يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۴ 07 September 2025
سه‌شنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۶۷۳۷۰

بیتا بانو؛ نگاهی به تجلی زیست بیتا فرهی در کاراکتر بانو

نویسنده :
سارا قنواتی

بیتا فرهی برای بار دوم در کنار خسرو شکیبایی جلوی دوربین مهرجویی قرار گرفت. زوج مریم‌بانو و محمود. مهرجویی این بار قصه‌ی زنی را به تصویر می‌کشد که طرد می‌شود و نقطه‌ی‌ عطف نسبتا بزرگی را در کارنامه‌ی هنری‌اش رقم می‌زند. گویی بانو ادامه‌ی سلسه افکار مهرجویی بود و در حرفه‌اش داشت به تکامل می‌رسید. بانو در ابتدا توقیف و سپس اکران شد.‌

محوریت بانو گمان می‌رود بسیار عمیق باشد. مهرجویی به گونه‌ای شیک به آن پرداخته و نقش و عنصر زن را پر حیات به تصویر کشیده است. از ابتذال دوری کرده و بسیار درست، مفهوم جنسیت را نیز بیان کرده است.

محمود شوهر مریم‌بانو عزم سفر به سوی زنی مطلقه را به دیاری دیگر می‌کند. بانو تنها می‌شود و تصمیم می‌گیرد کرمعلی و همسرش هاجر باردار را که اخیرا بی‌خانمان شده‌اند به عمارتش دعوت کند. رفته رفته به تعداد افراد آن خانه که همگی از فامیل‌های کرمعلی و هاجر هستند اضافه می‌شود. بانو شاهد سرقت قربان‌سالار پدر هاجر است که به کمک هم‌دستش مادام از خانه سرقت می‌کند. خشمگین می‌شود اما خودش را بی‌آب و غذا حبس می‌کند.

در بی‌نظمی و آشفتگی خانه این محمود است که سرخورده از معشوقه بازمی‌گردد و تلاش می‌کند خانه را سامان دهد. اما خانه سامان‌یافته را دیگر، بانوی آشفته‌ی رها نمی‌خواهد.

بیتابانو سانتیمانتال نیست. شیک است و غروری چشم‌گیر دارد. زنانه‌گی در او موج می‌زند، مطالعه می‌کرد، می‌فهمید، می‌دانست و رها می‌کرد. نقشی که گمان می‌برم خودِ خود بیتا فرهی است.

زنی خوش سیما و شیک‌پوش با صدایی خش‌دارِ جذاب، که پشت نگاهش غروری شیک را دارد.

همانند هامون جرقه‌ی نوشتن بانو برای مهرجویی بزرگ از خاطره و اتفاقی در زندگی شخصی‌اش رقم خورده است. برخلاف هامون این‌جا نقش بانو پررنگ‌تر است و مخاطب خواهی نخواهی برای استیصال و غرور بانو توامان درگیر عاطفه می‌شود.

در سه اپیزود فیلم روندش را طی می‌کند و بانو کامل می‌شود. در ابتدا از بی‌پناهی روی به گرمایی امیدبخش اما جعلی می‌آورد و میهمانانی به خانه‌اش دعوت می‌کند. مطرود و متروک اما سرگرم گرمی آفتاب تموز و مرغ بریانی می‌شود. به‌تدریج میهمانان به نقش مزاحم و‌ دزد درمی‌آیند و این شارلاتانی بانو را فلج می‌کند. فرهی این دو پرده را با هوشیاری فراوان و تک‌محور به رخ تماشاگر می‌کشد و بازیگری برنده است. البته که عناصر آفتاب و برف و‌ بوران به‌شدت به تکامل نقش بانو و فهماندن بسیار ساده و صریح اما زیبا به مخاطب کمک کرده است. در اپیزود آخر اما فرهی پخته‌گی‌اش را بسیار خوب نشان می‌دهد. زمانی که همسر بی‌وفا برمی‌گردد و در تلاش است خانه را آشیانه‌ی امن کند. بانو با وقاری که ویژگی فرهی است می‌فهماند که یار بد هیچ‌کجای ماجرا نیست و عزم به ترک کل خانه می‌کند.

مریم‌بانو در مقایسه با مهشید هیچ گره‌ای به هنگام جدایی برایش وجود ندارد و سکانس آخر، آن کوپه‌ی قطار و نم قطرات باران گویای این است. شاید که بانو خود فرهی است؛ قوی، زیبا، مستقل و دارای هویت...

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

رئیس هیئت مدیره بانک اقتصادنوین: همه ما باید به اندازه سهم خود، در قبال تحقق برنامه‌های بانک مسئولیت پذیر باشیم

حمله پهپادی به سفارت روسیه در سوئد

پیش‌بینی وزش باد شدید در تهران

آزادی ۹۰۰ زندانی با ارفاقات قانونی پس از حمله اسرائیل به اوین

جزئیات دیدار عراقچی با رهبر جریان حکمت ملی عراق

۷۰ درصد ترافیک کشور در بستر VPN ردوبدل می‌شود

شاخص بازار بورس؛ یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۴

شائبه‌ مهندسی انتخابات نظام پزشکی وجود دارد

زمان واریز سود سهام عدالت اعلام شد

محموله گندم خریداری شده از روسیه در راه ایران است

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و ونزوئلا درباره تحرکات اخیر آمریکا در منطقه کارائیب

گزارش جنجالی وزیر بهداشت آمریکا درباره ارتباط یک بیماری با مصرف استامینوفن

درخواست نماینده قم از رئیس‌جمهور درباره سفر کیش وزیر راه: یک بار دیگر اثبات کنید که هیچ خط قرمزی جز رعایت صداقت، سلامت و حریت خودتان ندارید

ماه خونین از اتفاقات شوم خبر می‌دهد؟

پیشنهاد سردبیر
زندگی