جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ 07 November 2025
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۱۰۵۸۶۹

اسناد نشان می‌دهد که متا از طریق سیل تبلیغات جعلی، ثروت هنگفتی به دست می‌آورد.

اسناد نشان می‌دهد که متا از طریق سیل تبلیغات جعلی، ثروت هنگفتی به دست می‌آورد.
شرکت متا پیش‌بینی کرده بود که ۱۰ درصد از درآمد سال ۲۰۲۴ آن از تبلیغات مربوط به کلاهبرداری‌ها و کالا‌های ممنوعه حاصل شود و طبق اسناد شرکت، تخمین داخلی این شرکت این است که پلتفرم‌هایش روزانه ۱۵ میلیارد تبلیغ کلاهبرداری به کاربران نشان می‌دهند.

اسنادی که توسط رویترز مشاهده شده نشان می‌دهد که متا پیش‌بینی کرده است که 10٪ از درآمد خود در سال 2024 از تبلیغات مربوط به کلاهبرداری‌ها و کالاهای ممنوعه حاصل شود. و این غول رسانه‌های اجتماعی به طور داخلی تخمین می‌زند که پلتفرم‌هایش روزانه 15 میلیارد تبلیغ کلاهبرداری به کاربران نشان می‌دهند. از جمله واکنش‌های آن به بازاریابان مشکوک به کلاهبرداری می‌توان به دریافت هزینه اضافی برای تبلیغات و انتشار گزارش‌هایی در مورد «کلاهبردارترین کلاهبرداران» اشاره کرد.

اسناد داخلی شرکت نشان می‌دهد که متا اواخر سال گذشته به‌طور داخلی پیش‌بینی کرده بود که حدود ۱۰٪ از کل درآمد سالانه خود - یا ۱۶ میلیارد دلار - را از طریق اجرای تبلیغات برای کلاهبرداری‌ها و کالاهای ممنوعه به دست خواهد آورد.

مجموعه‌ای از اسناد گزارش نشده که توسط رویترز بررسی شده است، نشان می‌دهد که این غول رسانه‌های اجتماعی حداقل به مدت سه سال نتوانسته است انبوهی از تبلیغاتی را که میلیاردها کاربر فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ را در معرض طرح‌های کلاهبرداری تجارت الکترونیک و سرمایه‌گذاری، کازینوهای آنلاین غیرقانونی و فروش محصولات پزشکی ممنوعه قرار می‌داد، شناسایی و متوقف کند.

طبق یکی از اسناد مربوط به دسامبر ۲۰۲۴، این شرکت به طور متوسط روزانه حدود ۱۵ میلیارد تبلیغ کلاهبرداری «پرخطرتر» - آنهایی که نشانه‌های واضحی از کلاهبرداری دارند - به کاربران پلتفرم‌های خود نشان می‌دهد. سند دیگری مربوط به اواخر ۲۰۲۴ بیان می‌کند که متا هر ساله حدود ۷ میلیارد دلار درآمد سالانه از این دسته از تبلیغات کلاهبرداری کسب می‌کند.

بخش عمده‌ای از کلاهبرداری‌ها از سوی بازاریاب‌هایی صورت گرفته که به اندازه‌ای مشکوک عمل کرده‌اند که توسط سیستم‌های هشدار داخلی متا علامت‌گذاری شده‌اند. اما اسناد نشان می‌دهند که این شرکت تنها در صورتی تبلیغ‌کنندگان را ممنوع می‌کند که سیستم‌های خودکار آن پیش‌بینی کنند که بازاریاب‌ها حداقل ۹۵٪ مطمئن به ارتکاب کلاهبرداری هستند. طبق اسناد، اگر شرکت کمتر مطمئن باشد - اما همچنان معتقد باشد که تبلیغ‌کننده احتمالاً کلاهبردار است - متا نرخ تبلیغات بالاتری را به عنوان جریمه دریافت می‌کند. ایده این است که تبلیغ‌کنندگان مشکوک را از قرار دادن تبلیغات منصرف کند.

در این اسناد همچنین اشاره شده است که کاربرانی که روی تبلیغات کلاهبرداری کلیک می‌کنند، به دلیل سیستم شخصی‌سازی تبلیغات متا که سعی می‌کند تبلیغات را بر اساس علایق کاربر نمایش دهد، احتمالاً تعداد بیشتری از آنها را مشاهده خواهند کرد.

جزئیات خودارزیابی محرمانه‌ی متا از اسنادی استخراج شده است که بین سال‌های ۲۰۲۱ تا امسال در بخش‌های مالی، لابی‌گری، مهندسی و ایمنی متا ایجاد شده‌اند. این اسناد در کنار هم، تلاش‌های متا برای تعیین میزان سوءاستفاده در پلتفرم‌هایش - و تردید شرکت در مقابله با روش‌هایی که می‌تواند به منافع تجاری‌اش آسیب برساند - را منعکس می‌کنند.

