پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ 24 October 2024
شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۶۶۷۳۹

نقشه‌های ماهواره‌ای، جنگ غزه را چگونه به تصویر می‌کشند؟

نقشه‌های ماهواره‌ای، جنگ غزه را چگونه به تصویر می‌کشند؟
تنش‌ها در نوار غزه به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. همزمان با اعلام آغاز یورش زمینی ارتش اسراییل به نواحی شمالی غزه، شب گذشته این منطقه‌ی محاصره‌شده تحت شدیدترین بمباران هوایی از ۷ اکتبر تا امروز بود. اینترنت و خطوط تلفن در غزه به کلی قطع شده و ارتباط با جهان بیرون برای اهالی آن ممکن نیست. در همین حال، تیم تحقیقات سی‌ان‌ان، توانسته با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و با استفاده از نقشه‌ها، نمودارها، جنگ روزهای اخیر را تصویرسازی کند.
نویسنده :
سینا جهانی

آنالیزهای تصویری گروه تحقیقات «‌سی‌ان‌ان» میزان قابل توجهی از تخریب و ویرانی را در سراسر غزه ردیابی کرده است. تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، ویرانه‌هایی را که در اثر اصابت راکت‌ها و موشک‌های اسراییلی در غزه بر جای مانده، نشان می‌دهد.

Screenshot 1

طبق آنچه در تصاویر روشن است، مقدار قابل توجهی از خسارت و ویرانی، به شمال غزه وارد آمده است. تعداد زیادی از ساختمان‌ها در اطراف شهر غزه، بیت لاهیا و بیت حانون به طور کامل ویران شده‌اند. همچنین صدها نقطه اصابت راکت یا موشک در شمال غزه شناسایی و ردیابی شده است.

Screenshot 2

درگیری در مرز لبنان و اسراییل

در مرز‌های جنوبی لبنان، نبرد با اسراییل همچنان ادامه دارد. حزب الله تا این لحظه از جبهه‌هایش در پایگاه‌های اصلی عقب‌نشینی نکرده است. حالا اسرائیل دستور تخلیه در امتداد مرز لبنان را صادر کرده است. از زمان آغاز ۷ اکتبر میان غزه و اسراییل، نبرد ارتش اسراییلی با حزب الله، محدود به همین منطقه مرزی بوده است. البته گمانی‌زنی‌هایی از احتمال گسترده‌تر شدن ابعاد این نبرد در صورت افزایش حجم یورش‌های زمینی اسراییل به غزه وجود دارد.

Screenshot3

نقشه اسراییل از تونل‌های حماس در سال ۲۰۲۱

Screenshot 4

وزارت بهداشت فلسطین می‌گوید بسیاری از بیمارستان‌ها در غزه، به معنای واقعی کلمه در حال فروپاشی‌اند. به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، با کاهش حجم ذخایر سوخت ژنراتورها و استمرار حملات هوایی اسراییل، فعالیت بیمارستان‌ها در غزه ناگزیر از توقف است و همین جان هزاران انسان دیگر را به خطر می‌اندازد. در تصویر زیر، مجموعه گزارش‌ها از بسته شدن و محدودیت در فعالیت بیمارستان‌های غزه، نقشه‌برداری و مصور شده است.

Screenshot 5

روزها است که به مردم ساکن در شمال غزه گفته شده که به دنبال راه فراری از مسیرهای جنوبی باشند. ارتش اسرائیل به بیش از یک میلیون ساکن غزه اخطار داده که نواحی شمالی شهر را ترک کنند. هفته گذشته، مسیرهایی که برای تخلیه غزه، «امن» معرفی شده بود، مورد حمله هوایی ارتش اسراییلی واقع شد. تصاویری که از این فاجعه منتشر شد، نشان‌دهنده تلفات قابل توجه جانی شهروندان تحت محاصره‌ی غزه بود.

سازمان ملل، از پیش هدشار داده بود که این دستورالعمل «عواقب انسانی ویرانگر» خواهد داشت.

Screenshot 6

تلفات جنگ‌های اسراییل و فلسطین در ۱۵ سال اخیر

 

به گفته مقامات فلسطینی و اسراییلی، خشونت‌های اخیر تا روز ۲۶ اکتبر باعث کشته شدن بیش از هزار و ۴۰۰ اسراییلی و و دست‌کم ۷ هزار و ۲۸ فلسطینی در غزه شده است.

Screenshot7

فجایع انسانی

 

با ادامه حملات هوایی اسراییلی‌ها در غزه، تعداد آوارگان داخلی این شهر در حال افزایش است. به برخی از خودروهای کمک‌رسانی، اجازه ورود از گذرگاه رفح داده شده بود اما مقامات سازمان ملل اعلام کرده بودند که برای رفع حداقلی نیازهای اولیه، به کمک‌های بسیار بیشتری نیاز است. پس از حملات گسترده شب گذشته به غزه به احتمال بسیار زیاد، ورود هرگونه کمک‌های اولیه به این منطقه تحت محاصره تا اطلاع ثانوی به کلی متوقف خواهد شد.

Screenshot 8

از آنجایی که حملات هوایی در غزه صدها هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌ها و پناه بردن به مناطقی مثل بیمارستان‌ها کرده، عملا فضای دیگری برای رفتن و ماندن، باقی نمانده است. در سراسر خاورمیانه، غزه یکی از کوچکترین و پرجمعیت ترین شهرها است.

Screenshot 9

بوی خون، ردّ پول!

 

به گزارش فراز به نقل از سی‌ان‌ان، دولت ایالات متحده از سال ۲۰۱۱ تا امروز، حدود ۳میلیارد دلار برای برنامه «گنبد آهنین» اسراییل هزینه کرده است. در تصویر زیر، کمک‌های نظامی برنامه‌ریزی شده ایالات متحده به اسراییل با سایر کشورها مقایسه شده است. باید گفت که اسراییل، نزدیک به نیمی از کل کمک‌های نظامی آمریکا در بودجه پیشنهادی ۲۰۲۴ را دریافت خواهد کرد.

Screenshot 2023-10-28 155820

منبع خبر : CNN
منبع: CNN
ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی