف شده رژیم صهیونیستی توسط ایران گفت: این پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و برای مالک اسرائیلی الاصل آن که با عنوان اتهامی، تامین مالی تروریسم بود، به میزان صد و هفتاد میلیون دلار آمریکا درخواست مجازات کرد.
وی افزود: تشکیل این پرونده در ناحیه ۱۲ دادسرای عمومی و انقلاب تهران که ویژه رسیدگی به امور بین الملل هست، انجام شد.
سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: این کشتی با تعداد ۲ هزار و ۷۶۰ کانتینر ثبت شده در کشور پرتغال و با پرچم یکی از جزایر وارد آبهای خلیج فارس شده بود و به دلیل نقض مقررات بینالمللی و دریانوردی مبنی بر عدم پاسخگویی به مراجع ذیربط ایرانی در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز توقیف شد.
وی ادامه داد: برخی از کانتینرهایی که در کشتی فوقالذکر بود حامل مواد خطرناک و زیانآور بود که بر اساس قانون مناطق دریایی جمهوری اسلامی در خلیج فارس و دریای عمان ناقض اصول عبور و مرور، بی ضرر و مخل صلح، نظم و آرامش و امنیت کشور و منطقه تشخیص داده شود. ارزش کشتی توقیف شده همانطور که گفته شد بدون احتساب ارزش کانتینرها صد و هفتاد میلیون دلار برآورد شده است.
جهانگیر گفت: مالک این کشتی صهیونیست شناخته شده است که به اصطلاح از افراد بانفوذ در بدنه حاکمیتی رژیم صهیونیستی است و ارتباطات گستردهای با مقامات رژیم صهیونیستی داشته و به مدت شش سال به عنوان افسر اطلاعاتی در نیروی هوایی رژیم خدمت کرده و از طریق بنیاد خانوادگی که تأسیس کرده، حمایتهای مالی متعددی را از واحد ویژه نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی به عمل آورده که حمایتهای مالی مالک این کشتی از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی بر اساس قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل تشخیص داده شده که ناقض قوانین و مقررات بین المللی است.
هشدار!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
بررسی ادعای یک نماینده مجلس