يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ 19 May 2024
سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۷۱۲۴۳
گفت‌وگوی فراز با ساجده عرب‌سرخی فعال اجتماعی

کنایه معنادار سیل‌زده‌های سیستان و بلوچستان به رئیسی!

به تازگی رئیس جمهور خبر داده که کمک‌های هلال احمر و دستگاه‌های مختلف به سیل‌زدگان سیستان به مرز پاکستان رسیده‌است. ابراهیم رئیسی، در جشن «توانمندسازی ۱۰۰ هزار مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره)» گفت: «در سفری که اخیرا برای بازدید از مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان داشتم، برخی از مردم می‌گفتند که، چون میزان خسارت وارده شده به ما کمتر و کمک‌های ارسال شده نیز بیش از نیاز ما بود، بخشی از کمک‌ها را برای مردم آن سوی مرز در پاکستان ارسال کردیم؛ چون آن‌ها نیز گرفتار سیل شده‌اند و وضعیت‌شان از ما دارای مشکل بیشتری است. این نگاه‌ها برای ایثار و گذشت و بلند همتی مردم است و همواره این روحیه در میان مردم ما وجود داشته است.» روزنامه اینترنتی فراز در این باره با ساجده عرب‌سرخی فعال اجتماعی در سیستان و بلوچستان که از ابتدای وقوع سیل در منطقه حضور دارد، گفتگو کرده‌است.
یگانه شوق الشعراء
نویسنده
یگانه شوق الشعراء

 

مردم سیستان و بلوچستان درگیر ویرانی و خرابی

 

کمک‌های مردمی، نه کمک‌های هلال احمر

ساجده عرب‌سرخی در خصوص گفته رئیس‌جمهور گفت: «متاسفانه احتمالا اطلاعات اشتباه یا ناقصی به رئیس جمهور رسیده است و در این باره چندین نکته وجود دارد. مردم نسبت به ازدیاد ارسال آب معدنی و کنسرو نکاتی داشتند، اما این‌ها کمک‌های هلال احمر نیست و کمک‌های مردمی است. آقای رئیس جمهور بیان کرده‌اند که مردم گفته‌اند کمک‌های هلال احمر را به پاکستان بفرستید در صورتی که کمک‌های هلال احمر نبوده‌است.»


نیازی به آب‌معدنی و کنسرو لوبیا نیست

او در ادامه گفت: «به دلیل وقوع سیل‌های پی در پی در این منطقه، آگاهی مردم نسبت به مسئله بیشتر شده‌است. آن‌ها می‌بینند هر زمانی که سیل می‌آید خانه و زندگی‌شان و راه‌ها و روستاهایشان تخریب می‌شود و حرفشان این است که ما در سیل به آب معدنی و کنسرو لوبیا نیاز نداریم بلکه مسئولین باید زیرساخت‌ها را درست کنند.»


کنایه یا دیکته؟

این فعال اجتماعی ادامه داد: «وقتی رئیس جمهور وارد یک منطقه می‌شوند، طبیعتا هر کسی در کنار ایشان قرار نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان، افرادی که در کنار ایشان قرار گرفته‌اند که یا با کنایه چنین گفته‌ای را مطرح کرده‌اند که ما به این کمک‌ها احتیاجی نداریم به پاکستان بفرستید و یا جملات دیکته شده‌ای را از سمت مسئولین منطقه تکرار کرده‌اند تا به رئیس جمهور گفته شود که هلال احمر کمک کرده‌است. در صورتی که هلال احمر نتوانسته است خیلی به سیل‌زدگان کمک رسانی کند. در این باره من با سند صحبت می‌کنم؛ هلال احمر روز سیزدهم سیل به منطقه کاجوی قصر قند کمک‌رسانی کرده است. در این منطقه سی روستا در حصر آب بود و اولین باری که بالگرد هلال احمر در آسمان کاجوی قصر قند به پرواز درآمده روز سیزدهم سیل بوده است.»


به منطقه بنت نیکشهر هنوز کمکی نرسیده

ساجده عرب‌سرخی با بیان اینکه روز سیزدهم تازه پای هلال احمر به منطقه کاجو رسیده، ادامه داد: «در این منطقه، سی روستا در محاصره سیل قرار داشتند و مردم با استفاده از موتور، خرید‌های خود را از قصرقند انجام می‌دادند. در آن شرایط تنها یک کاروان کمک‌های مردمی به آنجا رفته که شب تا صبح در آب مانده و با کمک توانسته بود از آب خارج شود. یا مثلا به منطقه بنت نیکشهر هنوز کمک‌های مردمی نرسیده است. همین الان حتی یک کنسرو لوبیا و آب معدنی به منطقه بنت نیکشهر نرسیده است. اگر کمکی تحویل داده شده است اعلام کنند که به چه کسی داده‌اند.»


مشکل مردم راه‌های بسته شده‌است

او در آخر گفت: «من نمیدانم که آیا کمک‌ها به پاکستان رفته‌است یا نه، اما این را می‌دانم مردم نسبت به حجم زیاد کمک‌ها «حرف» داشتند و معتقد بودند هزینه این کمک‌ها می‌تواند صرف زیرساخت‌ها شود. می‌گفتند مشکلات ما بسیار فراتر از آب معدنی و کنسرو است. مشکل مردم جاده و راه‌هایی است که بسته شده است. کمک‌های مبتنی بر ارسال آب معدنی و کنسرو نهایتا در دو سه روز اول به درد سیل‌زدگان می‌خورد. مشکل مردم این است که راه رفت و آمد ندارند و هر دفعه که سیل می‌آید مردم به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب درگیر ویرانی و خرابی می‌شوند.»


در شرایطی مانند سیل، رساندن اطلاعات غلط به مسئولین اجرایی کشور و انعکاس این نوع از اخبار مشکلات زیادی را می‌تواند برای جامعه ایجاد کند. زخم سیستان و بلوچستان زخم دیرینه‌ای است که با هر سیل باز می‌شود و این در صورتی است که نباید مشکلات مردم این منطقه به مواردی محدود تقلیل داده شود.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

خشونت جنسی علیه مردان در فلسطین، یک واقعیت غیرقابل انکار!

روایت خبرگزاری قوه قضاییه از مرگ نیکا شاکرمی

مشروبات الکلی تقلبی کجا و چطور پر می‌شوند؟

دیدگاه؛ چرا حکمرانان شنبه را تعطیل نمی‌کنند؟

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

پیشنهاد سردبیر
زندگی