معاون وزارت علوم: برگزاری کلاسهای حضوری بعد از تزریق دو دوز واکسن دانشجویان
"علی خاکی صدیق" معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره زمان بازگشایی دانشگاهها اظهار داشت: بازگشایی دانشگاهها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تابع سیاست کلی ستاد ملی مبارزه با کروناست و برای عملیاتی شدن آمورش حضوری، تابع این است که واکسیناسیون دو دوز دانشجویان، هیئت علمی و کارکنان به صورت کامل انجام شود.
وی افزود: در حال حاضر واکسیناسیون دو دوز اکثر قریب به اتفاق اعضای هیئت علمی و کارکنان انجام شده، زیرا دانشگاه ها واکسیناسیون را از مرداد شروع کردهاند، در حالی که واکسیناسیون دانشجویان هنوز تکمیل نشده و تا زمانی که دوز دوم واکسیناسیون تکمیل نشود بازگشایی کلاسها به صورت حضوری فعلا در دستور کار نیست و همان آموزش الکترونیکی را خواهیم داشت.
خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که شروع حضوری کلاسها از آبان یا آذر چقدر محتمل است؟ گفت: این موضوع برای شرایط خاصی است، به عنوان مثال برخی دانشگاهها یا موسسههای آموزش عالی عمدتا از دانشجویان بومی تشکیل شده که هم کارگاه و آزمایشگاه دارند و هم نیازی به خدماتی مثل خوابگاه و سلف سرویس ندارند که بخواهد مشکل ایجاد شود، در این حالت میتوانند با تصویب ستاد کرونا در آن منطقه، کلاس حضوری برگزار کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر قرار باشد همین رویه نیز محقق شود احتمالا برای اواسط و اواخر ترم است و در کل قاعده کلی آموزش الکترونیکی است.
وی در واکنش به مدیریت دانشجویانی که قرار است با آموزش حضوری از شهرهای مختلف به تهران بیایند، گفت: یکی از دغدغههای اصلی از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاههایی که بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد دانشجویانشان غیربومی هستند، مساله سکونت در خوابگاهها و بحث خدمات رفاهی است.
خاکی صدیق اشاره کرد: طبیعتا با توجه به شرایط شکنندهای که بیماری کرونا و شیوع آن در کشور دارد، اینکه بتوانیم به صورت صددرصد همه دانشجویان را به دانشگاه بیاوریم و به آنها آموزش حضوری بدهیم فعلا کمی بعید است، لذا این اقدام به صورت برنامه ریزی شده توسط دانشگاهها انجام خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: دانشگاهها شرایط متفاوتی دارند، زیرا امکانات خوابگاهی، امکانات غذاخوری و رفاهی آنها با هم فرق میکند. در دانشگاهها درصد دانشجویان بومی و غیربومی، ترکیب دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با هم متفاوت است، از این رو کلاسها با جمعیت بیشتر و کمتر مواجه است، به همین خاطر نیازمند برنامه ریزی در داخل خود دانشگاهها برای این موضوع هستیم.
وی خاطرنشان کرد: برنامهریزی از جهت اینکه با چه کلاسی، آموزش حضوری شروع شود و چند درصد از دانشجویان را میتوان برای آموزش حضوری پوشش داد، در هر دانشگاهی متفاوت است. نکته کلیدی این برنامه ریزیها حفظ سلامت دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاههاست.
خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که حدود ۱۷ ماه از شیوع کرونا میگذرد، در این مدت دانشجویان کاردانی و کارشناسی ارشد که دو سال دوره آموزشی دارند، چه میزان آموزش مطلوب را کسب کردند؟ گفت: تا کنون که آموزشها الکترونیکی بوده، ولی کلاس حضوری برای برخی کارگاهها و آزمایشگاهها به صورت محدود در برخی از دانشگاهها برگزار شده است.
معاون وزیر علوم گفت: در تابستان ۱۳۹۹ یک سری دورههای حضوری برای کارگاهها و آزمایشگاهها داشتیم و دانشجویان کاردانی اگر کارگاه یا آزمایشگاه داشته باشند، ممکن است این دورهها را حضوری شرکت کرده باشند، اما برای درسهای نظری کلاس حضوری نداشتیم و به صورت الکترونیکی آموزش دیدند. قطعا این یک مشکل بوده و به این موضوع اذعان میکنیم، ولی نمیتوانستیم بگوییم دانشجویان کاردانی با وجود شرایط کرونا در دانشگاه حضور یابند.
