مافیا خودرو و قتل شهروندان!
سالانه بیش از ۱۲ هزار نفر در حوادث رانندگی جادهای جان خود را از دست میدهند و این روند باتوجه به کیفیت جادهها، خودروها و رانندگی همچنان ادامه دارد و با وجود اینکه سیاست اصلاحی در این مورد هیچگاه اعمال نمیشود گویا قرار نیست بهبودی در این حوزه حاصل شود. اتوبوسها و خودروهای جادهای هر روز فرسودهتر میشوند و هر روز باعث فوت شماری از شهروندانی میشود که میخواهند از شهری به شهر دیگر رفت و آمد کنند. شاید در ایران کمتر خانوادهای را بتوان یافت که در حوادث رانندگی عزیزان خود را از دست نداده باشند. چندی پیش حادثه ناگوار در جادههای کشور باعث فوت ۲ خبرنگار و تعدادی سربازمعلم شد که یکی از اصلیترین عوامل این حادثه فرسوده بودن اتوبوسهایی بود که خبرنگاران و سرباز معلمان را به سوی مقصد میرساند.
گفته میشود در حادثهای که برای خبرنگاران در جاده منتهی به دریاچه ارومیه رخ داد یکی از خبرنگاران بعد از واژگونی در زیر اتوبوس گیر افتاده است و یکی دیگر از آنها پس از پرت شدن از شیشه عقب اتوبوس متاسفانه جان خود را از دست داده است. به گزارش خبرنگار فراز، اگر کمی به عقب باز گردیم میبینیم که در آذر ماه سال ۸۹ «اسماعیل احمدیمقدم»، فرمانده وقت ناجا در اظهارات تندی خودروسازان را مخاطب داد و گفت: «استاندارد خودروهای تولید داخل چندین یورو از استاندارد جهانی پایینتر است. اگر استانداردهای ما با دنیا متفاوت است خودروسازان این را اعلام کنند که ما بدانیم که برچسب D آنان همان برچسب A کشورهای دیگر است و ما اشتباه میبینیم.» او همچنین رو به مافیای خودروساز ایران ادامه داد: «در آخر برنامه پنجم توسعه پیشبینی شده حدود ۲۰ میلیون خودروی فعال در کشور تردد کنند و میزان سفرها نیز ۳۰ درصد افزایش یابد و تلفات جادهای نیز ۵۰ درصد کاهش یابد. برای تحقق این امر روشهای جدید و اقدامات جهادیتر لازم است که یکی از لوازم آن تصویب لایحه اخذ جرایم رانندگی است. این قانون تنها برای منافع یک گروه خاص نگه داشته شده و تصویب و ابلاغ نمیشود.» اگر به خبرهای مربوط به خودروسازان و گفتههای فرمانده بعدی و همچنین رییسهای پلیس راهور در ادوار پس از احمدیمقدم نگاهی بکنیم میبینیم همگی از همین ادبیات استفاده میکنند و در برخی مواقع هم انتقادهای تندتر هم مطرح میکنند مانند «کمال هادیانفر»، رییس کنونی پلیس راهور ناجا که گفت بود: «خودروسازان ما ارابه مرگ تولید میکنند.»
حالا با توجه به گفته این ۲ مقام انتظامی در حد فاصله ۱۰ساله سوالی مطرح میشود که این مافیای خودروسازی ایران تا چه اندازه میتواند گردن کلفت و قدرتمند باشند که حتی ضابت قضایی هم نمیتواند از عملکرد آنها جلوگیری کند و عاملی شوند تا خودرو با کیفیت در ایران تولید بشود؟
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است صنعت خودروی ایران پوپولیستی و سیاسی است و هیچ نگاه مثبتی به شهرندان ندارد. مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر مافیایی بودن صنعت خودرو در ایران و عدم نظارت کافی بر عملکرد آنها به خبرنگار فراز میگوید: «به دلیل موضوعات پشتپردهای که در حوزه خودرو ایران وجود دارد سفرهای پهن شده است که شهروندان هیچ سهمی در آن ندارند. شاید بخش کوچکی از مردم را بتوان دور این سفره جای داد ولی به صورت عام شهروندان در آن سودی نمیبرند و سهمشان تنها حوادث رانندگی و فوت در جادهها است. چند هزار نفر دیگر باید در جادهها فوت کنند تا مسوولان بتواند به روند غیراستاندار خودروهای سبک و سنگین در ایران پایان بدهند و این اتفاقات ناگوار را متوقف کنند.»
او با اشاره به کیفیت خودروهای تولیدی در ایران ادامه میدهد: «نادیدهگرفتن حق مشتری تا حدی است که وقتی فردی یک خودرو صفر از کارخانه تحویل میگیرد و پس از مدتی برای گارانتی به نمایندگی مراجعه میکنند هیچ خدماتی به آنها ارائه نمیکنند. صنعت خودرو ما کاملا سیاسی و پوپولیستی است که همین مورد باعث افزایش تعداد معلولان و کشته شدههای حوادث رانندگی است. البته فراموش نکنید که در سایر صنایع ما که متصل به پول نفت هستند هم چنین وضعیتی حاکم است.» این کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از خودروسازان و گردانندگان این صنعت اضافه میکند: «مشکل اصلی ما در خصوص جلوگیری از روند تولید خودرو کم کیفیت این است که خودروساز، ناظر، مالک، خریدارعام، قطعهساز و ... همه بر سر یک سفره نشستهاند و در چنین وضعیتی مشخص است که اگر بخواهیم شکایتی هم بکنیم کار به جایی نخواهیم برد. این مافیا در هم تنیده شده است. بهعنوان مثال یک تولید کننده صندلی خودرو به خودروساز میگوید که میتواند با توجه به تحریمها و مشکلات موجود، صندلی با کیفیتی تولید کند ولی خودروساز بهدلیل اینکه قطعات اتصال صندلی را یکی از نزدیکانش تولید میکند با این کار مخالفات میکند و میگوید همان صندلی بیکیفیت را تحویلش بدهند.»
مصطفوی با تاکید بر فسادزا و انحصاری بودن صنعت خودرو ادامه میدهد: «وقتی جایی برای مطالبهگری وجود ندارد و نمیتوان شکایت را بهجایی برد نشان دهنده فسادزا و انحصاری بودن این صنعت در ایران است. عمق فاجعه در اینجاست که خودروساز بهدلیل نزدیکی و شراکتی که با قطعهساز دارد نظارتی بر کیفیت قطعات ندارد و با چشم بسته همه چیز را تایید میکنند و هیچ آنالیز کیفی بر خودروهای که به مشتریها میرسد وجود ندارد. همین عدم نظارت بر قطعات خودروهای سنگین را باید از عوامل اصلی حادثهای دانست که برای خبرنگاران و سرباز معلمها رخ داد.»
این کارشناس خودرو در پایان با اشاره به نوع سیاستگذاری خودروسازان خارجی میگوید: «یک خودروساز سوئدی مانند Volvo که در ساخت خودروهای سنگین با کیفیت شهرت دارد قبل از عرضه محصول جدید به بازار خدمات خود را تضمین میکند و تاکید میکند که خودروی تولیدی آنها در حوادث رانندگی کمترین آسیب را به مسافران خواهد رساند ولی در عوض ما در ایران هیچ نگاهی به آینده مسافران و شهروندانی که در جادههای ایران تردد میکنند نداریم که این موضوع نیازمند یک نظارت قاطع و بینفوذ است.»
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
منتظر واکنش ایالات متحده به گفتوگوی پوتین و ویتکاف درباره اوکراین هستیم
حبس و انفصال از خدمت برای قاسم مکارم، مشاور وزیر سابق راه
تجهیز نیروی دریایی سپاه به همه سلاحهای لازم برای رزم دریایی
ماجرای آتشسوزی جدید در جنگل الیت چیست؟
تاکید سران روسیه و هند بر حل موضوع هستهای ایران از مسیر گفتوگو
ماجرای تغییرات داوری در جام جهانی ۲۰۲۶ چیست؟
مبینا نعمتزاده قهرمان زیر ۲۱ سال جهان شد
امام جمعه قم: زیبنده نظام اسلامی نیست که مظاهر ناهنجاری در منظر عمومی توسعه یابد
مدارس ابتدایی استان تهران غیرحضوری شد
داربی ۱۰۶ پایتخت پر سروصدا و بدون گل به پایان رسید!
پزشک معالج: «رضا امیرخانی» خونریزی داخلی ندارد
خروج قطار خط سراسری میانه - تهران در نزدیکی هشتگرد؛ توضیح فرماندار ساوجبلاغ در این خصوص
کاخ سفید: طبق فرمان اجرایی ترامپ به تماشاگران ایرانی برای جام جهانی، ویزا داده نمیشود
شکست زیست عفیفانه اهانت به متدین و دین است | رهبر انقلاب به رسانهها خط دادند که در خصوص جایگاه والای زنان، نگاه اسلام را دنبال کنید و نه نگاه غرب را
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
تفسیر سیاسی روز
معامله ترامپ با پوتین: ونزوئلا را بده، اوکراین را بگیر!
پشت سر امامان دولتی نماز نخوانید
دیدگاه مطهری درباره فتوای بحثبرانگیز سیستانی
احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا در گفتگو با فراز بررسی کرد