از لغو قرارداد با ایرباس تا خرید هواپیمای ۲۹ ساله از طالبان
این وضعیت حالا به جایی رسیده که هواپیمایی کیشایر این هواپیمایی را خریده که سال ۱۹۹۵ برای ایتالیا ســاخته شده بود و این کشور بعد ۱۹ سال فعالیت، آن را از رده خارج شده است. البته این پایان کار نیست، پس از ایتالیا چند سالی هم اوکراین از این هواپیما استفاده میکند و سپس آن را به به شرکت «کامایر افغانستان» میفروشد. پس از چند سال پرواز در افغانستان هواپیمای مذکور حالا به ایران رسیده است. این یعنی ایران هواپیمای دست چهارمی را خریده که سه کشور دیگر آن را کنار گذاشته بودند.
لغو قرارداد با ایرباس، خرید از طالبان!
خبر خرید هواپیما از طالبان در حالی مطرح شده که همین دو ماه پیش ایرباس به طور رسمی قرارداد خود با ایران را لغو کرد. قراردادهای خرید هواپیما بعد از توافق هستهای با شرکتهای مختلف بسته شد. برمبنای این قراردادها ۲۰۰ فروند هواپیما از شرکتهایی مثل بوئینگ آمریکا، ایرباس اروپا و شرکت فرانسوی- ایتالیایی ایتیآر خریداری میشد. با خروج آمریکا از برجام و تعلیق توافق هستهای این قراردادها نیز به سرانجام نرسید و یکی پس از دیگری لغو شد. با این حال در شرایطی که ناوگان هوایی کشور نیاز اساسی به هواپیما دارد دولت از خرید هواپیما عاجز است و فقط فرودگاه افتتاح میکند. در آخرین اقدام هم تیم رسانهای دولت تلاش کرد تا رییسی را ناجی پروژهای نشان دهد که ۲۷ سال بلاتکلیف مانده بود. رییس دولت در آبان ماه فرودگاه سقز را افتتاح کرد، اما مشخص نبود که این فرودگاه دقیقا چه تحول و حتی تاثیری در حملونقل هوایی کشور ایجاد میکند؟
فقط سه فرودگاه در ایران صرفه اقتصادی دارند!
تمرکز دولت بر افتتاح فرودگاهها در شرایطی است که همین امروز هم ایران با داشتن نزدیک به ۱۰۰ فرودگاه فعال، از نظر تعداد فرودگاه رتبه ۲۳ ام را در جهان دارد. این آمار در مقایسه با کشورهایی مثل آلمان با ۵۳۹، چین با ۵۰۷، انگلیس با ۴۶۰، فرانسه با ۴۶۴، هند با ۳۴۶ و عربستان ۲۱۴ فاصله زیادی دارد، اما مسئله اصلی اینجاست که همین فرودگاهها نیز به دلیل کمبود هواپیما و ناوگان هوایی فعال میزبان پروازهای بسیار کمی دارند. در این میان برخی کارشناسان نیز تاکید دارند که به دلیل کمبود پروازها اغلب فرودگاههای کشور صرفه اقتصادی ندارند. امیرحسین صراف کارشناس صنعت هوایی از بین ۵۴ فرودگاه مسافربری دولتی کشور فقط ۳ فرودگاه مهرآباد، مشهد و امام خمینی را دارای صرفه اقتصادی دانسته است. این معضل تاجایی پیش رفته که حتی بلیط پرواز برای فرودگاههای مراکز استانهای کشور نیز در به راحتی در دسترس نیست.
توسعه فرودگاه یا راهآهن یا خرید هواپیما از طالبان؟
از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان اقتصادی و اساتید ژئوپلتیک تاکید دارند که توسعه زیرساختهای راهآهن در ایران با توجه شرایط تحریمی اثرگذاری و منافع بسیار بیشتری دارد. نکته دیگر اینجاست که حتی اگر همه تحریمهای ایران بهیکباره ملغی شود خرید هواپیما از شرکتهای خارجی فرآیند زمانبری است و به دلیل زمانبر بودن پروسه ساخت تعداد محدودی هواپیما طی چند سال تحویل داده میشود. در حالی توسعه راهآهن فرآیند سریعتر و زودبازدهتری است و میتواند حملونقل را در ایران با تحول شگرفی روبهرو کند. به این ترتیب میتوان گفت که اولویت فعلی حملونقل در ایران نه توسعه فرودگاهها و نه خرید هواپیمای ۲۹ ساله از طالبان، بلکه توسعه زیرساختهای راهآهن و گسترش حملونقل ریلی است. اتفاقی که میتواند منشاء تحولات کلان در حوزه اقتصاد و حتی سیاست کشور باشد.
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
قیمت دلار، حدود ۱۷۰ سال پیش، در زمان قاجار چقدر بود؟
آلمان عملیات اولیه سامانه موشکی «آرو ۳» اسرائیل را آغاز کرد
چرا این رانندگان در تهران، شبها در خودرو میخوابند؟
وزیر نیرو: به دنبال واردات آب از کشورهای دیگر هستیم!
ایران را با چقدر هزینه میتوان از بحران آب نجات داد؟
فریادهای نماینده زن در صحن علنی مجلس درباره قانون مهریه
فاکتور کاغذی از ابتدای زمستان بیاعتبار میشود
مراسم ادای سوگند شهروندی آمریکا برای مهاجران ایرانی و ۱۸ کشور دیگر به تعلیق درآمد
آذر منصوری: قانون مهریه نه اصلاح است و نه حمایت، فقط تعمیق تبعیض است | نظام قانونگذاری در ایران تمایلی به دیدن ریشههای واقعی مشکلات ندارد
نماینده مجلس: اکبر طبری بدون توضیح آزاد شده است
وزیر جنگ آمریکا: این شام، «شام صلح» است
جبلی: ساترا اقدام اجرایی نمیتواند انجام دهد
ویدیو؛ ویتکاف و داماد ترامپ در روسیه، بازدید از نمایشگاه و ملاقات با پوتین
بازداشت ملیپوش سابق تیم انگلیس به اتهام تجاوز
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
پشت سر امامان دولتی نماز نخوانید
دیدگاه مطهری درباره فتوای بحثبرانگیز سیستانی
احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا در گفتگو با فراز بررسی کرد