وی توضیح داد: طبق برنامه ریزی که هر دانشگاه دارد؛ دانشجویان کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۸ که دانشگاهها را ندیدند و همین طور دانشجویان کاردانی در اولویت حضور خواهند بود. واقعا راه دومی وجود نداشته مگر این که بگوییم علی رغم تمام مخاطرات حضور، دانشجویان کاردانی حتما حضور پیدا میکردند که این سیاست وزارت علوم نبود.
خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که آیا گزارش افت تحصیلی از دانشجویان کاردانی و کارشناسی ارشد ورودی ۹۸ دارید؟ گفت: وقتی آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری می شود، در حالی که زیرساختها به صورت کامل آماده نیست، باید انتظار افت را داشته باشید و قطعا این افت تحصیلی وجود دارد.
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: در کشور ما و سایر کشورهای دنیا حتی در بهترین دانشگاههای جهان به این خاطر افت آموزش وجود داشته است، کسی نمیتواند این را کتمان کند و یک امر بدیهی است که راه حلش اصلا راه حل سادهای نیست. وقتی سلامت دانشجویان و استادان از اولویت برخوردار است طبیعتا این خط قرمز هم برای آموزش حضوری وجود خواهد داشت، لذا باید درصدی از افت در آموزش را بپذیریم.
خاکی صدیق گفت: کاری که در ستاد وزارت علوم انجام شده، این است که ما در سه نوبت ارزیابی و نظرسنجی راجع به آموزش الکترونیکی از دانشجویان و استادان را داشتیم. ارزیابیهای کلان ما نشان میدهد وضعیت آموزش الکترونیکی در سطح کشور به صورت کلی رشد مثبت داشته است.
وی درباره آمار ارزیابی آموزش مجازی گفت: رضایتمندی از آموزش الکترونیکی در بهار ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۰ خیلی با هم متفاوت بود، به این دلیل که همه دانشگاهها در سال ۱۴۰۰ زیرساختهای نسبتا قابل قبولی داشتند. همچنین اعضای هیئت علمی با ابزارهای آموزشی آشنا شده و کارشناسهای خوبی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تربیت شدند.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: طبیعتا تا آموزش مطلوب خیلی فاصله داریم، ما زمان زیادی برای این که روی آموزش الکترونیکی کار کنیم نداشتیم، اما این نقیصه در سالهای آینده برطرف خواهد شد. اگر آموزش الکترونیکی در کنار آموزش حضوری داشته باشیم و تقویتش کنیم، ترم به ترم بر کیفیت آموزش الکترونیکی افزوده میشود.
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
روزنامه اصولگرا: قالیباف ضمن انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، نمیخواهد وزیر جهاد استیضاح شود
عباس عبدی: چرا حکم قاسم مکارم، مشاور عالی وزیر راه در دولت مرحوم رئیسی را اینقدر دیر اجرا میکنید؟
آمارها درباره خرید امسال گندم چه میگویند؟ | ایران از کدام کشورها گندم خرید؟
رشد قیمت طلا در معاملات جهانی
مالکان چندخودرو این اطلاعیه مهم درباره کارت سوخت را از دست ندهند
کیفیت هوای تهران در سطح «قابل قبول» قرار گرفت
اسرائیل و قطر برای بازسازی روابط، دیدار محرمانهای در نیویورک برگزار کردند
وزیر اقتصاد: اگر برخی از کالاها را با نرخ دلار آزاد وارد میکردیم، الان قیمتش در بازار ارزانتر بود
توافق عربستان سعودی و قطر برای احداث خط آهن سریع السیر
زلنسکی در لندن در حالی که مذاکرات E۳ در حال انجام است
مازاد تجاری چین برای اولین بار به دلیل رشد اقتصادی غیرآمریکایی از مرز یک تریلیون دلار گذشت
زلزلهای به بزرگی ۷.۶ در ژاپن و صدور هشدار سونامی
رویترز: اتحادیه اروپا برای تقویت نیروهای داخلی لبنان هدف خلع سلاح حزب الله برنامهریزی میکند
سخنگوی دولت: فروش بنزین ۵۰۰۰ تومانی از شنبه هفته آینده اجرایی خواهد شد
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
مقصود فراستخواه استاد جامعهشناسی در گفتوگو با فراز
حجاب بیش از آنکه مساله دینی باشد، مساله قدرت است l هنوز فرصت آشتی وجود دارد
گفتگوی فراز با امانالله قرایی مقدم، جامعهشناس
ماراتن کیش: حکومت با مساله حجاب چه کند؟!
تفسیر سیاسی روز
معامله ترامپ با پوتین: ونزوئلا را بده، اوکراین را بگیر!
پشت سر امامان دولتی نماز نخوانید