يکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴ 16 November 2025
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۷۳۶۹۶

هوای داخل خودرو سرطان‌زاست؟

هوای داخل خودرو سرطان‌زاست؟
مواد شیمیایی که در فوم صندلی و سایر لوازم داخلی خودرو به کار می‌رود برای سلامت مضر است.11

 ؛پژوهشی تازه نشان می‌دهد که هوای داخل خودرو ممکن است مملو از مواد سرطان ‌زایی باشد که در قالب مواد ضداشتعال در اتاقک خودرو به کار رفته‌اند.

محققان، پس از شناسایی «مواد ضداشتعال» درون اتاقک ۱۰۱ خودرو، نتیجه یافته‌هایشان را روز سه‌شنبه در مجله «علوم و فناوری محیط زیست» منتشر کردند. تمامی این خودروها از مدل‌های ۲۰۱۵ یا جدیدتر انتخاب شده بودند. خودروسازان در ساخت فوم صندلی و دیگر اجزای داخل خودرو از چنین موادی استفاده می‌کنند تا معیارهای دولتی استفاده از مواد اشتعال‌پذیر را رعایت کرده باشند، معیارهایی که منسوخ‌شده به شمار می‌آیند.

ربکا هوبر، پژوهشگر دانشگاه دوک و نویسنده اصلی این مقاله، گفت: «با توجه به اینکه هر راننده به‌طور متوسط یک ساعت از روز را در خودرو سپری می‌کند، مساله سلامت عمومی مطرح می‌شود. این موضوع به‌ویژه برای رانندگانی که رفت‌وآمد طولانی‌تری دارند و همچنین برای کودکان که بیش از بزرگسالان آسیب‌پذیرند خطرآفرین است.»

۹۹ درصد خوروهای آزمایش‌شده ماده‌ای شیمیایی به نام تریس (۱-کلرو-ایزوپروپیل) فسفات داشتند که نوعی ماده ضداشتعال است. طرح ملی سم‌شناسی ایالات متحده به‌دلیل احتمال سرطان‌زایی‌ این ماده آن را مورد بررسی قرار داد. سایر مواد شیمیایی کشف‌شده عبارتند از تریس (۳،۱-دی کلرو-۲-پروپیل) فساف و تریس‌(۲-کلرواتیل) فسفات، که تحت دستورالعمل ۶۵ کالیفرنیا دو ماده شیمیایی سرطان زا به شمار می‌روند و از سال ۲۰۲۰ فروش محصولاتی که از این ماده شیمیایی استفاده می‌کنند ممنوع شده است.

در این پژوهش، خودروها هم در تابستان و هم در زمستان بررسی شدند و نتایج بررسی‌ها نشان دادند که میزان دما بر کیفیت هوای داخل خودرو تاثیرگذار است. آب‌ و هوای گرم‌ با بیشتر شدن گازهایی که از مواد شیمیایی ساطع می‌شوند مرتبط است. همان‌طور که بسیاری از مردم می‌دانند، هوای داخل خودرو، حتی وقتی هوای بیرون خیلی گرم نیست، به‌سرعت بالا می‌رود. برای مثال، روزی که دمای هوا ۲۶ درجه سیلسیوس است، تنها پس از ۲۰ دقیقه قرار گرفتن خودرو زیر نور خورشید، دمای داخل آن به ۴۲ درجه می‌رسد.

به گزارش نیویورک‌پست،‌ محققان امیدوارند که نتایج بررسی‌ها استاندارهای به قول معروف منسوخ‌شده اشتعال‌پذیری را به‌روز کند و بدین ترتیب خودروسازان از به کار بردن این مواد شیمیایی دست بکشند.

دکتر لیدیا جهل، پژوهشگر ارشد از کالیفرنیا، می‌گوید: «مشکل مصرف این مواد ضداشتعال این است که مقدار کم این گازها در طول زمان ما را در معرض جذب آنها قرار می‌دهد، در حالی که هنوز مقدار زیادی از مواد شیمیایی ضداشتعال در ابزار مختلف همچنان باقی است و به‌شکلی پایدار در معرض آن‌ها قرار خواهیم داشت.»

محققان امیدوارند یافته‌های آنها سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها در ایالات متحده را تشویق کند تا استانداردهای استفاده از مواد ضداشتعال را به‌روز کنند.

منبع:سلامت‌نیوز

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

اصل نظام در دست ولی فقیه است | پرچمداران اسلام از نبی مکرم تا مقام معظم رهبری از اسلام دفاع کرده‌اند

باز هم همسرکشی؛ زن ۱۶ ساله توسط شوهرش به قتل رسید

غریب‌آبادی: اگر قطعنامه در جلسه شورای حکام ارائه و تصویب شود، در رویکرد خود بازنگری اساسی می‌کنیم

شعار «زن زندگی آزادی» را از ما دزدیدند

ریزش مرگبار معدن در شمال هند؛ ۱۵ نفر زیر آوار محبوس شدند

اعزام ۲ بالگرد برای اطفای حریق جنگلهای چالوس

زمان بازی استقلال در جام حذفی تغییر کرد

ماجرای اعتراض و درگیری مسافران پرواز در بندرعباس چه بود؟

رئیس سازمان انرژی اتمی: هر روز تهدید می‌شویم که «اگر دست به اقدامی بزنید، دوباره حمله می‌کنیم» | آنچه ما تجربه کردیم برای دیگر کشورها هنوز رخ نداده

گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه مصر با «عراقچی» و «گروسی» درباره پرونده هسته‌ای ایران

حمایت یوسف پزشکیان از انتصاب چهره معتمد جریان جلیلی - پایداری در دولت | رئیس سازمان بهینه‌سازی با فشار یا توصیه‌ منصوب نشده است

تامین زمین برای ساخت ۱.۷ میلیون مسکن ملی در کشور 

هزینه هر کارمند بانک ایران زمین، ماهانه ۱۴۵ میلیون تومان | پرداخت ۳۳ میلیارد تومان حق مشاوره فقط در ۶ ماه!

عراقچی: به لحاظ نیروی دفاعی قوی‌تر از قبل ۲۳ خرداد هستیم | درخواست برای مذاکره با ایران دوباره آغاز شده | اگر با مردم ایران با زبان احترام و کرامت صحبت شود، مذاکرات موفقیت‌آمیز خواهد بود

پیشنهاد سردبیر
زندگی