هماهنگی با کشورهای همسایه، به ویژه عراق، برای مدیریت مسائل امنیتی و عبور و مرور، نقش کلیدی دارد. بهطور کلی، پیادهروی اربعین، با آثار دینی، اجتماعی، اقتصادی و دیپلماتیک خود، جزء استراتژیهای مهم دولت ایران برای تقویت وحدت و تأثیرگذاری بینالمللی است.
عملکرد دولتها در این زمینه اهمیت زیادی دارد و یکی از این موارد تامین امکانات حمل و نقل زمینی و هوایی برای جا به جایی مسافران است. از سوی دیگر تمرکز بر سفر اربعین در سالهای گذشته موجب ایجاد مشکلاتی برای حمل و نقل عمومی در داخل کشور شد و مسافران برای انجام سفر با کمبود جدی بلیت مواجه شدند.
جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور به فراز میگوید: «قیمت بلیت هواپیما برای بازه ۲۴ مرداد تا ۹ شهریور ماه مشخص شدهاست. از استانهای سیستان بلوچستان، خراسانها، کرمان، هرمزگان، فارس، مازندران و گلستان یک سر بلیط پرواز ۶ میلیون تومان تعیین شد. رفت و برگشت از تهران و سایر استانها به بغداد و نجف حدودا ۱۰ میلیون تومان است. همچنین روشهای خرید و فروش هم مشخص شدهاست و به زودی لیست کامل از دفتر ارائه میشود. یقینا با کسانی که خارج از ضوابط نرخ گذاری اعلامی، اقدام به گران فروشی کنند، برخورد خواهد شد. این برخورد در حوزه کشوری به صورت لغو و تعلیق امتیاز و در حوزه قضایی از طریق روشهای قانونی است.»
او ادامه میدهد: «توصیه ما به مردم این است که حتماً از بستر سایت ایرلاینها بلیت را تهیه کنند و روش دوم، خرید از دفاتر فروش آنلاین مورد تایید ما است. در این مدت شرکتهای هواپیمایی قرارداد چارتری خود را به حالت تعلیق درآوردهاند. همچنین نظارت ما پیوسته و بر خط است و تمام فعالیتها را مشخصاً رصد و پایش میکنیم. پروازهای اربعین در بخش پروازهای داخلی مشکلی ایجاد نخواهد کرد. البته که تعداد ناوگان محدود است، اما برآورد ما این است که به نسبت سال گذشته رشد ۲۰ درصدی خواهیم داشت. با احتساب این ۲۰ درصد رشد که بر پایه واردات هواپیما بود، به نظر میرسد که هم در بخش پروازهای داخلی و پروازهای اربعین مشکل خاصی نداشته باشیم».
با این حال، هزینه نهایی سفر هوایی برای تعداد قابل توجهی از زائران گران تمام میشود و به همین دلیل، شیوههای جایگزین را انتخاب میکنند. در ایام منتهی به اربعین حسینی، تقاضا برای استفاده از اتوبوسهای بین شهری به طرز قابل توجهی افزایش مییابد. تامین ناگان مورد نیاز برای مسافران این رویداد مذهبی از این جهت، اهمیت ویژهای دارد.
«احمدرضا عامری»، مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مسافربری کشور به «فراز» گفت: «نسبت به سالهای گذشته تعداد اتوبوس کمتر شدهاست، زیرا بخشی از اتوبوسها از شبکه حمل و نقل خارج شدهاند. این مشکل متاسفانه وجود دارد و الان برای انجام سفرهای داخلی با مشکل کمبود بلیت رو به رو هستیم. مسلما در زمان اربعین حجم مسافرات افزایش مییابد و تمرکز بخش دولتی بر این حوزه خواهد بود. در این شرایط کمبودها برای انجام سفرهای داخلی بیشتر خود را نشان میدهند. صحبتهایی در خصوص رفع کمبودها مطرح شدهاست و امیدواریم که به نتیجه برسد. قیمت هر اتوبوس ۲۷ میلیارد تومان است؛ چگونه دولت میتواند در شرایط بحرانی اقتصاد کشور کمبودها را جبران کند؟ دو سال پیش حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه خدمات رسانی میکردند و الان در خوشبینانهترین حالت حدود ۷ هزار دستگاه اتوبوس فعالاند. ستاد اربعین قیمت بلیت اتوبوس را تعیین کرده و قیمتها مشخص است».
در حالی که دولت ایران برای تأمین نیازهای زائران اربعین تلاشهای گستردهای را به کار گرفته و در خصوص رشد ناوگان هوایی و کنترل قیمتها سخنانی مطرح میشود، کمبودهای جدی در زیرساختهای حمل و نقل داخلی به وضوح نمایان شده است. تمرکز بر این رویداد عظیم مذهبی نباید به قیمت تضعیف امکانات حمل و نقل عمومی داخلی و مشکلات جدی برای مسافران داخلی تمام شود. اگرچه دولت از اقدامات انجامشده برای رفع این مشکلات خبر میدهد، اما پرسش این است که آیا این تمهیدات میتواند فشارهای روزافزون بر سیستم حمل و نقل کشور را کاهش دهد یا تنها بخشی از یک بحران بزرگتر است که به تدریج چهره خود را نشان میدهد؟
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
اعترافات جاسوس ایران در تل آویو
جشنی برای کودکان کار
جزیره به روایت یکی از قدیمیترین ساکنانش