عباس عبدی: این همه گشادهدستی دولت در توزیع رانت خودرو از کجا سرچشمه میگیرد؟
به انتظار پاسخ، عنوان یادداشت عباس عبدی برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: یکی از بدترین سیاستهای اقتصادی در دولت قبلی، فروش برخی از کالاهای غیر ضرور و محدود به قیمتی زیر قیمت بازار بود. هر چند کوشیدند که در مواردی این ایراد را برطرف کنند یا فاصله قیمتی را کاهش بدهند، مثل بنزین در دو نوبت و پیش از ماجرای ۱۳۹۸. البته این شکاف قیمتی دوباره اوج گرفت و تا حدی هم قابل فهم بود، زیرا روحانی با بازگشت تحریمها و قرار داشتن زیر ضرب جناح دیگری از حکومت، نمیتوانست تصمیمات اقتصادی عقلانی بگیرد.
یکی از این تصمیمات عجیب، فروش خودرو به قیمت زیر قیمت بازار بود. خودرو یک کالای سرمایهای مصرفی است و تعداد محدودی در سال تولید میشود و بازار آن تقریبا آزاد و رقابتی است که هر خریداری میتواند آن را به قیمت روز بفروشد، لذا هر گونه قیمتگذاری روی آن نه تنها به زیان تولیدکننده است، بلکه موجب رانت زیادی برای خریداران محدود و ویژه میشود. خریدارانی که طبعا در بهترین حالت بهصورت شانسی خودرو به آنان تعلق میگیرد و در بدترین حالت هم خودروها نصیب افراد ویژه میشوند. این سیاست صددرصد غیرعقلانی و نابخردانه بود، ولی دولت پیش شاید به دلیل برخی نگرانیها از مخالفان داخل حکومت به آن تن میداد.
و اگر همه خودروها هم همینگونه قیمتگذاری شود، رقم نهایی تفاوت قیمت فروش با بازار بسیار زیاد خواهد بود.
دولتی که از حقوقهای ناچیز حتی ۷ میلیون تومان مالیات میگیرد و فقیرترین افراد نیز هنگام خرید باید ۹ درصد مالیات ارزش افزوده دهند، خودرو را بدون هیچ دلیلی به کسانی میفروشد که حتی اگر برای مصرف شخصی هم باشد، دلیلی ندارد که ارزانتر از بازار بخرند، چون در همان لحظه ارزش واقعی آنها در بازار ۱۸۵ میلیون تومان بیشتر است. این حد از گشادهدستی در توزیع رانت میان عدهای اندک، از کجا سرچشمه میگیرد؟ از منافع گروهی اندک است یا نابخردی محض؟ دولتی که برای جبران کسری بودجه بزرگ خود از طریق افزایش نقدینگی، تورم را به بالای ۴۰درصد رسانده است، چرا این ارقام را گشادهدستانه به عدهای خاص میدهد؟ آیا چنین تصمیماتی در هیچ جامعهای که متعارف باشد وجود دارد؟ ریشه سیاسی و فکری چنین تصمیماتی چیست؟ وزارت صمت که باید خود را درگیر حل مشکلات تولید کند، درگیر توزیع رانت قیمتگذاری خودرو شده است.
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
بخشنامه جدید ساعت کاری ابلاغ شد؛ شناور شدن ساعات کار ادارات تهران از ۱ دی تا ۱۵ فروردین
شعار عدالتخواهی مدیران شهری با کاخنشینی و ریختوپاشهای میلیاردی در تضاد است
مالکان چند خودرو چقدر سهمیه میگیرند؟
بارش برف در استانهای مختلف کشور تا چهارشنبه
کدام بخش از حقوق کارمندان در پرداخت مبتنی بر عملکرد، اصلاح میشود؟
«خوزه کاست» در انتخابات ریاستجمهوری شیلی پیروز شد
«تلاش برای تضعیف شکلگیری روابط جدید آمریکا و سوریه» | واکنش شیبانی و روبیو به حادثه تدمر
کشتهشدن نظامیان آمریکایی در حمله تدمر | جولانی به ترامپ پیام تسلیت فرستاد
واکنش ایتالیا به راهبرد امنیتی ترامپ | ملونی: زنگ خطر جدی برای اروپا
ولایتی: ایران با قاطعیت از حزبالله بهعنوان ستون اصلی جبهه مقاومت حمایت میکند
ایران حمله خشونتآمیز در سیدنی را محکوم کرد
حماس: ترور فرمانده ارشد توسط اسرائیل آتشبس غزه را تهدید میکند
زلنسکی پیش از مذاکرات صلح از عضویت در ناتو عقب نشینی کرد
نتانیاهو: حمله خونین به مراسم حنوکا در استرالیا «وحشتناک» است
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
از مدافع حرم تا مدافع موسیقی زیر زمینی
گنگ علی ضیاء، رپ فارسی و حاشیههای شایع!
مازیار خسروی و احسان هوشمند در یک فنجان تاریخ
۲۱ آذر، روز نجات آذربایجان؛ همسنگ با آزادسازی خرمشهر
مقصود فراستخواه استاد جامعهشناسی در گفتوگو با فراز
حجاب بیش از آنکه مساله دینی باشد، مساله قدرت است l هنوز فرصت آشتی وجود دارد
گفتگوی فراز با امانالله قرایی مقدم، جامعهشناس