سندیپ آبراهام، بازرس کلاهبرداری و بازرس سابق ایمنی متا که اکنون یک شرکت مشاوره‌ای به نام Risky Business Solutions را اداره می‌کند، گفت: پذیرش درآمد متا از منابعی که مظنون به ارتکاب کلاهبرداری هستند، فقدان نظارت نظارتی بر صنعت تبلیغات را برجسته می‌کند.

او به رویترز گفت: «اگر نهادهای نظارتی سود بردن بانک‌ها از کلاهبرداری را تحمل نمی‌کنند، نباید این کار را در حوزه فناوری نیز تحمل کنند.»

اندی استون، سخنگوی متا، در بیانیه‌ای گفت اسنادی که توسط رویترز مشاهده شده است «دیدگاهی گزینشی ارائه می‌دهد که رویکرد متا به کلاهبرداری و تقلب را تحریف می‌کند.» استون گفت تخمین داخلی این شرکت مبنی بر اینکه ۱۰.۱ درصد از درآمد سال ۲۰۲۴ خود را از کلاهبرداری‌ها و سایر تبلیغات ممنوعه به دست خواهد آورد، «نادرست و بیش از حد جامع» است. او گفت که این شرکت بعداً تشخیص داد که رقم واقعی کمتر است، زیرا این تخمین شامل «بسیاری» از تبلیغات مشروع نیز می‌شود. او از ارائه رقم به‌روز شده خودداری کرد.

استون گفت: «این ارزیابی برای اعتبارسنجی سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی‌شده ما در زمینه صداقت - از جمله در مبارزه با کلاهبرداری و تقلب - انجام شد که ما انجام دادیم.» او افزود: «ما به شدت با کلاهبرداری و تقلب مبارزه می‌کنیم زیرا افراد در پلتفرم‌های ما این محتوا را نمی‌خواهند، تبلیغ‌کنندگان قانونی آن را نمی‌خواهند و ما هم آن را نمی‌خواهیم.»

استون گفت: «در طول ۱۸ ماه گذشته، ما گزارش‌های کاربران از تبلیغات کلاهبرداری را در سطح جهانی ۵۸ درصد کاهش داده‌ایم و تاکنون در سال ۲۰۲۵، بیش از ۱۳۴ میلیون محتوای تبلیغاتی کلاهبرداری را حذف کرده‌ایم.»

برخی از اسناد نشان می‌دهند که متا متعهد شده است که اقدامات بیشتری انجام دهد. در سندی مربوط به سال ۲۰۲۴ آمده است: «ما اهداف بزرگی برای کاهش کلاهبرداری‌های تبلیغاتی در سال ۲۰۲۵ داریم» و متا امیدوار است که چنین تبلیغاتی را در برخی بازارها تا ۵۰٪ کاهش دهد. در جاهای دیگر، اسناد نشان می‌دهد که مدیران به کارکنان خود به خاطر تلاش‌های موفقیت‌آمیزشان در کاهش کلاهبرداری تبریک می‌گویند.

منبع: فراز
ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

۴۶ درصد از اسرائیلی‌ها می‌گویند پس از پیروزی ممدانی از سفر به نیویورک خودداری خواهند کرد

اسرائیل: ما زیرساخت‌ها و انبار‌های تسلیحاتی حزب‌الله را هدف قرار دادیم

ترامپ به عنوان اولین برنده احتمالی جایزه صلح فیفا مورد تمسخر قرار گرفت

شورای امنیت نام محمد جولانی «الشرع» و وزیر کشورش را از فهرست تحریم‌ها حذف کرد

به گزارش برخی منابع: ارتش آمریکا حضور خود را در پایگاه هوایی دمشق تثبیت خواهد کرد

اسناد نشان می‌دهد که متا از طریق سیل تبلیغات جعلی، ثروت هنگفتی به دست می‌آورد.

تشدید حملات اسرائیل به جنوب لبنان در حالی که غزه از کمبود کمک‌های بشردوستانه رنج می‌برد

وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شد: سه فرد را به دلیل انتقال میلیون‌ها دلار از ایران به حزب الله را تحریم کرد

قزاقستان به «پیمان ابراهیم» می‌پیوندد

پزشکیان: باران نبارد تهران باید تخلیه شود

ادعای دبیرکل ناتو: ایران در کنار روسیه و چین به دنبال تضعیف نظم جهانی است

جدال تازه دولت لبنان و حزب‌الله بر سر گفت‌و‌گو با اسرائیل

یونسکو منشور کوروش بزرگ را به عنوان «نماد جهانی حقوق بشر و تنوع فرهنگی» به رسمیت شناخت

دیدار غریب آبادی با نماینده عربستان سعودی درباره همکاری‌های دوجانبه و مذاکرات هسته‌ای

پیشنهاد سردبیر
زندگی