دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۴ 08 September 2025
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۴۵۶۲۶

عامل ترخیص نشدن کامیون‌های وارداتی، شفاف‌نبودن منشاء ارزی واردکنندگان است

عامل ترخیص نشدن کامیون‌های وارداتی، شفاف‌نبودن منشاء ارزی واردکنندگان است
در پی مکاتبه اخیر گمرک درباره کامیون‌های رسوبی در گمرک، قائم مقام سازمان راهدرای و حمل‌ونقل جاده‌ای عامل اصلی ترخیص نشدن این کامیون‌ها را در شفاف‌نبودن منشاء ارزی شرکت‌های واردکننده کامیون‌ و صادر نشدن کد ساتا از سوی بانک مرکزی دانست.

فرامز مداح در پاسخ به این سوال که عامل اصلی که سبب ترخیص نشدن کامیون‌های وارداتی از گمرک‌های کشور شده و در نامه اخیر گمرک نیز آمده است، چیست؟ اظهار کرد:  این نامه هنوز به دست من نرسیده است اما مشکل‌وگیر اصلی برای ترخیص کامیون‌های رسوبی در گمرک‌ها مشخص و شفاف نبودن منشأ ارزی است که باید برای بانک مرکزی روشن و ثابت شود و بر اساس آن کد ساتا  صادر می‌شود.

وی افزود: البته مشکلاتی نیز در این زمینه وجود داشت که به عنوان مثال می‌توان به شرط اسقاط شدن خودروی فرسوده قبل از ترخیص اشاره کرد که برای تسهیل آن برخی فرآیندها مانند همین شرط را به بعد از ترخیص و قبل از شماره‌گذاری موکول کردیم. در حال حاضر بزرگترین مشکل کد ساتا است و بسیاری از این کامیون‌ها را شرکت‌هایی وارد کردند که برای تاییدیه منشاء ارزی‌شان دچار مشکل هستند. چرا که بر اساس نظر بانک مرکزی، ارزی که با استفاده از آن کامیون وارد شده باید اثبات شود که از کجا امده است و بانک مرکزی می‌گوید نباید این ارز از کف خیابان خریداری شده باشد یا آن که کامیون نباید با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی و دارو وارد شده باشد.

قائم مقام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: اگر این منشاء مشخص شود، بانک مرکزی کد ساتا برای آن شرکت صادر کرده و نهایتا گمرک کامیون مورد نظر را ترخیص می‌کند و اکثر کامیون‌های رسوبی در گمرک با این مشکل مواجه هستند چرا که واردکنندگان و شرکت‌های واردکننده کامیون شفاف سازی نکردند. در حال حاضر نامه‌های متعددی با امضا وزیر و سازمان راهداری زدیم که بانک مرکزی روش‌ها را عوض کند و روش اثباتی را به روش نفی تبدیل کند. یعنی  اگر بانک مرکزی به کسی ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی نداده،  فرض را بر این بگذارد که منشاء آن درست است اما بانک مرکزی زیر بار آن نمی‌رود.

مداح با بیان اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات در این زمینه با مکاتبه قبلی گمرک حل شده است، گفت: واردات کامیون‌های دست دوم از حدود یکسال گذشته آغاز شده و به نظر می‌رسد در هفته‌های پیش‌رو این روند تسریع شود چرا که رانندگان و واردکنندگان مشکلات دیگری هم داشتند و آن این بود که مراکز شماره‌گذاری دو ماه تعطیل بود اما اخیرا مقرر شد حتی در وضعیت قرمز هم این مراکز دایر باشند و بر این اساس به نظر می‌رسد که شماره گذاری و ترخیص کامیون‌ها در ماه‌های آتی سرعت بیشتری بگیرد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد واردکنندگان نمی‌توانند ثابت منشاء ارزی‌شان چیست و کجاست؟ بر این اساس باید روال‌ها را عوض کنیم و به شرکت‌های بزرگتر و معتبرتر این کار را واگذار کنیم چرا که بسیاری از این شرکت‌ها کامیون‌های  وارداتی رسوبی را مردم و کامیون‌داران پیش‌فروش کردند و هم اکنون هم پاسخگو نیستند

منبع: ایسنا

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

رئیس هیئت مدیره بانک اقتصادنوین: همه ما باید به اندازه سهم خود، در قبال تحقق برنامه‌های بانک مسئولیت پذیر باشیم

خبرنگار وال‌استریت ژورنال: مذاکرات ایران و آژانس ادامه خواهد داشت

وزیر کار: تنها ۴.۸ درصد از حذف‌شدگان از یارانه نقدی اعتراض کرده‌اند

سخنگوی مجمع تشخیص: در مجوز رهبری برای بررسی لایحه CFT محدودیت زمانی وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه: هنوز برای تعامل با آژانس به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، اما روند گفت‌وگوها مثبت بوده | برداشت ما این است آژانس به این درک رسیده که  شیوه و اجرای تعهدات پادمانی ایران نمی‌تواند مانند قبل باشد

ویدیو؛ هو کردن ترامپ در یک رویداد ورزشی دیگر!

وزیر فرهنگ: هیچ محدودیتی خارج از چارچوب قانون در دسترسی آزاد به اطلاعات قابل پذیرش نیست

هشدار حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس به عراقچی: اگر در سفر به مصر خطایی کنی، استیضاح و دادگاهی‌ات می‌کنیم

۵ سد کشور خشک شدند

پوتین و شی جین پینگ چطور می‌خواهند نمیرند؟!

نتانیاهو برای مخالفت با طرح ترامپ عذر و بهانه می‌آورد؛ اولویت او منافع شخصی و سیاسی است

کاتس دوبار تهدید کرد؛ طوفانی عظیم امروز بر فراز آسمان غزه فرود خواهد آمد

نه خریدار توان خرید دارد و نه تولیدکننده توان تولید پایدار

پزشکیان: اگر مسلمانان ید واحد بودند، اسرائیل، آمریکا یا هر کشور دیگری جرات می‌کرد که به مسلمانان چپ نگاه کند؟

پیشنهاد سردبیر
زندگی