شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ 27 July 2024
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۷۱۱۶۲

اگر ترامپ پیروز شود، آیا آمریکا انزواطلب خواهد شد؟

شبکه NBC در یادداشت مهمی به مساله انزواطلبی در تاریخ آمریکا و در سیاست‌های ترامپ اشاره کرد و اعلام کرد که ترامپ و متحدان جمهوری‌خواهش در حال دامن زدن به یک فشار انزواطلبی جدید در سیاست آمریکا هستند که می‌تواند رویکرد آمریکا به جهان را به شدت و با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تغییر دهد.

طبق این یادداشت، سال ۱۹۴۰، هنگامی که نیروهای هیتلر در اروپا حرکت کردند، گروهی از جمهوری خواهان در آمریکا در حال افزایش مخالفت با ارسال سلاح‌های آمریکایی به بریتانیا بودند و معتقد بودند که ایالات متحده منابع این کشور را برای ارسال کمک به لندن هدر می‌دهد و در عوض واشنگتن باید «آمریکا را در اولویت قرار دهد» که این موضوع 9 سال است شعار کمپین ترامپ هم به شمار می‌رود. 

در نگاه نویسنده این یادداشت، از سا‌ل‌های قبل از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم، زمانی که رابرت تافت سناتور اوهایو و دیگران نسبت به دادن «چک سفید» به بریتانیا هشدار دادند، احساسات انزواطلبی تا به این میزان در ایالات متحده مورد توجه قرار نگرفته بود و حالا ترامپ و متحدانش در کنگره از همین شعار برای ارائه استدلال‌های مشابه علیه ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین که تحت تهاجم یک رژیم مستبد قدرتمند (روسیه) قرار گرفته، استفاده می‌کنند.

طبق تحلیل یادداشت NBC، در نهایت حمله ژاپن به پرل هاربر به بحث در مورد بی طرفی ایالات متحده پایان داد ولی بیش از ۸۰ سال بعد، نتیجه بن بست کنگره بر سر بسته کمکی به اوکراین مشخص می‌کند که آیا آمریکا همچنان به ایفای نقش رهبری در جهان ادامه می دهد یا از اتحادهای خود عقب نشینی می‌کند و به دنبال پیشبرد منفردانه دستور کار خود است. این در حالی است که مقامات و تحلیلگران غربی کنونی و سابق می‌گویند که اگر ایالات متحده از اتحادها عقب نشینی کند، خطر جنگ‌های منطقه‌ای یا حتی جهانی افزایش می‌یابد، اقتصاد جهانی می تواند وارد دوره پرنوسان‌تری شود و دشمنان آمریکا تلاش خواهند کرد تا در این رخنه قدم بگذارند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

علی لاریجانی در یک قدمی دبیری شورای عالی امنیت ملی

آقای کیانیان! بگذاریم پزشکیان خودش باشد!

جایی برای پیرمردها هست؟!

بابک زنجانی؛ از بسیجی اقتصادی تا همیار طلبکار!

علی اکبر صالحی بیشترین شانس را دارد؛ تنها کسی که موفق به کسب مجوز مذاکره با امریکا شده

چرا روسای جمهور آمریکا ترور می‌شوند؟| چه کسانی کشته و چه کسانی جان سالم به‌در بردند؟

یزد در مسیر کابل شدن؟!

نسخه تاریخی برای درمان ایران؛ این کهن‌درخت، راهی جز اصلاحات ندارد

‏سناریوهای ۱۵ تیر

اینفوگرافیک؛ همه مخالفان پزشکیان

اینفوگرافیک؛ آن‌ها که به پزشکیان گفتند آری

پیام مهم سیدمحمد خاتمی: در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریت همصدا شدم| اینک اما فرصتی پیش آمده که امیدوارم روزنه‌ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود| به دکتر پزشکیان رای خواهم داد

بازی زیرپوستی پورمحمدی؛ مرد مرموز مناظرات، فرشته نجات قالیباف و عامل اجماع جبهه انقلاب 

ما در زمان قاجار خیلی بدبخت بودیم؟!

پیشنهاد سردبیر
زندگی