چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ 19 November 2025
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۶۱۸۶۹

یک مدیر اسبق نفتی: کفگیر بنزین به ته دیگ خورده

یک مدیر اسبق نفتی: کفگیر بنزین به ته دیگ خورده
حسین آقایان مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: یکی از راه‌ها اینکه مثلا روزی ۱.۵ لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه آزاد را هم حذف کنند.

حسین آقایان درباره افزایش مصرف بنزین و راهکار عبور از آن اظهار داشت: یکی از دلایل رشد مصرف این بوده که قیمت پایین است. وقتی به موقع قیمت بنزین را بالا نبردند، باید به تبعات آن می‌اندیشیدند. اکنون هم اگر اجرایی شود روی تورم اثر می‌گذارد و قیمت دیگر کالا‌ها را بالا می‌برد، اگر هم کاری نکنیم مصرف به صورت لجام گسیخته افزایش می‌یابد.

وی پیشنهاد کرد: یکی از راهکار‌ها اینکه باید از سهمیه کارت‌های سوخت شخصی کم، برداشت بنزین با نرخ آزاد را هم محدود کنند و قیمت را هم تاحدی بالا ببرند که مصرف قدری کنترل شود.

مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ما اکنون تبدیل به واردکننده می‌شویم، افزود: تردد اتومبیل‌های فرسوده هم مزید بر علت شده و مصرف را به شکل سرسام‌آوری افزایش می‌دهد. همه این‌ها دست به دست هم داده که حل ماجرا را سخت کند.

وی گفت: اگر قیمت بنزین در حد ۵ هزار تومان باشد شاید در حد اینکه درآمد‌های دولت را تاحدی بیشتر کند، تاثیرگذار است، اما واقعیت اینکه قیمت بنزین با وضع تورمی که وجود دارد شاید با نرخ ۱۰ هزار تومان هم کم باشد.

آقایان بیان داشت: باید برای دارندگان خودرو‌های اوراقی مشوق‌ها و امتیازاتی در نظر بگیرند، مثلا وام کم‌بهره اختصاص دهند تا این خودرو‌ها از رده خارج شوند، البته دارندگان این خودرو‌ها با قیمت بسیار بالای کنونی خودرو انگیزه‌ای برای تعویض آن ندارند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌ها اینکه مثلا روزی ۱.۵ لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه آزاد را هم حذف کنند، به این ترتیب مصرف به میزان قابل ملاحظه‌ای کم می‌شود، ولی اگر بخواهیم در کنار آن سهمیه آزاد را حتی با نرخ بالاتر همچنان توزیع کنیم راه به جایی نمی‌بریم، جز اینکه تورم را زیاد می‌کند.

به گفته مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های آن نفتی؛ به حدی موضوعات مربوط به بنزین در هم پیچیده شده و تبدیل به کلاف سردرگم شده که امروز شاهد مشکلاتی هستیم که یافتن راه حل را سخت کرده است.

وی درباره تغییر کیفیت بنزین با روند صعودی مصرف بنزین نیز گفت: وقتی کفگیر به ته دیگ می‌خورد تمام هم و غم این است که در جایگاه‌ها صف ایجاد نشود. اگر بخواهیم بنزین باکیفیت تولید کنیم، میزان آن کاهش می‌یابد، مسئله پیچیده شده و اگر درست تصمیم‌گیری نشود اوضاع وخیم خواهد شد یا باید بنزین آزاد را حذف و سهمیه‌ای را محدود کنند که البته این رویه هم تبعات خود را دارد یا شاهد افت کیفیت بنزین باشیم، در هر حال باید بین بد و بدتر انتخاب درست‌تری داشته باشیم.

آقایان بیان داشت: در گذشته ما بنزین سوپر را وارد می‌کردیم و با نفتای سبک مخلوط می‌کردیم و مشکلی هم نبود، ولی اگر بخواهیم بنزین باکیفیت عرضه شود ناگزیر از واردات هستیم.

 

منبع خبر : ایلنا
منبع: ایلنا
برچسب ها:
ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

راه‌حل فوری عبور از بحران آب اجرای مفاد سند ملی امنیت غذایی است

خودروهای حامل اتباع غیرمجاز «بمب متحرک» در جاده‌ها

تا وقتی قدرت ذی‌نفعان از بین نرود، صنعت خودروسازی اصلاح نمی‌شود

کمال خرازی: نمی‌دانیم نطنز و فردو چقدر آسیب دیده‌اند | فتوای رهبری درمورد سلاح‌های هسته‌ای قابل تغییر نیست

توضیحات رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم درباره تعطیلی دوروزه مدارس در این استان

حمید ابوطالبی خطاب به پزشکیان: انتقال کانال‌های میانجی‌گری از عمان و قطر به عربستان، بهترین تصمیم راهبردی در شرایط کنونی است

فرزند کاظم صدیقی درگذشت

زرشک ایرانی به کدام کشورها صادر می‌شود؟

آتش‌سوزی مهیب در جنوب ژاپن؛ بیش از ۱۷۰ ساختمان درگیر شدند

مراسم ختم احمدی‌نژاد!

هوا در مناطق مختلف کشور آلوده می‌شود

آمریکا عربستان را به‌عنوان «متحد اصلی غیر ناتو» معرفی کرد | تشکر ترامپ از عربستان به‌خاطر سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد دلاری در ایالات متحده

نماینده مجلس درباره مذاکرات رفع فیلتر تلگرام: توپ اکنون در زمین شورای عالی فضای مجازی است

بیت‌کوین دوباره به صعود بازگشت

پیشنهاد سردبیر
زندگی