انجمن روانپزشکان: تصور دانشآموزان از مدرسه را بهعنوان مکان امن مخدوش نکنید

مجید صادقی، رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران به اظهارات وزیر آموزش و پرورش واکنش نشان داد.
متن این بیانیه در ادامه آمده است.
جناب آقای دکتر یوسف نوری
وزیر محترم آموزش و پرورش
با سلام و احترام
در پی اعتراضات گستردهی لایههای مختلف جامعه، بهویژه نسل نوخاسته، شیوهی برخورد با این اعتراضات کشور را در بحرانی تمامعیار قرار داده است. در این میان، گروهی از دانشآموزان نیز به جریان معترض پیوستند که در این باره از قول جنابعالی در رسانهها چنین منتشر شده است:
«دانشآموزی در زندان نداریم و مواردی هم اگر بازداشت باشند برای بحث اصلاح و تربیت است که در مرکز روانشناسی هستند و دوستان کارشناس کارشان را انجام میدهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند ... در این شرایط و مرحله ممکن است این دانشآموزان به شخصیتهای ضداجتماعی تبدیل شوند که می خواهیم آنها را اصلاح کنیم.»
بر مبنای این اظهارات موارد زیر نیاز به تأکید دارد:
۱- از وزارت آموزش و پرورش انتظار میرود تصور دانشآموزان، خانوادهها و جامعه از مدرسه را بهعنوان مکان امنی برای تحصیل و پرورش استعدادها و خانهی دوم مخدوش نکند و از سرمایهی اجتماعی اعتماد به نظام آموزشی که در صورت تنزل بهسادگی قابل بازگشت نیست، با همهی توان حفاظت کند.
۲- از وزارت آموزش و پرورش انتظار میرود به «پیماننامهی حقوق کودک» که نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به آن متعهد است، پایبند باشد. بر اساس مادهی ۱۹ این پیماننامه کشورهای عضو باید «کلیه اقدامات قانونی، اجرایی، اجتماعی و آموزشی لازم» را به عمل آورند تا از کودک در برابر کلیهی اشکال خشونت جسمی یا روانی، صدمه یا آزار، بیتوجهی یا رفتار توأم با سهلانگاری و سوءرفتار حمایت کنند. بازداشت دانشآموزان معترض به قصد اصلاح و تربیت، مصداقی از خشونت است که در کنار عدم حمایت مسئولان آموزش و پرورش کشور تبعات بسیار ناگواری دارد:
الف) احساس درازمدت ناامنی در دانشآموزان و خانوادهها، شکلگیری بیاعتمادی عمیق به نظام آموزشی و پرورشی، و گسست نسل نو با نظام آموزشی کشور؛
ب) ابتلای دانش آموزان به انواع مشکلات سلامت روان از قبیل اختلالات افسردگی و اضطرابی؛
پ) باقیماندن اصل موضوع مورد اعتراض، پوشاندن موقت صورت مسئله و بقای خطر بروز بحرانها در آینده؛
ت) گسترش نارضایتی عمومی و تداوم یا تشدید افت شاخصهای سلامت روانی-اجتماعی مردم
۳- از وزارت آموزش و پرورش انتظار میرود توجه به کارکرد اصلی این نهاد را که تربیت و اجتماعی کردن نسل آینده بهگونهای که قادر به ایفای نقشی سازنده در ادارهی امور جامعهی فردا باشد، از یاد نبرد. در کنار آموزش علوم و فنون مورد نیاز جامعه، ضروری است همانند جوامع مدرن، آموزش مهارتهایی چون ابراز وجود، کار گروهی، تفکر نقاد و تفکر خلاق نیز در دستور کار این نهاد قرار گیرد. برخورد سلبی با کنشهای اجتماعی دانشآموزان معترض نتیجهای برخلاف روند توسعهگرای فوق به بار میآورد. بنابراین از وزارت آموزش و پرورش انتظار میرود بر اساس ماده ۲۹ «پیماننامه حقوق کودک»، کودکان را «برای یک زندگی مسئولانه در جامعهای آزاد و با روحیه تفاهم، صلح، مدارا، مساوات بین زن و مرد، و دوستی میان همه مردم و گروههای قومی، ملی، مذهبی و بومی» آماده کند.
۴- از وزارت آموزش و پرورش انتظار میرود از کارشناسان خبرهی این نهاد برای جمعبندی و تفسیر وقایع و پیگیری اقدامات متناسب علمی، اخلاقی و مؤثر بهره گیرد. مطرح کردن احتمال بروز شخصیت ضداجتماعی در دانشآموزان معترض مطابق با شواهد علمی نیست و علاوه بر این، مصداق بارز سوءاستفاده از روانپزشکی در برخورد با معترضان محسوب میشود.
انجمن علمی روانپزشکان ایران به عنوان یک انجمن تخصصی امیدوار است شرایطی فراهم شود که نوجوانان بتوانند در مسیر هموار شکوفایی علمی، اجتماعی و روانی، آزادانه دلمشغولیها، مطالبات و اعتراضات خود را اعلام نمایند و برای این کار نیازی به قرار گرفتن ناگزیر در موقعیتهای پرخطر نداشته باشند.
از آنجا که این انجمن خود را موظف به کمک به ارتقا و حفظ سلامت روانی-اجتماعی مردم میداند، از جنابعالی تقاضا دارد در پاسخ به نکات مطروحهی فوق، توضیحی روشنگر به مردم و جامعهی علمی برای تضمین حمایت از دانشآموزان و اجرای «پیماننامه حقوق کودک» ارائه کنید.
دکتر مجید صادقی
رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
وزارت خارجه آمریکا: با صراحت درباره لزوم برچیدن «متحدان ایران در عراق» صحبت میکنیم
«اختلاس و کلاهبرداری»؛ فدریکا موگرینی از ریاست کالج اروپا استعفا داد
پوتین: ترامپ برای پایان جنگ اوکراین نیت صادقانه دارد
فرمانده پیشین نیرو هوایی اسرائیل: یا به ایران حمله کنید یا مذاکره را بپذیرید
رئیس جمهوری آلمان: بریتانیا و اتحادیه اروپا باید روابط آسیب دیده از برگزیت را ترمیم کنند
تلگراف: مادورو به ترامپ گفت اگر بگذارید ثروت ۲۰۰ میلیون دلاریم را حفظ کنم از قدرت کنارهگیری میکنم
ارتش اسرائیل اهدافی را در جنوب لبنان پس از هشدار تخلیه بمباران کرد
اوکراین یک جنگنده میگ ۲۹ روسیه را در کریمه منهدم کرد
استعفای موگرینی از ریاست کالج اروپا پس از بازجویی و بازداشت اخیر
واکنش نخست وزیر عراق به مسدودسازی اموال گروههای مقاومت: فرصتطلبان نمیتوانند نسبت به مواضع دولت عراق مزایده برگزار کنند
ولایتی: رفتارهای امارات شائبه تلاش برای ایجاد یک «امپراطوری فرامرزی» را ایجاد کرده
فرمانده شبه نظامیان مخالف حماس، در غزه کشته شد
دعوت کتبی عراقچی از وزیر خارجه لبنان برای سفر به ایران
باهنر درباره مصوبه جنجالی مجلس درخصوص مهریه: این مصوبه ناکافی و ناقص است | مهریه برای بسیاری از زنان تنها پشتوانهٔ قانونی در برابر نابرابریهاست
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
تفسیر سیاسی روز
معامله ترامپ با پوتین: ونزوئلا را بده، اوکراین را بگیر!
پشت سر امامان دولتی نماز نخوانید
دیدگاه مطهری درباره فتوای بحثبرانگیز سیستانی
احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا در گفتگو با فراز بررسی کرد