چهارشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۴ 16 July 2025
يکشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۵۳۳۰۵

بازی تاج و تخت در مقابل ارباب حلقه‌ها: جنگ استودیوها

جنگی که یک استودیوی صدساله، آن هم با بودجه‌ای کلان، در برابر جریانی نوپا راه انداخته است...
نویسنده :
مونس نظری

شمشیر‌بازی و جادوگری و روابط جنسی... آن هم به ارزش نیم‌میلیارد دلار، حالا فاصله‌ی خود را با صفحه‌نمایش کوچک خانگی شما کم و کمتر کرده‌اند.

 

در ۲۱ آگوست، برادران وارنر دیسکاوری، «خانه‌ی اژدها» را عرضه کرد.

 

در ۱ سپتامبر نیز آمازون‌پرایم‌ویدئو، «حلقه‌های قدرت» را منتشر کرد... درامی بر‌اساس کتاب «ارباب حلقه‌ها»، اما گران‌تر از آن. مطابق با شایعاتی که از قیمت ۴۶۵ میلیون دلاری این درام پراکنده شد، این آفر در آمازون، گران‌ترین قطعه‌ای بوده که تاکنون ساخته شده است.

 

این اتفاق، یک نبرد رتبه‌بندی حماسی ایجاد کرد. بخشی از جنگی طولانی‌تر که استودیوهای قدیمی هالیوود را در برابر جریان‌های نو‌پا قرار می‌دهد.

 

برادران وارنر، سال آینده ۱۰۰ سالگی خود را جشن خواهند گرفت.

 

آمازون، که درآمد خود را از تجارت الکترونیک و رایانش ابری به دست می‌آورد، همین ۵ سال پیش بود که خط‌تولید ویدئویی خود را راه‌اندازی کرد.

 

حالا با تشدید جنگ‌های استریم، هر‌یک از طرفین مدعی‌ست که دستِ بالا را دارد.

 

اخیراً اژدهای هالیوود قدیمی، جایگاه خود را به دست آورده است. سرمایه‌گذاران در دوران قرنطینه سراغ متخصصان استریم رفتند؛ اما با کنار‌کشیدنِ مشترکین تازه، تمایل خود را از دست دادند.

 

نتفلیکس که زمانی از بازار بالقوه‌ی ۸۰۰ میلیون خانوار حرف می‌زد، حالا به نظر می‌رسد که در ۲۲۰ میلیون نفر قفل شده و امسال هم شاهد کاهش ۶۰ درصدی بهای سهام خود بوده است.

 

در دهم آگوست، (زمانی که دیزنی اعلام کرد که با ۲۲۱ میلیون اشتراک استریم، از نتفلیکس پیشی گرفته است)، هالیوود قدیمی، یک پیروزی نمادین به دست آورد.

 

این رقم، مشترکین خدمات مختلف دیزنی را دو‌برابر می‌کند و این واقعیت را که اغلب آنها در کشورهای کم‌درآمدی مثل هند زندگی می‌کنند، نادیده می‌گیرد.

 

اما در عین‌حال هر‌گونه شک و شبهه‌ای مبنی بر اینکه استودیوهای قدیمی می‌توانند این بازی استیریمینگ را انجام دهند، از بین برده است.

 

دست‌های قدیمی هالیوود هم حالا پس از دو سالِ پر‌هزینه‌ی تعقیب مشترکین، بار دیگر بر کسب‌و‌کار درآمدزایی متمرکز شده‌اند.

 

دیزنی می‌گوید که سرویس پخش اصلی آن، دیزنی‌پلاس، در سال جاری، و پیش از رسیدن به سود در سال ۲۰۲۴، شاهد اوج زیان خویش خواهد بود.

 

افزایش شدید قیمت، که از ماه دسامبر آغاز می‌شود، در این میان نقش کمکی ایفا خواهند کرد.

 

در تماس اخیری که با دیوید زاسلاو، رئیس جدید وارنر، برقرار شد، او اعلام کرد که وارنر قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، کسب‌و‌کار استریم خود را به سود عملیاتیِ ناخالص ۱ میلیارد دلاری برساند.

 

«اگر موفق به انجام این کار بشویم، دیگر اهمیتی ندارد شماره‌ی [مشترک] چه باشد... ما می‌خواهیم مطمئن شویم که به پول می‌رسیم.»

 

قالب‌های رسانه‌ای قدیمی نقش مهمی ایفا خواهند کرد. سینماهایی که در سال ۲۰۲۰، هشتاددرصد از میزان فروش جهانی‌شان کاسته شده بود، دوباره باز شده‌اند.

 

باکس‌آفیس (گیشه) هنوز به حالت سابق برنگشته است. و سینه‌ورلد که دومین زنجیره‌ی بزرگ تئاتر جهان است، در ۲۲ آگوست اعلام کرد که در حال بررسی پرونده‌ی ورشکستگی است.

 

اما پارامونت که در طول همه‌گیری مانع انتشار «تاپ‌گان: ماوریک» شده بود، در ماه می، به فروش بیش از یک‌میلیارد دلاری در گیشه دست پیدا کرد.

 

وارنر که در سال ۲۰۲۱، تمام فیلم‌های خود را هم‌زمان با اکران در سینماها روی پلتفرم استریم خود منتشر کرده بود، بار دیگر به جرگه‌ی تئاترهای انحصاری بازگشته است.

