مسعود پزشکیان در مناظرات انتخابات، موضع خود در برابر حجاب را اینگونه نشان داد: «سوال این است که اگر کسی نخواهد این پوشش را داشته باشد باید با او برخورد کنیم؟ تصور میکنیم با برخورد و گرفتن آنها درست میشوند؟ آدم خجالت میکشد برخی رفتارها را میبیند». او با بیان اینکه با هرگونه برخورد خشن با هر انسانی مخالفم، افزود: «اگر در مقابل این برخورد با دختران و زنان، در خیابان اعتراض شود، گاهاً پروندههایی هم برای آدم درست میکنند. در حقیقت ما این دختران و خانمها را تربیت کردیم نه بیگانگان. با هر گونه زورگویی یا برخورد خشن مخالف هستم. چرا در مقابل برخوردهایی که در خیابان میشود یا جلوی ماشینها گرفته میشود، اعتراض نکردیم؟»
لایحه عفاف و حجاب پس از تعطیلی گشت ارشاد و در بحبوحه اعتراضات ۱۴۰۱ توسط قوه قضاییه ایران تنظیم و دولت سیزدهم آن را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. مجلس شورای اسلامی در ۲۳ خرداد همین سال با این لایحه به صورت یک فوریت موافقت کرد. کلیات لایحه ۲۸ خرداد در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که متن آن در ۶ مرداد منتشر شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ با اجرای آزمایشی ۳ ساله این لایحه موافقت کردند. سخنگوی شورای نگهبان، آبان ۱۴۰۲ اعلام کرد این لایحه به مجلس بازگردانده شدهاست.
در سایت مرکز پژوهشهای مجلس آخرین مطالب بارگذاری شده مربوط به مرداد ۱۴۰۲ است و از آن زمان تاکنون، اطلاعاتی از این لایحه در سایت پژوهشهای مجلس در دسترس نیست. این در صورتی است که در خصوص سایر طرحها و لوایح، همواره اطلاعات به صورت دقیق و مرحله به مرحله بارگذاری میشوند. در همین شرایط نیز جامعه نمیداند، شورای نگهبان دقیقا چه چیز از لایحه حجاب و عفاف را تایید کردهاست؛ بنابراین حقوقدانها نیز نمیتوانند هیچ نوع اظهار نظری در خصوص آن داشته باشند.
پروانه سلحشوری، نماینده پیشین مجلس در این باره به فراز میگوید: «به نظر من الان هر امری که انسجام ملی را تحت تاثیر قرار دهد، برای شرایط فعلی کشور مناسب نیست. به نظر میرسد جامعه از این مسئله عبور کردهاست و حاکمیت نیز میداند که چنین اقداماتی در این حوزه اثربخش نیست. به جز آنکه حساسیتها را در جامعه افزایش میدهد. هرگونه تشتت داخلی در این شرایط، آسیب بینالمللی به حساب میآید. به نظر من در حال حاضر نه حاکمیت عجلهای برای انجام این کار دارد و نه از سمت مردم حساسیتی وجود دارد. الان سایه جنگ بر سر کشور ما و خاورمیانه است. در این شرایط باید همگان از مسائلی که تنش ایجاد میکند، خودداری کنند».
او در ادامه گفت: «دولت چهاردهم در ابتدای شروع کار خود اگر لایحه به شورای نگهبان نرفته بود، باید آن را پس میگرفت. دولت قبلی این لایحه را ارسال کردهاست و دولت چهاردهم باید این لایحه را پس میگرفت. تا جایی که من میدانم این لایحه متوقف شده بود. الان که شورای نگهبان این لایحه را تایید کرده به منزله قانون است و به منزله قانون به مجلس میرود. در این شرایط مشخص نیست که دولت چهاردهم چه اقداماتی انجام خواهد داد. متولیان این امر در دولت مانند وزارت کشور و معاونت امور زنان باید پاسخگوی این سوال باشند که دولت چهاردهم چه اقدامی انجام خواهد داد؟ اگرچه من گفتم در حال حاضر حساسیتهای جدی در جامعه وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که مطالبات مردم نادیده گرفته شود. کشور هزینههای زیادی در این خصوص متقبل شدهاست و باید منتظر اقدامات بعدی بمانیم. اگر بنا بر ایجاد وفاق است، ایجاد آن یک طرفه ممکن نیست. در این شرایط رئیس جمهور باید همه تلاش خود را به خرج دهد. نمایندگان مجلس به خصوص نمایندگان زن باید پاسخگوی سوالات باشند. در حال حاضر جامعه به شدت نیازمند انسجام داخلی است و تاکید میکنم که باید از هرگونه تنش پرهیز شود. هرکسی که به تنش دامن بزند قطعا به ضرر مملکت و کلیت جامعه عمل کردهاست. در حال حاضر این مسئله اجتماعی در حال طی روند خود است».
مواضع دولت چهاردهم در خصوص حجاب در جریان انتخابات برای مردم تشریح شد. امروز جامعه منتظر موضعگیری دولت چهاردهم در برابر لایحهای است که مسیری متفاوت از شعارهای دولت چهاردهم را طی میکند. این لایحه را دولت سیزدهم به مجلسی فرستاده است که نمایندگان آن با کمترین میزان مشارکت مردم به آن راه یافتهاند. مشخص نیست که آیا دولت میتوانسته لایحه را پس بگیرد و یا اقدامی در این راستا انجام دادهاست؟ باید منتظر بمانیم دولت، وزارت کشور و معاونت زنان اقدامات خود را تشریح کنند. همچنین نکته مهمتر همانطور که پیشتر اشاره شد، غیرشفاف بودن این لایحه است.
این خبر تکمیل میشود
بررسی چالش اصلی نظام سلامت ایران در گفتگو با دکتر هادی یزدانی:
آینده مبارزه فلسطینیها، در روزگار نسلکشی و پاکسازی قومی
ناهمسویی سخنان و مواضع وزیر ارتباطات با وعدههای انتخاباتی رییس جمهوری
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟
اینفوگرافیک