شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ 27 July 2024
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۷۵۵۷۳
آنچه در ستاد انتخاباتی زاکانی می‌گذرد

راه پاستور، از بهشت می‌گذرد؟!

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات پیشین ریاست جمهوری در انتخابات پیش رو ثبت نام کرد و تایید صلاحیت شد. از زاکانی با عنوان «نامزد پوششی» انتخابات ۱۴۰۰ یاد می‌شود. به همین دلیل، او در این دوره از رقابت‌های انتخاباتی تاکید کرده که پوششی نیست و «تا آخر راه می‌ماند و رقابت می‌کند». شرایط این انتخابات برای زاکانی متفاوت از انتخابات قبلی است، چون او امروز در شهردار تهران است و همین، قدرت و ثروت بیشتری را در اختیارش قرار داده است. به نظر می‌رسد امکانات شهرداری پایتخت برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در اختیار زاکانی است و همین شرایطی نابرابر را برای دیگر نامزد‌های انتخابات رقم زده‌است. کارنامه زاکانی در شهرداری تهران، اما پر از نمره‌های پایین او در حوزه‌های مختلف است. ضعف نهادی مانند شهرداری می‌تواند به مرگ برخی از شهروندان آسیب دیده منجر شود.

همراهی از روز ثبت نام

در روز‌های اخیر و قبل از احراز صلاحیت‌ها نیز فعالیت‌های شهرداری در سطح تهران شروع شده است. سطل‌های زباله به موقع تخلیه می‌شوند، خیابان‌ها آسفالت می‌شوند، گاردریل بزرگراه‌ها نوسازی شده و گویی پایتخت، حالا به دست فرد دیگری اداره می‌شود. حتی در روز ثبت‌نام نیزهیاتی از شهرداری، شهردار تهران در وزارت کشور همراهی کردند. برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز این اقدام و استفاده از امکانات شهرداری تهران برای تبلیغات ریاست جمهوری را خلاف قانون دانستند. زاکانی در حرف اما استفاده از امکانات شهرداری را خط قرمز خود می‌داند و به تازگی نیز معاون مالی شهرداری تهران از ابلاغیه رسمی زاکانی برای عدم استفاده از امکانات شهرداری به هر طریقی برای نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری از جمله خود، خبر داده‌است. اما در میدان عمل رفتار دیگری را از خود نشان می‌دهد.



تهران قطب آسیب‌های اجتماعی

شهرداری در تمام شهر‌ها یکی از نزدیک‌ترین نهاد‌ها به مردم است که رسیدگی به مشکلات و مطالبات شهروندان از اصلی‌ترین وظایف این نهاد به حساب می‌آید. شهرداری تهران نه تنها در این سال‌ها نتوانسته است در حوزه آسیب‌های اجتماعی قدم درستی بردارد بلکه اقدامات او باعث شده‌است تهران تبدیل به یکی از قطب‌های آسیب اجتماعی کشور شود. وضعیت گرمخانه‌های شهرداری تهران به صورتی است که بسیاری از افراد خیابان را به گرمخانه برای خواب ترجیح می‌دهند. همچنین در دوران مدیریت علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران تعدادی از مراکز حمایت از افراد آسیب دیده تعطیل و عده‌ای به همین دلیل فوت شدند. مرداد ماه سال گذشته زاکانی دستیار ویژه رییس جمهور در امور مدیریت آسیب‌های اجتماعی تهران شد و این در حالی است که تنها در سال گذشته ۹۴۲ فقره جسد مجهول‌الهویه در تهران کشف شده‌است. این آمار به تنهایی نشان می‌دهد که شهرداری در رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی ناتوان است چراکه بسیاری از این افراد به دلیل فقر، بی‌پناهی و حاشیه نشینی فوت کردند و خانواده تعدادی از آن‌ها نیز به دلیل فقر به دنبال جسدشان نرفته‌اند. انعقاد قراردادی محرمانه برای خرید اتوبوس از چین و جنجال آفرینی در این باره از دیگر دستاورد‌های شهردار تهران است.


حضور در انتخابات با امکانات شهرداری؟

«به هیچ عنوان نباید مسیر خدمت‌رسانی به شهروندان و امور شهرداری در جریان رقابت‌های انتخاباتی آسیب بخورد و تحت تأثیر قرار بگیرد» این جمله نامزدی است که شهردار تهران است و تمام تمرکز او بر پیروزی در انتخابات معطوف شده است. او همچنین گفته است که نیازی به تعیین جانشین برای او در این ایام نیست و خود در دو میدان شهرداری و انتخابات حضور خواهد داشت؛ عضو شورای شهر تهران درباره انتخاب جانشین شهردار تهران در ایام انتخابات گفت: «ظاهرا قرار نیست که جانشین مشخص کنند چراکه خودشان اعلام کرده‌اند که در تهران هستند و اگر موضوعی باشد که بخواهند پیگیری کنند کار‌های اداری را انجام می‌دهند همچنین با حوزه ریاست هماهنگ کرده‌اند که کار‌ها از این طریق انجام شود». علیرضا زاکانی خود را پیروز انتخابات پیشرو ریاست جمهوری می‌داند و این پیروزی بدون معطوف کردن تمام تمرکز او بر انتخابات ممکن نیست. در همین راستا چگونه شهردار تهران به امورات شهرداری می‌پردازد و برای ریاست جمهوری رای جمع می‌کند؟


ستاد انتخاباتی زاکانی هدیه شهرداری به او

به نظر می‌رسد به قدری امکانات شهرداری در اختیار علیرضا زاکانی قرار دارد که او نیازی به جانشین برای خود نمی‌بیند. ستاد انتخاباتی او نیز گواه همین موضوع است؛ سخنگوی شهرداری تهران از مرخصی خود در شهرداری تهران در پی ثبت نام علیرضا زاکانی خبر می‌دهد. ستاد انتخاباتی زاکانی، اما از مسئولین شهرداری تهران تشکیل شده است:‌

رئیس ستاد انتخاباتی: لطف الله فروزنده (معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران)
رئیس ستاد‌های مردمی: امین توکلی‌زاده (معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران)
رئیس ستاد هواداران: داوود گودرزی (شهردار منطقه ۵)
ستاد‌های مردمی: علی نادعلی (سخنگوی شورای شهر تهران)
سخنگوی ستاد زاکانی: مالک شریعتی (نماینده مجلس)

شنیده‌های فراز حاکی از آن است که در آستانه انتخابات، شهرداری تهران بر مولد سازی و فروش اموال شهری متمرکز شده است و همین موضوع نیز ابهامات بسیاری را ایجاد کرده‌است. شاید تمرکز بر انتخابات باعث شود که طرح‌های چند فوریتی بدون کارشناسی لازم تصویب شوند. نامزدی که به گفته‌های خود عمل نکند و تنها در حرف، شعار عدالت بدهد چگونه می‌تواند رییس جمهوری یک کشور شود؟! امروز تمام امکانات شهرداری تهران در اختیار علیرضا زاکانی برای پیروزی در انتخابات است و همین است که باعث می‌شود اعتماد مردم از بین برود. چشم‌پوشی از تخلفات نامزدها، به راحتی می‌تواند سلامت انتخابات را در افکار عمومی تحت تاثیر قرار دهد. در پایان، این پرسش همچنان مطرح است: فردی که نتوانسته در شهرداری به وظایف خود عمل کند چگونه می‌تواند در قامت رییس جمهوری ایران فعالیت کند؟

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

علی لاریجانی در یک قدمی دبیری شورای عالی امنیت ملی

آقای کیانیان! بگذاریم پزشکیان خودش باشد!

جایی برای پیرمردها هست؟!

بابک زنجانی؛ از بسیجی اقتصادی تا همیار طلبکار!

علی اکبر صالحی بیشترین شانس را دارد؛ تنها کسی که موفق به کسب مجوز مذاکره با امریکا شده

چرا روسای جمهور آمریکا ترور می‌شوند؟| چه کسانی کشته و چه کسانی جان سالم به‌در بردند؟

یزد در مسیر کابل شدن؟!

نسخه تاریخی برای درمان ایران؛ این کهن‌درخت، راهی جز اصلاحات ندارد

‏سناریوهای ۱۵ تیر

اینفوگرافیک؛ همه مخالفان پزشکیان

اینفوگرافیک؛ آن‌ها که به پزشکیان گفتند آری

پیام مهم سیدمحمد خاتمی: در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریت همصدا شدم| اینک اما فرصتی پیش آمده که امیدوارم روزنه‌ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود| به دکتر پزشکیان رای خواهم داد

بازی زیرپوستی پورمحمدی؛ مرد مرموز مناظرات، فرشته نجات قالیباف و عامل اجماع جبهه انقلاب 

ما در زمان قاجار خیلی بدبخت بودیم؟!

پیشنهاد سردبیر
زندگی