يکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ 15 December 2024
شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۰
کد خبر: ۸۵۸

اینستاگرام شاخ‌ها را می‌شکند

اینستاگرام شاخ‌ها را می‌شکند
اینستاگرام طرح مخفی کردن تعداد لایک و بازدید پست های اینستاگرامی را در ۷ کشور «کادانا، استرالیا، برزیل، ایرلند، ایتالیا، ژاپن و نیوزیلند» اجرایی کرد.

اینستاگرام طرح مخفی کردن تعداد لایک و بازدید پست های اینستاگرامی را در ۷ کشور «کادانا، استرالیا، برزیل، ایرلند، ایتالیا، ژاپن و نیوزیلند» اجرایی کرد.

شبکه اجتماعی اینستاگرام این خبر را در صفحه‌ توییتر خود منتشر کرد و نوشت:

«ما می‌خواهیم دوستان شما بر روی عکس ها و فیلم هایی که به اشتراک می‌گذارید متمرکز شوند، نه بر روی این‌که چند نفر آن ها را دوست دارند. شما کماکان می‌توانید با ضربه زدن بر روی لیست افرادی که پست شما را لایک کرده‌اند، آن‌ها را ببینید اما دوستان شما قادر به مشاهده‌ی آن‌ها نخواهند بود»

در سال‌های اخیر باتوجه به افزایش تاثیر فضای مجازی بر کسب و کارها، شاهد استفاده‌ی صاحبان مشاغل از صفحات پربازدید فضای مجازی برای تبلیغ محصولات‌شان بوده‌ایم.

«اینستاگرام» با توجه به تعداد کاربران و همچنین تعداد بازدید آن‌ها از صفحات مختلف، توجه صاحبان کسب و کار را بیشتر به خود جلب کرده است و از این جهت در راس شبکه‌های اجتماعی قرار دارد.

یک مغازه‌دار، صاحب یک رستوران، مدیر یک بستنی فروشی و یا واردکننده‌ یک محصول خاص آرایشی یا بهداشتی یقینا بهترین و مناسب‌ترین صفحه را برای تبلیغ محصول خود انتخاب می‌کند و عوامل مختلفی را برای اتخاذ تصمیم نهایی خود در نظر می‌گیرد.

باتوجه به گسترش خرید و فروش کاربران جعلی با هزینه‌ی نسبتا پایین، «تعداد فالور» به تنهایی نمی‌تواند معیار خوبی برای سنجش تاثیرگذاری یک صفحه باشد. بنابراین یکی از مهم‌ترین عوامل برای سنجش صلاحیت صفحات اینستاگرامی برای انجام تبلیغات، «تعداد لایک‌ها و آمار بازدید» هر یک از پست‌های صفحه‌ی مورد نظر است.

از عوامل دیگر می توان به مقدار ارتباط محصول به فضا و محتوای صفحه اشاره کرد. تبلیغ‌کننده‌های اینستاگرامی یا اصطلاحا «اینفلوئنسر»ها به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند: «روزمره نویس‌ها و کاربران تخصصی» روزمره نویس‌ها از مسائل روزمره‌ شخصی خود و خانواده‌شان می‌نویسند و گاهی نقبی به مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می‌زنند.

گروه دوم، کاربران تخصصی اینستاگرام هستند که در موضوع خاص تخصص داشته و اختصاصا به آن موضوع می‌پردازند. می‌توان گفت اکثر این کاربران در حوزه‌های آرایشی و بهداشتی، انگیزشی، تکنولوژی و… می‌نویسند.

آن دسته از این کاربران که شناخته‌شده‌تر هستند و مطالب آن‌ها بازخورد بیشتری دارد دست به فعالیت‌های تبلیغاتی زده و از این راه کسب درآمد می‌کنند. در موارد خاص، این درآمد به قدری زیاد است که کاربران دیگر را با آرزوی کسب درآمد هایی از این دست، ترغیب می‌کند تلاش کنند به هر قیمت تعداد دنبال کننده‌های خود را بالا ببرند. تب تبلیغات اینستاگرامی به قدری فراگیر شده که شرکت‌هایی تحت عنوان «بازاریابی دیجیتال» خلق شده‌اند که مسئولیت تولید محتوای صفحه‌ی اینستاگرام مشتری را در زمینه‌ی عکس، متن و گرافیک بر عهده بگیرند و در کنار این، با واسطه‌گری میان مشتری و تبلیغ‌کننده‌های اینستاگرامی برای تبلیغ مشتری، درآمدزایی کنند.

*تبلیغات در اینستاگرام چقدر هزینه دارد؟

به گفته مدیر بخش تولید محتوای شرکت دیجیتال مارکتینگ پلاتین، یکی از مشتری‌ها درخواست تبلیغ از سوی یکی از کاربران اینستاگرام را با تعداد ۴۷۵هزار نفر دنبال‌کننده داشته است که صاحب صفحه، ۲۰ میلیون تومان به ازای هر پست، ۱۰ میلیون تومان برای تبلیغ در استوری اینستاگرام و ۲۵ میلیون تومان برای هایلایت کردن استوری تبلیغی به مدت یک ماه را درخواست کرده است.

این در حالی است که کمپانی اینستاگرام، به خودی خود، ساز و کاری برای پرداخت حق الزحمه‌ی اینفلوئنسرها تعریف کرده است. به این گونه که کاربرانی که به عنوان اینفلوئنسر شناخته شده اند، با کمپانی‌های اقتصادی برای ترویج و ترفیع محصولات آن‌ها همکاری می‌کنند. این ترویج در قالب عکس، هشتگ و نوشته‌های اینستاگرامی انجام شده و میزان پاداش، وابسته به برند، بزرگی پروژه و قدرت اینفلوئنسر است. این پاداش بین ۵ تا ۱۰۰۰ دلار به ازای هر هزار دنبال‌کننده متغیر می‌باشد. ساز و کار تبلیغاتی اینستاگرام برای کمپانی‌ها، تجارت بزرگی است و شرکت‌هایی از تمام عرصه‌های اقتصادی سالانه بین ۱ تا ۱.۵ میلیارد دلار هزینه‌های خود را صرف تبلیغ و ترفیع محصولات خود در این شبکه‌ی اجتماعی می‌کنند. در این میان می‌توان به برخی از تحلیل‌ها اشاره کرد که اینستاگرام با اجرایی کردن آخرین طرح خود، در کنار احتمال از دست دادن بسیاری از کاربران عادی خود، اعطای صلاحیت انجام تبلیغات توسط کاربران را به نوعی انحصاری کرده است.

حال باید دید اجرایی شدن این طرح اینستاگرام در ایران، چه تاثیری بر درآمد اینفلوئنسرها خواهد گذاشت.

آیا این کاربران، راه تازه‌ای برای اثبات صلاحیت خود برای تبلیغات کشف خواهند کرد؟

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی