دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ 17 November 2025
يکشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۱۳۱۰

زیان تولید هر دستگاه تیبا برای سایپا چقدر است؟

زیان تولید هر دستگاه تیبا برای سایپا چقدر است؟
تولید هر دستگاه خودروی تیبا در سال گذشته با حدود ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای شرکت خودرو سازی سایپا همراه بوده، این را مدیرعامل این خودروسازی در یک نشست خبری اعلام کرده. محمد علی تیموری گفته که با افزایش نرخ های حمل و نقل و دستمزد این زیان به ۹۰ میلیون تومان می رسید.

در ماه‌های اخیر تصمیم توقف تولید خودروی تیبا یکی از پرحاشیه‌ترین اخبار حوزه خودروی کشور بوده. مدیرعامل شرکت سایپا از تمرکز بر روی تولید خودروهای شاهین و کوئیک به عنوان جایگزین خودروی تیبا خبر داده. سوال اما این است که آیا تولید دو خودروی یاد شده به مانند تیبا برای خودروسازی سایپا همراه با زیان و ضرر نیست که این شرکت در صدد تقویت تولید آنهاست؟

 

این سوال وقتی جدی تر می‌شود که به سخنان تیرماه سال قبل مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت رجوع کنیم. سهیل معمارباشی روز ۲۰ تیرماه سال قبل در گفت و گو با «ایرنا» از متوسط زیان ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی برای تولید هر خودرو در ایران خبر داده بود. این گفته مسئول وقت وزارت صمت بدان معنا بود که زیان دهی تولید در صنعت خودروی کشور مخصوص یک محصول خاص نیست و این پدیده‌ای عمومی محسوب می‌شود. با این توصیف معلوم نیست عدد زیان تولید دو خودروی شاهین و کوئیک چقدر است. خصوصا آنکه کارشناسان صنعت خودرو معتقدند تکنولوژی این محصول تفاوت فاحشی با خودروی تیبا که قرار است به دلیل زیاد ۹۰ میلیونی از چرخه تولید حذف شود، ندارند.

 

موضوع زیان تولید خودروهای داخلی در شرایطی اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند که در هفته‌های اخیر بازار خودرو شاهد افزایش مستمر قیمت‌ها بوده. آن هم در حالی که تب مقایسه قیمت خودروهای روز دنیا در خارج کشور با داخل ایران نیز بین مردم داغ شده. خصوصا بعد از مخالفت‌ها علیه آزاد شدن واردات خودرو، اعتراف مدیرعامل سایپا به زیان دهی 90 میلیونی تولید هر دستگاه تیبا این سوال قدیمی را دوباره مطرح می‌کند که سود خودروسازی ملی برای صنعت و اقتصاد ایران چیست؟

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

آن روز، اصفهان سنگ تمام گذاشت...

قیمت بنزین معقول نیست | دست‌های پنهان اجازه واردات خودرو را نمی‌دهند

بنزین روی آتش | وقتی پول نداریم، چه فرقی می‌کند؟!

شیخ حسینه، نخست‌وزیر سابق بنگلادش به اعدام محکوم شد

بیت‌کوین در مسیری جدید قرار گرفت

پزشکیان: رویکرد دولت بازگشت دانشگاه‌ها به رسالت حل مسئله و مهارت‌محوری است | امروز دانشگاه پیام نور به ارائه‌کننده مدرک تبدیل شده | هدر دادن منابع کشور برای مدرک‌سازی قابل قبول نیست

زنگ خطر؛ سن دیابت به زیر ۲۰ سال رسید | هر ۱۰ ثانیه یک دیابتی می‌میرد

رئیس قوه قضائیه: طی ایام اخیر، مجددا دستوراتی را در راستای مقابله با جریانات مروج ناهنجاری‌های اجتماعی و مظاهر آن‌ها، صادر کرده‌ایم

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها؛ دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴

قله دماوند چرا دیگر برف ندارد؟

شیوع یک ویروس کشنده در جنوب اتیوپی

دیدار الشیبانی، وزیر خارجه دولت جولانی با همتای چینی‌اش

قیمت طلا و سکه در بازار؛ دوشنبه ۲۶ آبان‌ ۱۴۰۴

پاسخ عملی سایپا به بحران مصرف سوخت کشور

پیشنهاد سردبیر
زندگی