پنجشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۴ 31 July 2025
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۷۹۵۲۴

چرا انیمیشن درون‌ بیرون۲ پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ شد؟

انیمیشن درون‌ بیرون۲ در حالی این روز‌ها به جایگاه پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما رسیده است که همه عناصر آن با ظرافت اندیشه و دقت نظر چیده شده‌اند. همراهی متخصصان روانشناسی و جامعه‌شناسی در تولید این اثر سینمایی کمک کرده تا آنچه این قصه بیان می‌کند جنبه‌ای جهانی داشته و زبان قابل فهمی برای همه مردم دنیا و به ویژه کسانی که تجربه‌ای از بلوغ داشته و دارند ارائه دهد.
نویسنده :
سارا بقایی

درون‌ بیرون ۲ (Inside Out ۲) یک انیمیشن آمریکایی در ژانر داستان بلوغ به کارگردانی کلسی من است که در سال ۲۰۲۴ منتشر شد. این اثر دنباله‌ای مستقیم بر انیمیشن درون‌ بیرون (۲۰۱۵) است و فیلم‌نامه آن توسط مگ لفاوه و دیو هولستین نوشته شده است.  درون‌ بیرون۲ توسط پیکسار ساخته شده و استودیو سینمایی والت دیزنی مسئولیت اکران آن را برعهده دارد. داستان انیمیشن یک سال پس از وقایع قسمت قبل اتفاق افتاده و ماجرا‌های رایلی را دنبال می‌کند که هم‌زمان با ورود به سن ۱۳ سالگی و دوران بلوغ دچار تغییرات روحی و عاطفی می‌شود و این موضوع احساسات درون او را دچار چالش‌های عجیبی می‌کند.

درون‌ بیرون۲ نخستین بار در ۱۴ ژوئن در سینما‌های ایالات متحده اکران شد. این فیلم نقد‌های مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد و به پرفروش انیمیشن جهان و پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۴ بدل شد.

انیمشین‌ها دیگر مختص کودکان نیستند

سالهاست که انیمیشن‌ها یا همان چیزی که دهه‌های پیش با نام کارتون می‌شناختیم دیگر صرفا برای کودکان ساخته نمی‌شوند و به دلیل امکان ساخت انواع فضا‌های ذهنی و فلسفی و آن چه که نمی‌توان در دنیای واقعی به تصویر کشید بستری برای همه انواع مضامین عینی و ذهنی و تخیلی و آرمان گرایی هستند.

در شرایطی که امروز انیمیشن‌هایی هستند که رده سنی داشته و بر اساس سن مخاطبان ساخته می‌شوند هستند آثاری که مخاطبان گسترده‌ای دارند و همانقدر که برای رده سنی کودک و نوجوان جذابند برای بزرگسالان هم جذابیت‌های بیشماری دارند.

انیمیشن درون بیرون (Inside Out) موفق شد تا در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار برنده بهترین فیلم پویانمایی و در هفتاد و سومین مراسم گلدن گلوب  برنده بهترین انیمیشن شود. موفقیت و اقبال از این اثر که در آن سال هفتمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۵ شد به اندازه‌ای بود که تصمیم بر آن شد که دنباله‌ای بر این اثر ساخته شود و پس از یک دهه انتظار دوماه قبل یعنی ۲۵ خرداد قسمت دوم این انیمیشن منتشر و تا اندازه‌ای از آن استقبال شد که لقب پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ را از آن خود کرد.

 

چرا انیمیشن درون و بیرون ۲ پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما شد؟

 

قابلیت همزادپنداری مخاطب با قصه، نکته قابل تامل درون و بیرون۲

درون بیرون داستان رایلی بود؛ نوجوانی که در نتیجه مهاجرت از شهری به شهر دیگر در آمریکا ۵ احساس اصلی اش باهم درگیر شده بودند و خاطرات شاد کودکی اش رنگ و بوی غم گرفته بود؛ حالا و در قسمت دوم دوباره با شخصیت او مواجه ایم که این بار به بلوغ رسیده است و احساسات متفاوت و بیشتری در ذهن و وجودش شکل گرفته اند؛ چهار احساس تازه وارد رایلی اضطراب، حسادت، ملال و خجالت به سرکردگی اضطراب تلاش می‌کنند تا فرمان مغز و رفتارش را به دست گیرند. عواطف شخصیت‌یافته پیشین (شادی، غم، ترس، تنفر و خشم) رایلی حالا شاهد عنصر تازه شکل‌گرفته‌ای در ذهن او هستند که «خودانگاره» نام دارد و خاطرات و احساساتی را در خود جای داده است که باور‌های رایلی را شکل می‌دهند.

