درخواست ایرلاینها برای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما
محمد محمدیبخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: بر اساس پیشنهاد انجمن شرکتهای هواپیمایی بحث تغییر قیمت بلیتهای هواپیمایی مطرح شد.
وی ادامه داد: طی سال 1400 و 1401 افزایش قیمت بلیت هواپیما اتفاق نیفتاد. در واقع از تیر 1400 تاکنون، حدود 22 ماه هیچگونه افزایش قیمتی صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز که بخش اعظم از هزینه شرکتهای هوایی بر این مبناست، حقوق و دستمزد و تورم، اردیبهشتماه سال گذشته پیشنهاد افزایش 40 تا 45 درصدی قیمت بلیت ارائه شد. سازمان هواپیمایی کشوری سال 1401 در شورای عالی هواپیمایی افزایش 30 درصدی را مصوب کرد اما این افزایش قیمت از اردیبهشتماه سال پیش، به دلایل متعدد اعمال نشد.
درخواست افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما
محمدیبخش بیان کرد: طی مدت مذکور که افزایش قیمت اتفاق نیفتاده بود، انجمن شرکتهای هواپیمایی درخواست جدیدی را در شورای عالی ترابری به صورت افزایش 100 درصدی مطرح کرد که مقرر شد در ستاد تنظیم بازار ارائه شود.
وی خاطرنشان کرد: نظر سازمان هواپیمایی کشوری نیز اخذ شده، اما به معنای افزایش 100 درصدی نیست و ما در صدد کمک به ایرلاینها هستیم که بایستی در شرایط استاندارد اداره شوند و چالش جدی برای این صنعت بهوجود نیاید.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بر اساس مصوبه دولت هر زمانی که نظر ستاد تنظیم بازار اخذ شود، این اعمال تغییر قابل اجراست.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری شهریورماه سال گذشته در واکنش به اظهارات رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره جلوگیری از افزایش 30 درصدی قیمت بلیت هواپیما با بیان اینکه امسال افزایش قیمتها را در همه حوزهها داشتهایم، گفته بود: دیماه سال گذشته 15 درصد قیمت بلیت را کاهش دادیم و در سایت ایرلاینها آنرا همچنان کنترل میکنیم.
وی افزود: شرکتهای هواپیمایی با توجه به تمام اتفاقات روی داده در حوزههای مختلف و افزایش قیمتها که در صنعت هوانوردی وجود دارد، درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را داشتهاند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه این درخواست در شورای عالی هواپیمایی مطرح شده که در صورت نهایی شدن آنرا اطلاعرسانی خواهیم کرد در پاسخ به این پرسش تسنیم که افزایش 30 درصدی قیمت بلیت هواپیما را تایید میکنید، گفت: این عدد را تایید نمیکنیم.
چندی قبل (21 فروردین 1402) دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به تشریح وضعیت بازار حملونقل هوایی پرداخته و گفته بود: سال گذشته بخش حملونقل هوایی مسافری کشور تورم 40 درصدی را تجربه کرد، ضمن اینکه تعرفه واردات قطعات موتور هواپیما از 4200 تومان به 28500 تومان رسید که احتمالاً این نرخ تغییر کرده است.
اسعدی سامانی با اشاره به افزایش دستمزد 39 درصدی سال گذشته و 27 درصدی طی امسال، افزود: از سویی قیمت موتور و قطعات هواپیما و هزینههای حمل آن در سطح جهان افزایش یافته است. این افزایش تا 100 درصد بوده است.
وی ادامه داد: با افزایش هزینه خدمات شرکتها برای راهاندازی پروازهای خود بایستی از شرکتهای داخلی خریداری کنند. هزینه هایی مانند خدمات هندلینگ، کترینگ و ... افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: این موارد متغیرهای تاثیرگذار هستند که در قیمت تمام شده بلیت پروازها موثر است. طی یکسال و نیم گذشته تغییر نرخی در پروازها نداشتهایم و در آذرماه سال 1400 هم دولت 15 درصد نرخها را کاهش داد. اینها باعث شده شرکتهای هواپیمایی در شرایط بسیار سختی قرار داشته باشند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به تبعات عدم تغییر نرخ بلیت پروازهای داخلی گفت: عدم امکان جایگزینی منابع موجود بهویژه تامین موتور هواپیما بعد از اتمام سایکل موتورها، زمینگیر شدن بیش از 50 درصد ناوگان هوایی کشور و احتمال افزایش این مسئله در سال جاری، عدم موجود منابع مالی و امکان تامین قطعات و تجهیزات برای بهروز رسانی، کاهش ضریب ایمنی پروازها، احتمال افزایش سوانح، افزایش زیان شرکتهای هواپیمایی و احتمال ورشکستگی ایرلاینها، عدم امکان نوسازی ناوگان و خرید هواپیمای نو یا با سن کم، کاهش صندلی قابل عرضه، افزایش دوره انتظار دریافت بلیت هواپیما با توجه به افزایش تقاضا بعد از پایان کرونا و مهمتر از همه فرار متخصصان صنعت هوایی کشور است.
سامانی تاکید کرد: مهاجرت متخصصان مانند خلبانان و مهندسان فنی با توجه به تفاوت فاحش دریافتی در داخل و خارج کشور یکی از معضلات حملونقل هوایی مسافری در صورت عدم تغییر قیمت بلیت پروازهاست.
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
مبینا نعمتزاده قهرمان زیر ۲۱ سال جهان شد
امام جمعه قم: زیبنده نظام اسلامی نیست که مظاهر ناهنجاری در منظر عمومی توسعه یابد
مدارس ابتدایی استان تهران غیرحضوری شد
داربی ۱۰۶ پایتخت پر سروصدا و بدون گل به پایان رسید!
پزشک معالج: «رضا امیرخانی» خونریزی داخلی ندارد
خروج قطار خط سراسری میانه - تهران در نزدیکی هشتگرد؛ توضیح فرماندار ساوجبلاغ در این خصوص
کاخ سفید: طبق فرمان اجرایی ترامپ به تماشاگران ایرانی برای جام جهانی، ویزا داده نمیشود
شکست زیست عفیفانه اهانت به متدین و دین است | رهبر انقلاب به رسانهها خط دادند که در خصوص جایگاه والای زنان، نگاه اسلام را دنبال کنید و نه نگاه غرب را
واکنش ریاستجمهوری عراق به مسدودسازی اموال مقاومت در بانک مرکزی عراق
بیانیه فیفا درباره ورود قلعهنویی به آمریکا برای حضور در قرعهکشی جامجهانی
هشدار هلالاحمر درباره ورود سامانه بارشی از بامداد یکشنبه
مدارس این استان روز شنبه مجازی شد
رویترز: مقامات میگویند ایالات متحده ضربالاجل ۲۰۲۷ را برای دفاع ناتو به رهبری اروپا تعیین کرده است
رویترز: رئیس اطلاعات تبعیدی اسد و پسرعموی میلیاردر او، شورشهای سوریه را از روسیه طراحی میکنند
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
تفسیر سیاسی روز
معامله ترامپ با پوتین: ونزوئلا را بده، اوکراین را بگیر!
پشت سر امامان دولتی نماز نخوانید
دیدگاه مطهری درباره فتوای بحثبرانگیز سیستانی
احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا در گفتگو با فراز بررسی کرد