محسن هاشمی درمورد ماجرای واگن بانوان در مترو: آدرس غلط ندهید؛ مشکل اصلی کمبود قطار است
محسن هاشمی رفسنجانی در روزنامه اعتماد نوشت: مدتی است که بحث واگن بانوان در قطارهای مترو تهران در سطح خبرهای مهم رسانه ملی، روزنامهها و البته شهرداری تهران مطرح شده است. از سال ۱۳۷۷ که اولین بخش از خطوط مترو تهران با حضور جناب آقای خاتمی رییسجمهور وقت افتتاح شد، در جلسات مدیریتی شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (و مترو) با توجه به شلوغی بحث راحتی بانوان در قطارها مطرح شد. با بررسی میدانی در حمل و نقل عمومی کلانشهرهای جهان، نتیجهگیری شد که با توجه به شلوغی و فشرده شدن مسافران در واگنهای مترو که گهگاه مجبور میشوند در ساعات پیک مسافری با فشار مسافران را داخل واگنها کنند و درها را به زور ببندند، مناسب است که فضای مناسبتری در اختیار بانوان قرار گیرد. تصمیم این طور اعلام شد که ۷ واگن قطار متروی تهران برای بانوان و ۵ واگن برای آقایان در نظر گرفته شده است. بدین معنی که بانوان اجازه ورود به همه واگنهای قطار دارند، ولی مردان فقط اجازه ورود به ۵ واگن را خواهند داشت.
این تصمیم به خوبی، بدون حاشیه و مشکل و دغدغه مورد پسند عامه مردم و به خصوص بانوان قرار گرفت و سالها در متروی تهران اجرا شده است. کمکم که خطوط و ایستگاهها و سفرها با مترو افزایش یافت و رکورد ۷/۲ میلیون سفر در روز با مترو در تهران شکسته شد و ازدحام کمتر در واگن مخصوص بانوان دیده میشد، گهگاه بعضا آقایان به همراه بانوان خود به واگنهای بانوان نیز میرفتند.
با ویروس کرونا و کم شدن سفرها با مترو این روش نیز از اهمیت افتاد. ولی بعد از اتمام اپیدمی کرونا و شلوغ شدن مجدد مترو و افزایش سفرها که به نظر هماکنون از ۲ میلیون سفر در روز گذشته است و با از دور خارج شدن تعدادی از قطارهای موجود برای اورهال، تعمیر و نگهداری و خرابی قطارها در هنگام بهرهبرداری فشار بر مسافران و مخصوصا آقایان در ساعات پیک جدیتر شد و مترو کمکم از نظم موجود خود خارج و مجددا بحث آقایان و بانوان مطرح شده است؛ لذا نباید آدرس غلط داد و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند به جای حل ریشهای مشکلات به حاشیه پرداخت. چرا متاسفانه مانند بقیه مسائل کشور از جمله تورم، اشتغال، شدت انرژی، سیاست خارجی و... با هیاهو آدرس غلط به مردم داده میشود و در این مورد نیز آدرس غلط کاملا جدی است، زیرا مشکل اصلی و ریشهای کمبود قطار است. مترو امکان اعزام هر ۲ دقیقه یک قطار را در بطن خود دارد و هر خط میتواند روزانه حداقل یک میلیون سفر را ساماندهی کند. ولی به دلیل کمبود قطارها و خرابی واگنها تعداد اعزام قطارها به ۴ دقیقه در خطوط یک و دو و در خطوط دیگر به ۵، ۷ و ۱۵ دقیقه یک قطار رسیده است، لذا همانطور که بارها گفته شد باید واگن و قطار تامین شود. دولت، وزارت کشور به نظر دنبال تامین تجهیزات متحرک مترو نیستند و در حد حرف باقی مانده است.
البته صدای اعتراض واقعی نیز از شورای شهر و شهردار هم شنیده نمیشود. شهردار به جای طرح ریشهای مشکل در سیما ظاهر میشود و از دیوار ثابت بین واگنها خبر میدهد که امنیت مسافران را هم دچار مشکل میکند و متاسفانه کورسویی که برای تامین قطار در اواخر سال گذشته پیدا شده بود، مجددا به خاموشی گرایید. دولت و انگار مدیریت شهرداری تامین قطار را در اولویتها خود قرار ندادهاند. باز هم حدیث «لا معاش له لا معاد له» معنی پیدا میکند، میتوان آن را با فرهنگی ریلی و مسافری تطبیق داد و نوشته لا قطار له لا معاد له، پس بیخود به پردهکشی یا فشار به این و آن نپردازید. عوامفریبی نکنید، قطارها را به فوریت تامین کنید، مترو احتیاج به حداقل ۱۵۰۰ واگن دیگر برای خطوط ۷ گانه و ۱۵۰ ایستگاه افتتاح شده خود دارد. آدرس غلط ندهید. خداوند به دلیل آدرس غلط قطعا شما را نخواهد بخشید.
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
خروج ۱.۲ میلیارد دلار از صندوقهای بیتکوین؛ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
روز تولد مادورو در آسمان ونزوئلا اعلامیه پخش میشود | هدف کاخ سفید از این اقدام چیست؟
رئیس سازمان مدیریت بحران درباره عملیات اطفای آتش در جنگل الیت: با ایجاد معبر معبر ضد آتش، از سرایت آتشسوزی به منطقه مرزنآباد جلوگیری شد
جهش شدید قیمتها در بازار خودرو +جدول
ربودن دختر ۳ ساله برای اخاذی از زوج پولدار؛ ماجرا چه بود؟
توقیف نفتکش با پرچم جزایر مارشال توسط سپاه حامل چه پیامی بود؟
ناترازی بانکها؛ لزوماً به معنای انحلال نیست | موسسه ملل اگر تا یک سال اصلاح نشود، تعیین تکلیف میشود
محسن رضایی: حاکمان جدید سوریه نباید اجازه حمله به لبنان را بدهند
هادی مرزبان درگذشت
هوای ناسالم تهران همچنان ادامه دارد؛ گروههای حساس مراقب باشند
نماینده ترامپ: ما به دو متر آخر رسیدهایم | سفیر اوکراین باید برای مردم خودشان ژست بگیرند
نماینده مجلس: آزادی باید مرز داشته باشد | برخی به نام فیلترینگ دنبال منافع سیاسیاند
سایت یونانی: طارمی یک رهبر آرام که در لحظات دشوار اعتمادبهنفس میبخشد
هزینه ساخت مسکن ملی چرا چند برابر شد؟
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
بیوفایی حامیان سابق به رییس
مراسم ختم احمدینژاد!
نگاهی به مواضع معاون جدید پزشکیان
سازمان مدیریت راهبردی انرژی در اختیار طرفداران گرانسازی
بمناسبت سالروز شهادت پدر موشکی ایران