نکته قابل توجه در درون بیرون قابلیت همزادپنداری مخاطب با قصه بود؛ ملموس بودن اثر احساسات بر ذهن و عقل، برهم خوردن تعادل احساسی و حاکم شدن لحظه‌ای احساسات بر منطق که به صورت تمثیلی در این قصه سکان هدایت ذهن و رفتار را در دست می‌گیرند برای همه آدم‌هایی که پای تماشای این فیلم می‌نشینند روایت آشنایی است. در حقیقت اگرچه این انیمیشن قصه یک دختر نوجوان ۱۳ است، اما احساساتی که او تجربه می‌کند یک تجربه جهانی است. شیوه‌ای که فیلم از این تعارض احساسات و اثر آن بر ذهن سخن می‌گوید و کلیدواژه هایی، چون «خودانگاره» را مطرح می‌کند به گونه ایست که ردپای علم را برجسته می‌سازد و نشان می‌دهد که فیلمنامه نه بر اساس صرف تخیلات نویسنده اش که با تکیه بر مطالعات و یافته‌های علمی طراحی شده است.

چرا انیمیشن درون و بیرون ۲ پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما شد؟

 

درون بیرون۲ عصاره سال‌ها مطالعه، تجربیات عملی و ابداعات علمی

نگاهی به اسامی مشاور فیلمنامه و کسانی که استخوان‌بندی قصه را شکل داده‌اند نشان می‌دهد که این قصه عصاره سال‌ها مطالعه، تجربیات عملی و ابداعات علمی را به کار گرفته تا در یک قالب جذاب (انیمیشن) به دست مخاطب برساند.

تیم تولید «درون بیرون۲» عمدتا با «لیزا دامور»، نویسنده و روانشناس بالینی مشورت و از کتاب‌های او به عنوان راهنمایی برای به تصویر کشیدن دقیق چگونگی تغییر احساسات نوجوانان در دوران بلوغ استفاده می‌کردند. «داچر کلتنر»، استاد روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی که در اولین Inside Out نقش قابل توجهی داشت نیز در این فیلم به عنوان مشاور بازگشت. کلتنر نقش کلیدی در انتخاب احساساتی که باید در داستان معرفی شوند، ایفا کرد. کلنتر که خود کتابی با عنوان «متولدشده ایم برای خوب بودن: علم یک زندگی معنادار» را دارد و سال‌ها درباره احساسات انسانی مطالعه و تحقیق کرده خود شاگرد پل اکمن استاد بازنشسته روانشناسی دانشگاه سانفرانسیسکو است؛ اکمن کسی است که پیشگام مطالعه احساسات و ارتباط آن با حالات چهره بوده و در بین ۱۰۰ روانشناس پراستناد قرن بیستم در رتبه ۵۹ قرار دارد.

از سوی دیگر و برای کمک به توسعه فیلم، پیکسار گروهی متشکل از ۹ نوجوان را که «خدمه رایلی» لقب گرفتند، استخدام کرد تا بازخوردی درباره فیلم ارائه دهند و این اطمینان حاصل شود که درون بیرون۲ زندگی نوجوان مدرن را به‌طور دقیق به تصویر می‌کشد. ورودی آن‌ها به گنجاندن احساس نوستالژی منجر شد و صحنه‌های مختلفی از جمله عناصر روزمره احساسات زندگی و انتقال از مدرسه راهنمایی به دبیرستان را تحت تأثیر قرار داد.

 

چرا انیمیشن درون و بیرون ۲ پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما شد؟

 

اقبال و فروش درون بیرون۲ اتفاقی نیست

این که چگونه تهیه کننده و کارگردان مرد این فیلم درک درستی از زندگی یک دختر نوجوان به دست آوردند، یکی دیگر از نکات جالب این فیلم است. نیلسن (تهیه کننده) و مان (کارگردان) هنگام ساخت فیلم از دختران خود الهام گرفتند. از آنجایی که توسعه داستان در دوران قرنطینه کرونا آغاز شد، این دو توانستند تحقیقات شخصی را از مطالعه فرزندان خود که هم سن و سال رایلی در فیلم بودند، جمع‌آوری کنند. دیدگاه آن‌ها به عنوان والدین به شکل‌گیری فیلم و مشخص کردن احساسات، به‌ویژه شادی کمک کرد.

بر این اساس می‌بینیم که موفقیت در اقبال و فروش درون بیرون۲ نه تنها اتفاقی نیست که کاملا قابل تصور است چرا که این فیلم دست روی احساسات جهان شمول انسانی گذاشته و با شیوه‌ای علمی آنان را توصیف و تفسیر می‌کند. به همین دلیل نه تنها برای نوجوان آمریکایی که برای همه نوجوانان و به تعبیری همه انسان‌هایی که تجربه نوجوانی را داشته اند جذاب و تماشایی است.

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی