جاده چالوس به سفرهای نوروزی میرسد؟
روز گذشته جاده چالوس به دلیل رانش بی سابقه به طول حدود ۱۰۰ متر و ایجاد شکاف عمیق مسدود شد و مشخص نیست بررسیهای کارشناسی در این محدوده چه نتیجهای را برای زمان و چگونگی بازگشایی محور چالوس تعیین خواهد کرد.
در شرایطی که رانش زمین در جاده چالوس برای اولین بار در سالها و حتی می توان گفت دهههای گذشته اتفاق افتاده است، رضا اکبری - معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای - وعدهای عجیب در این زمینه داد و گفت: تلاش میکنیم تا قبل از ۲۵ اسفندماه و آغاز سفرهای نوروزی خرابی جاده را تعمیر کنیم و تا دو، سه روز آینده جاده چالوس تعمیر خواهد شد.
این اظهارات در حالی صورت گرفته که بر اساس بررسیهای خبرنگار ایسنا از سازمان راهداری شکاف ایجاد شده در محدوده پل زنگوله محور چالوس آنقدر عمیق و بی سابقه است که هنوز کسی نمی داند عمق این شکاف چقدر بوده و احتمالا در کدام نقاط دیگر از محور چالوس میتوان انتظار چنین اتفاقی را داشت.
بنابراین با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی و اینکه محور چالوس همواره در تعطیلات به ویژه در ایام نوروز پرترافیکترین محور مواصلاتی کشور میشود به نظر می رسد نمیتوان این محور را تا قطعی شدن نتایج بررسی بازگشایی کرد. البته به گفته کارشناسان حتی اگر محور چالوس بازگشایی شود میتواند خطرآفرین باشد و بار ترافیکی سنگین در آن محدوده میتواند اتفاقات دیگری را رقم بزند.
البته فرهاد مهریاری - مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشینآلات و راهدارخانههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای- پیش از این درباره محور چالوس به ایسنا گفته بود که این محور در نوع خودش و در زمانی که ساخته شده بینظیر است و آن را باید با راههای مشابهای که در دنیا ساخته شده مقایسه کنیم. شبیه به این مسیر در چند نقطه اروپا از جمله آلمان و یونان و در آسیا و آمریکا وجود دارد، اما در حال حاضر اکثر این راهها به جز تعداد معدودی از آنها از زیر بار ترافیکی خارج شدهاند و به عنوان نماد و قدمت راهسازی در کشور از آنها نگهداری میشود.
وی افزود: یکی از راهکارها برای حفاظت از محور چالوس این است که بتوانیم محدودیتهای عبور و مرور بیشتری در آن اعمال کنیم که البته طی سالیان گذشته این اتفاق تا حدودی رخ داده و به عنوان مثال عبور و مرور برای تریلیها و اتوبوسها با ممنوعیت و محدودیتهای بسیاری مواجه شده است. البته باید سعی کنیم تا در زمانهایی که بارشهای سنگین، طوفان یا بهمن در این محور رخ میدهد، عبور و مرور در آن را قطع کنیم تا برف روبی، نمکپاشی و دیگر اقداماتی که در نهایت به این محور آسیب میرساند در آن اتفاق نیافتد. چرا که هر گونه تغییر و دست بردن در این جاده میتواند آسیبزا باشد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشینآلات و راهدارخانههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: البته روسازی و بهسازی محور چالوس برای استفاده تا بهرهبرداری کامل از آزادراه تهران-شمال میتواند یکی از راهکارهای کوتاه مدت باشد اما در شرایط کنونی این کار به ازای هر کیلومتر به حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در حال حاضر حدود ۷۰ کیلومتر از این محور نیاز به اجرای این عملیات دارد.
با توجه به این وضعیت بهتر است مسئولان سازمان راهداری و حتی مردم قید جاده چالوس را در ایام نوروز بزنند و از محورهای جایگزین مثل فیروزکوه و حتی محور قزوین-رشت استفاده کنند تا مخاطره و حادثه جبران ناپذیری در ایام نوروز امسال به وقوع نپیوندد.
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
آلمان عملیات اولیه سامانه موشکی «آرو ۳» اسرائیل را آغاز کرد
چرا این رانندگان در تهران، شبها در خودرو میخوابند؟
وزیر نیرو: به دنبال واردات آب از کشورهای دیگر هستیم!
ایران را با چقدر هزینه میتوان از بحران آب نجات داد؟
فریادهای نماینده زن در صحن علنی مجلس درباره قانون مهریه
فاکتور کاغذی از ابتدای زمستان بیاعتبار میشود
مراسم ادای سوگند شهروندی آمریکا برای مهاجران ایرانی و ۱۸ کشور دیگر به تعلیق درآمد
آذر منصوری: قانون مهریه نه اصلاح است و نه حمایت، فقط تعمیق تبعیض است | نظام قانونگذاری در ایران تمایلی به دیدن ریشههای واقعی مشکلات ندارد
نماینده مجلس: اکبر طبری بدون توضیح آزاد شده است
وزیر جنگ آمریکا: این شام، «شام صلح» است
جبلی: ساترا اقدام اجرایی نمیتواند انجام دهد
ویدیو؛ ویتکاف و داماد ترامپ در روسیه، بازدید از نمایشگاه و ملاقات با پوتین
بازداشت ملیپوش سابق تیم انگلیس به اتهام تجاوز
ادعای روبیو: یکی از مشکلات ما با مادورو حضور نظامی نظامی ایران و حزب الله در ونزوئلا است
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
پشت سر امامان دولتی نماز نخوانید
دیدگاه مطهری درباره فتوای بحثبرانگیز سیستانی
احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا در گفتگو با فراز بررسی کرد