 

تم‌پارک‌ها (پارک‌های موضوعی) نیز دوباره از امریکایی‌های دیزنی پر شده‌اند؛ که با حضور خود درآمدها و حواشی بی‌سابقه‌ای ایجاد نمودند.

 

حتی پخش تلویزیونی و کابلی که مدت‌ها در حال افول بوده است، با سخت‌تر شدن تجارت استریم، حکم پناه‌گاه‌هایی نسبی پیدا کرده است.

 

زاسلاو به سرمایه‌گذاران گفت: «ما عملاً چهار، پنج یا شش صندوق نقدی داریم. و این صندوق‌ها در دنیایی که همه‌چیز در حال تغییر است، و عدم قطعیت و اختلالات فراوان، به بخش گریز‌ناپذیر تبدیل شده، بسیار پایدارتر و بهتر از داشتن یک صندوق فروش هستند.»

 

و این ممکن است استدلالی قانع‌کننده برای تازه‌کاری چون نت‌فلیکس باشد.

 

مشکل هالیوود قدیمی این است که برخی رقبای جدیدش، صندوق‌های نقدی بزرگ‌تر و متنوع‌تری دارند.

 

مسیر وارنر به سوی سودآوری، شکاف‌های شدیدی نیز داشته است. و پیش‌تر سرویس خبری خود (سی‌ان‌ان‌پلاس) و تولیدات ابتری نظیر «Batgirl» را به حال خود رها کرده است.

 

آمازون هیچ نشانه‌ای دال بر کاهش جدی در هزینه‌ها بروز نداده است. و اخیراً نیز علاوه بر «ارباب حلقه‌ها»، مترو گلدوین مایر، استودیوی «جیمز باند» را به قیمت ۸.۵ میلیارد دلار خریدار کرده و حقوق لیگ ملی فوتبال امریکا را به مبلغ یک‌میلیارد دلار در سال به دست آورده است.

 

بانک مورگان استنلی تخمین می‌زند که امسال ۱۶ میلیارد دلار برای محتوای رسانه‌ای هزینه خواهد کرد. نتفلیکس، ۱۴ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد و هزینه‌ی آمازون نیز در سال آینده می‌تواند به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

 

به گفته زاسلاو، برخی از استریمرهای جدید، برخلاف دراگون‌های قدیمی هالیوود، حتی نیازی به دریافت پول ندارند.

 

آمازون‌پرایم‌ویدئو، برای ثبت‌نام افراد در پرایم حاضر و آماده است و مزیت اصلی آن هم تحویل رایگان خریدهای آمازون است.

 

سرویس تیوی‌پلاسِ اپل که به طور پیوسته رو به گسترش است، در تلاش برای حفظ مشتریان در اکوسیستم تلفن و رایانه‌ی خویش است (جایی که شرکت، پول واقعی خود را به دست می‌آورد).

 

خدمات ویدئویی از آمازون و اپل، هم‌چنین فراهم‌آورنده‌ی املاک و مستغلات برای تبلیغات است... تجارتی که در آن امکان رشد برای هر دوی آنها فراهم است.

 

هالیوود حالا سخت در تلاش است به بینندگان خویش «مجموعه‌هایی» بزرگ‌تر از محتوا، آن هم با هزینه‌های کمتر ارائه کند.

 

دیزنی نیز در حال آزمایش بسته‌های تخفیفی از خدماتی مثل espn+ و Hulu است... و برخی در این تصور مانده‌اند که آیا ممکن هست که ورود به پارک‌های آن، بخشی از یک‌مجموعه‌ی بزرگ دیزنی باشد؟

 

با این وجود رقبای جدید هالیوود، بسته‌هایی از نوع مختلف ارائه می‌دهند. خزانه‌ی ویدئویی اپل، از دیزنی یا وارنر خیلی کوچک‌تر است؛ اما پکیج اپل‌وانِ آن به تنهایی نه‌تنها تلویزیون را شامل می‌شود، بلکه موسیقی، بازی، فضای ذخیره‌سازی، اخبار و فیتنس نیز دارد.

 

آمازون‌پرایم، با مجموعه‌ای از مزایای مشابه ارائه می‌شود. و در حالی‌که خانواده‌ها به فکر پس‌انداز هستند، معاملاتی ازین دست می‌توانند وسوسه‌کننده باشند.

 

شاید به همین خاطر هم دراگون‌های قدیمی هالیوود، به فکر تجارت با تازه‌کارها افتاده‌اند.

 

پارامونت، در ۱۵ آگوست، از قراردادی با والمارت پرده برداشت... و والمارت، خرده‌فروش غول‌پیکری است که در آن اعضای والمارت‌پلاس، به سرویس پخش استریم پارامونت‌پلاس دسترسی رایگان خواهند داشت.

 

با تشدید رقابت میان بینندگان، نبرد میان هالیوود قدیم و جدید، به اندازه‌ی یکی از اپیزودهای «بازی تاج و تخت» خون‌بار است. و البته برای آن گروه از مصرف‌کنندگان که انتخاب‌هایشان بیشتر و شمار معاملات‌شان بالاتر است، به همین میزان سرگرم‌کننده نیز هست.

 

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی