عباس عبدی: بخش مهمی از شیوههای امر به معروف و نهی از منکر هیچ نتیجهای جز نفرتزایی ندارد
عباس عبدی در یادداشتی با عنوان «قاعده تنفیر» نوشت: بحث فقهی طبعا در صلاحیت اهل فقه است، هر چند به علل گوناگون محافظهکاری در بیان آرای فقهی بیش از گذشته شده است. ولی بخشی از موضوعات هستند که بیش از آنکه رنگ فقهی داشته باشند موضوعاتی اجتماعی و سیاسی هستند یا حداقل ورود به آنها از این زاویه نیز مفید است. از جمله میتوان به قاعده «حرمت تنفیر» از دین اشاره کرد. به عبارت دیگر هر عملی که موجب دینگریزی مردم شود، طبق این قاعده حرام است.
بهطور کلی دو رویکرد دینی نزد مسلمانان وجود دارد؛ یک گروه اگر چیزی را حکم خدا بدانند (فارغ از اینکه دیگران چه نظری دارند) معتقدند که باید بدون قید و شرط آن حکم اجرا شود. گروه دوم احکام را ناظر به زمان و مکان میدانند و معتقدند که اگر حکمی نتیجهبخش نباشد یا موجب وهن دین شود یا نتیجه آن نفرت و دینگریزی باشد، آن را نباید انجام داد. گروه اول از یک حیث متناقض رفتار میکنند، زیرا برخی احکام و سنتهای اسلامی را به راحتی نادیده میگیرند و چون چارهای ندارند؛ آن را پذیرفتهاند، ولی در اغلب امور به ویژه آنچه که به حقوق مردم مربوط میشود موضع افراطی و متصلب میگیرند.
اصول و قواعد استنباط فقهی و رفتار دینی، متنوع است، ولی هر چه جلوتر میآییم توجه به برخی از این اصول باید بیشتر شود، زیرا تحولات اجتماعی و اقتصادی چنان گسترده و عمیق است که تطبیق موضوعات با اصول را دگرگون کرده است. برای مثال به ویژه در مجازاتها با نمونههایی چون سنگسار، انداختن از کوه، قطع دست و پا، قصاص عضو یا حتی شلاق مواجه هستیم که افکار عمومی با بیشتر این نوع مجازاتها همدلی نمیکند. به همین علت است که مجازاتی چون سنگسار عملا حذف شده است، درحالی که چند صد سال پیش این نوع مجازاتهای جسمی و سخت حتی در اروپا بسیار مرسوم بود. موضوعات دیگر هم مثل بردهداری، گرفتن جزیه از غیر مسلمان، ازدواج با کودک و دهها مورد دیگر است که با فرهنگ و برداشتهای امروزین هماهنگی ندارند.
یکی از این قواعد «تنفیر» است که در مورد بسیاری از دستورات اعم از واجب، مستحب، مباح، مکروه و حرام صادق است و حتی برحسب افراد گوناگون هم ممکن است تفاوت کند. برای مثال برخی از رفتارها اگر از روحانیون سر بزند موجب نفرت از دین میشود، در حالی که چنین رفتاری از افراد عادی، واجد این تاثیر نیست.
با این توضیحات اکنون میتوان فهمید که چرا گرایش به دینداری در جامعه ایران رو به افول است؟ گرایشی که بعضا در کشورهای مشابه ایران روند متفاوتی دارد. علت را در وجود اقداماتی باید جستوجو کرد که موجب تنفیر مردم شده است. سنجش این اثر و مصادیق آن چندان پیچیده نیست؛ عرف مسلمین به سادگی آن را میفهمد.
برای نمونه دفاع کردن از بردهداری در دنیای امروز نه تنها موجب نفرت و انزجار از دفاعکننده میشود، بلکه جرم بینالمللی نیز هست. گرچه ما به راحتی اخبار گذشتگان را میخوانیم که مثلا فلانی کنیز یا غلام یا برده دیگری بود و احساس چندان منفی هم نسبت به آن رفتار ابراز نمیکنیم، چون این پدیده واقعیتی از دنیای قدیم بود و گریزی از آن نبوده است، ولی از هنگامی که امکان حذف آن پیش آمد؛ بردهداری غیرقانونی اعلام شد و بشریت از یک پدیده ناهنجار خلاصی یافت. اتفاقا در اسلام هم امتیازاتی بیش از نظامهای دیگر آن دوره برای آنان در نظر میگرفتند و این گامی به سوی پیش بود.
