شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ 27 July 2024
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۷۱۲۲۷
واکنش‌ها و حواشی ماجرای «مادر قمی» ادامه دارد

حجابت را درست کن تا فیلم را پاک کنم!

واکنش‌ها نسبت به فیلم منتشر شده از درگیری میان طلبه و زن جوان در قم همچنان به صورت گسترده ادامه دارد. در این فضا تعدادی از کاربران صدای فیلم را تقویت کرده‌اند و این تقویت صدا نشان می‌دهد روحانی به زن جوان می‌گوید: «حجابت را درست کن تا من هم فیلم را پاک کنم.» در حالی که جنگی در شبکه‌های اجتماعی در قالب هشتگ‌های #سلیطه، #مادر قمی، #روحانیت مظلوم و #گوشیتو بیار بالا میان کاربران در جریان است، شاهد دوگانگی واکنش‌های مسئولین نسبت به این درگیری هستیم.
یگانه شوق الشعراء
نویسنده
یگانه شوق الشعراء

امر به معروف با عکاسی؟

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در این باره گفته است: «روحانی اگر می‌خواهد امر به معروف کند چرا عکس می‌گیرد؟ حتما باید شرایط مادر را درک کرد.» او در اظهار نظر خود به ایجاد دوقطبی در جامعه اشاره کرده و قول پیگیری داده است. سکینه سادات پاد در خصوص موضوع جایگزینی گشت ارشاد با جریمه نقدی توسط مجلس گفت: «هنوز قانون نشده است و روی همان قانون هم خیلی حرف وجود دارد. بر مبنای عقلانی، شرعی، اخلاقی و حقوقی باید طرفین را ببینیم و نباید به یک طرف غش کنیم، طرفین با یکدیگر مواجه نازیبایی داشتند. حتما شرایط آن مادر را ما خانم‌ها بیشتر درک می‌کنیم و یک مقداری شاید مواجهه و پرخاشگری ایشان توجیه داشته باشد.»


محیط جامعه، فضای خصوصی نیست

اما واکنش میثم نیلی، مشاور وزیر ارشاد متفاوت است؛ او در فضای ایکس (توییتر سابق) از عرف روزگار رسانه نوشته است: «بخشی از برخورد قضایی با جرایم عمومی، مبتنی بر تشخیص تصویر مجرمان است. عکس گرفتن از کسی که در ملا عام کاری بر خلاف شرع و قانون و عرف انجام می‌دهد خودش عرف روزگار رسانه است. اگر آن طلبه صبور از وضع آن فرد متوهم و هتاک عکس هم گرفته بود، خطا نکرده بود. محیط جامعه فضای خصوصی کسی نیست.»


عکس، حریم شخصی افراد است

آیت‌الله ایازی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در این باره گفت: «عکس، حریم شخصی افراد است. شما اگر به مشاهد مشرفه تشریف ببرید، آنجا نوشته‌اند که عکس گرفتن ممنوع است. چرا؟ به خاطر اینکه امکان دارد کسی در حال عکس گرفتن از خود، از افراد دیگر هم عکس بگیرد و این دخالت کردن در حریم خصوصی دیگران است که ممنوع است. موضع ما درباره این موضوعات مخالفت است؛ چه نسبت به چیزی که به عنوان لایحه حجاب در مجلس تصویب شده و کم و کیف آن خیلی روشن نیست که چه کاری می‌خواهند انجام دهند، و چه درباره این نوع برخورد‌های اخیر. همه می‌گویند که عکس گرفتن، دخالت کردن در حوزه خصوصی افراد است؛ لذا چنین کاری توسط یک فرد ناآگاه به مسائل دین، ولو اینکه لباس روحانی بر تن داشته باشد، یک امر ناپسند و محکوم است. امروز هیچ عالمی تایید نمی‌کند که ما برای مقابله با بی‌حجابی، از حوزه خصوصی افراد عکس بگیریم و این کار درستی نیست. سوال این است که چرا امر به معروف و نهی از منکر را فقط در این مقوله‌ها انجام می‌دهید؟ چرا به معضلات اقتصاد، رانت‌خواری، فقر، بدبختی و ناکارآمدی اعتراض نمی‌کنید؟»


مصالح کشور فدای دو قطبی نشود

نمایندگان حامی لایحه عفاف و حجاب نیز ساکت نمانده‌اند؛ جلالی نماینده رفسنجان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: «در قانون آمده است که هر کسی بابت تخلف قانونی مراجعه کرد این را گزارش کنند و این آقا هم احساس تکلیف کرد عکس را می‌گیرد که آن را به مراکز مربوط ارجاع دهد و آن خانم هم ناراحت شد، زیرا از قوانین خبر ندارد. در تخلفات رشوه و سوت‌زنی اگر کسی را گزارش کند پاداش می‌گیرد؛ حال در اتفاق رخ داده در درمانگاه فرد تخلف را دیده و آن خانم به دلیل اینکه از قوانین خبر نداشت واکنش نشان داد. ما نمی‌توانیم مصالح کشور را فدای دو قطبی کنیم!»


روحانیت مخبر و عکاس نبود

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم نوشت: «روحانیت شیعه ملجاء و پناه مردم بوده نه مخبر و عکاس! بیش از هزار سال با مهر و اخلاق ترویج دین خدا میکرده نه با تهدید! این مقابله با بی‌حجابی است یا تخریب وجهه دین و علمای بزرگوار دین؟ شما که مثلا از اهداف دشمن آگاهید و مکررا به آن استناد و اشاره می‌کنید، چرا هر روز بهانه می‌دهید؟»
درگیری درمانگاه قم نگرانی و خشم زیادی را در میان گروه‌های مختلف جامعه ایجاد کرده است؛ برای مردم که راهی جز نشان دادن واکنش خود در فضا‌های مجازی باقی نمانده است، اما مسئولین راه‌هایی زیادی را در دسترس خود دارند که یکی از آن‌ها اظهارنظر است. علاوه بر اینکه مسئولین در اظهار نظرات خود دقت کافی ندارند، ما شاهد دوقطبی پررنگی هسیتم.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

علی لاریجانی در یک قدمی دبیری شورای عالی امنیت ملی

آقای کیانیان! بگذاریم پزشکیان خودش باشد!

جایی برای پیرمردها هست؟!

بابک زنجانی؛ از بسیجی اقتصادی تا همیار طلبکار!

علی اکبر صالحی بیشترین شانس را دارد؛ تنها کسی که موفق به کسب مجوز مذاکره با امریکا شده

چرا روسای جمهور آمریکا ترور می‌شوند؟| چه کسانی کشته و چه کسانی جان سالم به‌در بردند؟

یزد در مسیر کابل شدن؟!

نسخه تاریخی برای درمان ایران؛ این کهن‌درخت، راهی جز اصلاحات ندارد

‏سناریوهای ۱۵ تیر

اینفوگرافیک؛ همه مخالفان پزشکیان

اینفوگرافیک؛ آن‌ها که به پزشکیان گفتند آری

پیام مهم سیدمحمد خاتمی: در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریت همصدا شدم| اینک اما فرصتی پیش آمده که امیدوارم روزنه‌ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود| به دکتر پزشکیان رای خواهم داد

بازی زیرپوستی پورمحمدی؛ مرد مرموز مناظرات، فرشته نجات قالیباف و عامل اجماع جبهه انقلاب 

ما در زمان قاجار خیلی بدبخت بودیم؟!

پیشنهاد سردبیر
زندگی