وزارت صمت تمایلی برای واردات خودرو ندارد | تنظیم بازار هدف دولت نیست
سعید مدنی مدیر عامل پیشین سایپا در گفتوگو با روزنامه اینترنتی «فراز» با اشاره به عملی نشدن واردات خودرو در کشور گفت: «بهانه محدودیتهای ارزی را مطرح میکنند در حالی که بیشتر ارز را به خودروسازهایی که کار مونتاژ را انجام میدهند اختصاص داده اند که رقم کمی هم نیست. احتمالا وزارتخانه صمت اهم و فی الاهم کرده و بیشتر تخصیص ارز که حدود ۴، ۵ میلیارد به وزارت صمت داده شده که عمدتا به خودروسازهای مونتاژی اختصاص داده شده و تخصیصی برای واردات انجام نشده است.»
وی ادامه داد: «قبلا برخی از ارز خود استفاده میکردند و واردات انجام میدادند یا از ارزهای دولتی استفاده میکردند که معمولا زیاد نبود و سالی نهایتا ۸۰، ۹۰ هزار خودرو وارد میشد آن هم در زمانی که کاملا آزاد بود. ولی در سال ۹۷ به دلیل ناهنجاری که در وزارت صنایع به وجود آمد واردات خودرو را بی دلیل متوقف کردند و دولت واردات را به دست گرفت و وضعیت بازار خودرو متلاطم شد.»
مدنی اضافه کرد: «دو دیدگاه وجود دارد؛ اول، وزارت صمت ترجیح میدهد به جای اینکه خودرو وارد کند، به کارخانههایی که مونتاژ خودرو انجام میدهند ارز تخصیص دهند که ارز قابل توجهی مصرف دارند و به جای واردات سی بی یو، اس کی دی و سی کی دی وارد و مونتاژ شود. دو؛ محدودیت ارز برای واردات وجود دارد. البته هم مساله ارز و هم تخصیص ارز مطرح است که بنا به گفته بانک مرکزی به وزارت صمت برای خودرو ارز تخصیص داده شده، اما این تخصیص ارز به خودروسازهای مونتاژکار داده شده تا صرف واردات خودرو شود.»
مدیرعامل سابق سایپامتذکر شد: «این نکته را نیز اضافه کنم، فروش خودروهای سی بی یو از شرکتهای خارجی با واسطه امکان پذیر است و محدودیتی از نظر تحریمها وجود ندارد. واردات سی بی یو مشمول تحریمها نیست. واردات سی کی دی و اس کی دی و قطعات خودرو مشمول تحریم است، اما واردات خودرو مشمول تحریم نیست. ولی چون خودروسازان بزرگ معمولا تمایل ندارند خودشان را درگیر مسائل سیاسی و تحریمها کنند خودروها را از کانالهای دیگری با شرکتهای واسطه از جمله شرکت های که در دبی، ارمنستان هستند به ایران میفروشند. گرچه محدودیت ندارد، اما ملاحظه میکنند و از طریق واسطه بفروشند نه به صورت مستقیم.»
مدنی بااشاره به قیمت های بالای خودروهای وارداتی گفت: «کدام مساله خودروسازی و مدیریت صنایع خودروسازی قابل هضم و منطقی بوده که این دومی باشد؟ قرار بر این بود خودروهایی که وارد میشود نهایت ۱۵ و ۲۰ هزار دلاری باشد. اگر خودرویی با دلار ۵۰ هزار تومانی وارد شود ۷۵۰ میلیون می شود و با تعرفههایی که به آن خواهند بست، حدود یک میلیارد و دویست و سیصد میلیون تومان شود. عملا میبینیم همان خودروی ۱۵ هزار دلاری هم نزدیک دو میلیارد قیمت گذاشته شده است.»
او تصریح کرد: «به نظر میرسد تنظیم بازار و رضایت مشتری اصل قضیه نیست و اصل ماجرا تامین بودجه است و تا جایی که بتوانند از آن محل تامین بودجه کنند و تعرفهها و عوارض گمرکی را بگیرند. قبلا هم میگرفتند و یکی از منابع درآمدی دولت واردات خودرو بود. خودرو وارد میشد و با تعرفههایی که وجود داشت عوارض را پرداخت میکردند. ممکن است خودروهای خیلی لاکچری باشد چرا که خودروهایی در کلاس معمولی را خودروسازهای داخلی مونتاژ میکنند. آنها خودروها وارد میشد و تعرفههای بسیار بالا ببندند و سود خوبی ببرند ولی نابه سامانی در صنعت خودرو مثل بقیه موارد با دخالتهایی که دولت در مساله قیمت گذاری انجام میدهد وجود دارد».
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
امیدوارم تا یک ماه آینده شاهد یک اقدام مثبت دیگر در زمنیه رفع فیلتر باشیم
لاوروف: روسیه و آمریکا درباره حل بحران اوکراین به توافق رسیدهاند
عقبنشینی ناگهانی دلار در معاملات امروز؛ دلار آزاد به کانال پیشین بازگشت
قوه قضائیه: اجرای حکم ۷ نفر از محکومان پرونده فساد چای دبش که متواری هستند، در دستور کار قرار گرفت
قیمت طلا و سکه ۱۹ آذر ۱۴۰۴: ریزش یک کانالی سکه و دو کانالی طلا در نیمهروز
قتل در نزدیکی ارگ کریمخان؛ قاتل دستگیر شد
ظفرقندی: تخصیص ارز دارو در حال انجام است
رفع مشکل تخصیص ارز نهادههای دامی با دستور سران قوا در حال پیگیری است
زلنسکی: در صورت تأمین شرایط امنیتی، انتخابات ریاست جمهوری ظرف ۹۰ روز برگزار میشود
ماجرای خبرساز شدن دوباره اختراع۴۳۰ ساله در این کشور اروپایی چیست؟
سال پرریسک بانک سینا؛ ۴۵۰۰ میلیارد وام کلان بازپرداخت نشده!
ادعای سایت ازبکستانی درباره جدایی ماشاریپوف از استقلال
روزنامه شهرداری خطاب به دولت پزشکیان: این کار اسمش صداقت نیست!
این محکومان فساد چرا به ریش مردم میخندند؟
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
مقصود فراستخواه استاد جامعهشناسی در گفتوگو با فراز
حجاب بیش از آنکه مساله دینی باشد، مساله قدرت است l هنوز فرصت آشتی وجود دارد
گفتگوی فراز با امانالله قرایی مقدم، جامعهشناس
ماراتن کیش: حکومت با مساله حجاب چه کند؟!
تفسیر سیاسی روز
معامله ترامپ با پوتین: ونزوئلا را بده، اوکراین را بگیر!
پشت سر امامان دولتی نماز نخوانید