نمونههایی که بیانگر این رویکرد باشد فراوان است، ولی عدهای هستند که در چارچوب وظیفهگرایی میگویند ما حکمت احکام و دستورات خدا را نمیدانیم؛ پس حق چون و چرا برحسب زمان و مکان در آنها را نداریم و مکلف به انجام وظیفه هستیم. در مقابل دیگران میگویند، اثربخشی نیز بخشی از انجام وظیفه است، در سنت پیامبر و ائمه موارد فراوانی از این رویکرد نتیجهگرایی وجود دارد. نتیجهگرایی نیز قابل سنجش است و هر کس نمیتواند به خیال خود آن را توصیف و تحلیل کند.
همه این نکات گفته شد تا به این موضوع پرداخته شود که فارغ از واقعیت یک حکم شرعی، میتوانیم درباره تطبیق این قاعده در هر موضوعی توافق کنیم و همه رفتارها و قوانینی که موجب تنفیر از دین میشود را کنار بگذاریم.
اتفاقا یکی از علل رشد دین پیش از انقلاب عکس این حالت بود، به این معنی که تنفیر از رفتار حکومت گذشته، به دوری مردم از آنان و نزدیکی به دین منجر میشد. درباره پیامبر(ص) نیز گفته شده که اگر بداخلاق یا بدخو بودی مردم از دور تو پراکنده میشدند.
در حال حاضر بخش مهمی از رفتارهای رسمی یا کوششهای تقنینی یا شیوههای امر به معروف و نهی از منکر یا فیلمهای منتشره از مواضع و سخنان منسوبین به دین و... هیچ نتیجهای جز نفرتزایی ندارد. اگر ادعای مرا قبول ندارید، میتوان مطالعه و پژوهش مشترکی را در دستور کار قرار داد تا نتیجه روشن شود.
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
فوران آتشفشان در اندونزی؛ تخلیه بیش از ۱۰۰۰ نفر از مناطق در معرض خطر
پالتیکو: زلنسکی به این دلیل مجبور است طرح صلح ترامپ را بپذیرد
قیمت طلای جهانی؛ شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴
روزنامه نزدیک به قالیباف: اختلاف بین عارف و قائمپناه جدی است
ویدیو؛ احتمال تغییر قیمت بنزین سوپر وارداتی وجود دارد؟
معاون رئیسجمهور درباره آتشسوزی جنگل چالوس: در صورت نیاز از روسیه هم کمک میگیریم
نفت تحت تاثیر چشمانداز صلح میان روسیه و اوکراین قرار گرفت
سقوط ۱۰ درصدی بیتکوین؛ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
زلزله قیمتها در بازار خودرو؛ قیمتها زیر و رو شد +جدول
روزنامه اصولگرا خطاب به صداوسیما: چرا درباره مهاجرت نخبگان هیچ احساس مسئولیتی ندارید؟ | چرا از این مساله مهم و ملی فرار میکنید؟
بازدید عراقچی از بازارچه خیریه انجمن بانوان دیپلماتیک +تصاویر
اجیر کردن اتباع افغانی برای قتل همسر | گذشت عجیب فرزندان از اتهام پدر
تنفس ۲۱ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس در تهران
تنشآفرینی آمریکا در کارائیب؛ هشدار واشنگتن به هواپیماهای غیرنظامی در آسمان ونزوئلا
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
بیوفایی حامیان سابق به رییس
مراسم ختم احمدینژاد!
نگاهی به مواضع معاون جدید پزشکیان
سازمان مدیریت راهبردی انرژی در اختیار طرفداران گرانسازی
بمناسبت سالروز شهادت پدر موشکی ایران