جمعه ۱۴ شهريور ۱۴۰۴ 05 September 2025
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۵۹۱۶۱

هشدار محسن هاشمی درباره پیام بد بودجه ۱۴۰۲

هشدار محسن هاشمی درباره پیام بد بودجه ۱۴۰۲
روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم محسن هاشمی نوشت: دولت بودجه مناسبی را با در نظر گرفتن شرایط سخت امروز که اتفاقا اصرار دارد با خود آزاری در آن بماند را تقدیم مجلس نکرده و لذا مشکلی را با آن حل نمی‌کند، بلکه مشکلات را افزایش می‌دهد. باز هم بودجه عمرانی نادیده گرفته شده و این پیام بدی برای اقتصاد ایران است.

فارغ از تمام ایراداتی که به لایحه بودجه ۱۴۰۲ گرفته می‌شود و بازتاب زیادی در مطبوعات و سایت‌ها و فضای مجازی دارد همچنان به بودجه حمل و نقل عمومی ظلم وافر دیده می‌شود. 

مجموعا از تحلیل‌های موجود کارشناسان و سیاسیون و اقتصاددانان و برنامه‌ریزان چه اصلاح‌طلب، چه اصولگرا، چه معتدل و مستقل همه نشان از آن دارد که به‌رغم تاخیر در ارسال بودجه بدون برنامه هفتم، دولت سیزدهم نتوانسته در دومین بودجه‌ای که مجلس ارایه کرده است، کاستی‌های پیشین را که مدعی آن بود، جبران و برطرف کند. 

دولت بودجه مناسبی را با در نظر گرفتن شرایط سخت امروز که اتفاقا اصرار دارد با خود آزاری در آن بماند را تقدیم مجلس نکرده و لذا مشکلی را با آن حل نمی‌کند، بلکه مشکلات را افزایش می‌دهد. باز هم بودجه عمرانی نادیده گرفته شده و این پیام بدی برای اقتصاد ایران است.

معلوم شده که نه برنامه مهم است و نه بودجه و برنامه‌های توسعه‌ای به تراژدی، کمدی یا روزمرّگی تبدیل شده‌اند.

ولی آنچه موضوع امروز است، سهم ناچیز محیط زیست از بودجه است که با زندگی و زیست انسان‌ها ارتباط مستقیم دارد، و البته به یکی از موارد مهم آن آلودگی هوا و حمل و نقل که عامل بسیاری از بیماری‌ها و تلف کردن وقت و انرژی هست پرداخته نشد و لذا به حمل و نقل عمومی کلانشهرها متاسفانه اهمیتی داده نشده است. 

به نظر می‌رسد شهرداران و روسای و اعضای شوراهای کلانشهرها و علی‌الخصوص شهردار تهران که به نمایندگی از هزار و اندی شهر در هیات دولت شرکت می‌کند، نتوانسته است سهم اندک شهرداری‌ها مخصوصا حمل و نقل عمومی را در بودجه سال ۱۴۰۲ افزایش بدهد.

بر اساس تورم چند سال اخیر که بیش از ۴۰% است، می‌توان گفت سهم حمل و نقل عمومی در بودجه کشور نه تنها افزایش نیافته بلکه هر سال از آن کاسته می‌شود و به صورتی ارزشی نزدیک به صفر پیدا می‌کند؛ چرا که افزایش بودجه همیشه کمتر از میزان تورم بوده است. سهم شهرداری‌ها در بودجه ۱۴۰۲ به حدود ۵ صدم درصد (۵۰/۰%) می‌رسد. سهم ساخت متروی تهران در بودجه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان است که حتی برای ایجاد ۵۰% یک ایستگاه مترو هم کافی نیست، سهم تامین تجهیزات متحرک که اولویت جدی تهران است، کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان است که امکان تامین حداکثر نیمی از یک قطار ۷ واگنه را خواهد داد. پیش پرداخت قراردادهای ساخت واگن و حتی واگن ملی دیده نشده است. البته همچنان شهرداری‌ها به انتشار اوراق مشارکت وابسته‌اند که سال به سال بدهی بانکی شهرداری‌ها را که این روزها از بدهکارترین‌ها هستند، افزایش می‌دهد.

نتیجه چنین می‌شود که حمل و نقل عمومی به هیچ‌ وجه در اولویت دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان دولت نیست. لذا نباید امیدی داشت که قول‌های شورای شهر ششم و شهرداری تهران برای تامین تجهیزات متحرک حمل و نقل عمومی تحقق یابد. فعلا تنها راه باقی مانده فعال کردن پیشنهاد نمایندگان برای طرح در کمیسیون‌ها و کمیسیون تلفیق است که امیدوارم اعضای شوراهای شهر و شهرداران نسبت به موضوع فعال شده و موی بیشتری از خرس بودجه برای حمل و نقل عمومی کلانشهرها به دست بیاورند.

 

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

رئیس هیئت مدیره بانک اقتصادنوین: همه ما باید به اندازه سهم خود، در قبال تحقق برنامه‌های بانک مسئولیت پذیر باشیم

سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا: مهلت ۳۰ روزه‌ای که در خصوص ایران آغاز شده به معنای پایان دیپلماسی نیست

العربیه: دولت لبنان طرح ارتش برای محدود کردن سلاح را تصویب کرد

دومین بانک بزرگ روسیه در تکاپوی تأسیس شعبه در ایران

رایزنی وزیر خارجه ایتالیا و گروسی درباره ایران

وزیر لبنانی: شرط‌های تحمیل شده از خارج در جلسه کابینه مطرح شد

بررسی طرح ارتش برای خلع سلاح حزب‌الله؛ الجزیره: وزیران حزب‌الله و جنبش امل از جلسه کابینه دولت لبنان خارج شدند

ترامپ: آمریکا هند و روسیه را به «عمیق‌ترین و تاریک‌ترین» کشور باخته

تغییرات در کابینه دولت بریتانیا؛ وزیر خارجه انلگیس تغییر می‌کند؟

روایت وزارت خارجه از دیدار عراقچی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مکانیسم ماشه در دوحه

هشدار کانادا به شهروندانش: به آلمان سفر نکنید

۴۰ تا ۶۰ درصد سود بانک‌ها از طریق بازی با نرخ ارز است 

شناسایی ۱۳۹۱ نوع ماده مخدر نوظهور در جهان

دوحه: پیام شفاهی رئیس‌جمهور ایران به امیر قطر منتقل شد

پیشنهاد سردبیر
زندگی