سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ 21 October 2025
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
کد خبر: ۴۶۵۰۰

ارزانی انبارها، دلیل انباشت کالای اساسی در بنادر

ارزانی انبارها، دلیل انباشت کالای اساسی در بنادر
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از موجودی حدود ۴.۵ میلیون تنی کالاهای اساسی در بنادر کشور خبر داد و گفت: ورودی و خروجی کالا در بنادر همخوانی ندارد و یکی از کارهایی که باید در این زمینه انجام داد، افزایش تعرفه‌های انبارها به اندازه‌ای است که انباشت کالا در بنادر برای صاحب آن صرفه اقتصادی نداشته باشد.

فرهاد منتصر کوهساری اظهار کرد: هم اکنون چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع کالای اساسی در بنادر جنوبی و شمالی کشور وجود دارد  که البته نسبت به ماه‌های گذشته روند تخلیه و بارگیری کالا سرعت بیشتری پیدا کرده است.

وی با اشاره به گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه‌های روغنی به عنوان موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور، افزود: طی ماه‌های گذشته موجودی بنادر کشور از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن به حدود ۴.۵ میلیون تن رسیده است و در زمینه رشد و تخلیه و بارگیری نیز نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته‌ایم. همچنین در پنج ماهه نخست سال گذشته حدود ۹ میلیون و ۱۴۰ هزار تن کالای اساسی از بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که این عدد در پایان مرداد ماه امسال به بیش از ۱۰ میلیون تن رسید.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: یکی دیگر از معیارهایی که نشان می‌دهد روند تخلیه و بارگیری کالای اساسی از بنادر کشور تسریع شده است اینکه در خرداد ماه امسال روزانه ۱۵۰۰ دستگاه کامیون در بنادر کشور کالای اساسی بارگیری می‌کردند اما در حال حاضر به صورت میانگین به ۲۲۰۰ دستگاه در روز رسیده است. البته باید به این نکته هم توجه کرد که هم اکنون ورودی و خروجی کالا از بنادر کشور با یکدیگر همخوانی ندارد و باید سرعت خروجی را افزایش دهیم که برای این کار  تعداد کامیون‌ها باید به حداقل ۲۵۰۰ دستگاه در روز برسد.

منتصر کوهساری در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا کالاهای اساسی همواره در بنادر کشور انباشت شده و ترخیص آن‌ها با مشکلاتی نظیر تاخیر همراه است؟ گفت: در این زمینه باید فرآیند ترخیص کالا را بررسی کنیم که به چه دلیلی این فرآیند حدود ۵۰ روز و حتی بیشتر به طول می‌انجامد اما توجه به این نکته هم ضروری است که در دنیا تعرفه انبارداری در بنادر صعودی و بسیار بالاتر از ایران است به همین دلیل صاحب کالا علاقه‌مند نیست که کالایش روزهای طولانی در بنادر بماند اما در ایران اینگونه نیست و به دلیل اینکه ارزان‌ترین انبارها مربوط به انبارهای بنادر است، صاحب برای خرید، تجهیز یا اجاره یک انبار در شهر خودش را به زحمت نمی‌اندازد و به صرفه‌ترین کار برای او باقی ماندن کالایش در بنادر است.

منبع: ایسنا

برچسب ها:
ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

باور کنید این بیماری فقط زنانه نیست!

توصیه ابطحی به فرزانه صادق پس از حواشی فرودگاه اردبیل: به خانم وزیر توصیه دارم از خویشاوندسالاری، باج‌دهی به مخالفان سیاسی و افتادن در مناقشات غیرکاری پرهیز کند | آیه‌ی «وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ» را هم بیشتر بخوانید

فیروزه‌های ایرانی چگونه به جواهرات سلطنتی اروپا رسیدند؟

کشف چهره سرباز فراموش‌شده از سال ۱۸۲۱ میلادی +عکس

راه انداختن جنگ هسته‌ای با «سوت‌زدن» پای تلفن!

اسرائیل از کانادا خواست تعهد برای بازداشت نتانیاهو را لغو کند

معضل مسکن ملی در فارس با پیمانکاری «سکاف»: بلاتکلیفی ۲۰ هزار خانواده و میلیاردها تومان گمشده

ترامپ: متحدان ما در خاورمیانه آماده ورود «سنگین» به غزه «برخورد با حماس» هستند

قد ایرانی تا کجا پیش می‌رود؟ | زنان از مردان پیشی گرفتند

شکاف میان تعرفه‌های رسمی و واقعیت اقتصادی، ۱۲ میلیون زیرمیزی برای زایمان!

مافیای زعفران کیست؟!

رئیس بانک مرکزی: شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها اقساطی فروخته می‌شوند

تشکری‌هاشمی در واکنش به اختلال امروز در خط ۵ مترو تهران – کرج: سالهاست تأکید کرده‌ایم که باید نسبت به رفع مشکلات برق بالاسری و اورهال واگن‌های خط پنج مترو تهران اقدام شود | ما از مدیریت شهری و شخص آقای زاکانی در این زمینه گله‌مندیم؛ نمی‌شود با وقت مردم بازی کرد

نماینده ویژه پوتین با علی لاریجانی دیدار کرد +عکس

پیشنهاد سردبیر
زندگی