شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ 27 July 2024
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۷۱۴۳۵

چرا دلارهای نفتی دیگر کفاف تامین مالی ابرپروژه‌های عربستان را نمی‌دهد؟

چرا دلارهای نفتی دیگر کفاف تامین مالی ابرپروژه‌های عربستان را نمی‌دهد؟
روزنامه فرانسوی «لوموند» در گزارشی به وضعیت ابرپروژه‌ها و «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان سعودی پرداخت و تأکید کرد که دلارهای نفتی این کشور با توجه به وضعیت بازار جهانی نفت دیگر کافی نیست و تکمیل این پروژه‌ها به پول نقد احتیاج دارد.
نویسنده
زهرا غفوری

با پنج برنامه عظیم در دست ساخت، از جمله پروژه شهر نئوم، که انتظار می‌رود ۵۰۰ میلیارد دلار (حدود ۴۶۱ میلیارد یورو) سرمایه نیاز داشته باشد، و جنون سرمایه‌گذاری ده‌ها میلیارد دلاری در بخش‌های دیگر مانند گردشگری، تفریح، بازی‌های ویدیویی و انرژی‌های تجدیدپذیر، عربستان سعودی به پول نقد نیاز دارد.

سعودی باید به استقراض متوسل شود تا طرح تنوع اقتصادی را که توسط «محمد‌بن‌سلمان»، باعنوان «چشم‌انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰» آغاز شد، با موفقیت تکمیل کند. این گزارش تأکید دارد، سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های سعودی نیز از اهداف برنامه‌ریزی‌شده دور است. با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل، این کشور برای این‌که از برنامه‌های پیشین خود در تکمیل چنین پروژه‌هایش عقب نیفتد، در حال افزایش ریسک‌پذیری مالی خود است.

دلارهای نفتی دیگر کافی نیستند، نفت خام در حدود ۸۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی با ۳۳ میلیارد دلار از هدف خود که ۱۰۰ میلیارد دلار در سال بود، فاصله زیادی دارد. سعودی با روی‌آوردن به برنامه‌هایی نظیر استقراض و افزایش بدهی عمومی به دنبال تأمین مالی موردنیاز برای تکمیل پروژه‌های ادعایی خود است.

فشار شدید اقتصادی بر بانک‌های سعودی به دلیل برنامه‌های بن‌سلمان

چندی پیش «بلومبرگ» نیز در گزارشی نوشت: «بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده و با توجه به فشار نقدینگی مورد نیاز برای برنامه‌های بن‌سلمان، بانک‌های این کشور برای سال جاری نیاز به انتشار اوراق قرضه با ارزهای داخلی و خارجی و به میزان حداقل ۱۱.۵ میلیارد دلار خواهند داشت.»

بلومبرگ نوشت: «در سال ۲۰۲۲ این رقم ۱۰ میلیارد دلار بود که اکنون نیازمند افزایش است.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

علی لاریجانی در یک قدمی دبیری شورای عالی امنیت ملی

آقای کیانیان! بگذاریم پزشکیان خودش باشد!

جایی برای پیرمردها هست؟!

بابک زنجانی؛ از بسیجی اقتصادی تا همیار طلبکار!

علی اکبر صالحی بیشترین شانس را دارد؛ تنها کسی که موفق به کسب مجوز مذاکره با امریکا شده

چرا روسای جمهور آمریکا ترور می‌شوند؟| چه کسانی کشته و چه کسانی جان سالم به‌در بردند؟

یزد در مسیر کابل شدن؟!

نسخه تاریخی برای درمان ایران؛ این کهن‌درخت، راهی جز اصلاحات ندارد

‏سناریوهای ۱۵ تیر

اینفوگرافیک؛ همه مخالفان پزشکیان

اینفوگرافیک؛ آن‌ها که به پزشکیان گفتند آری

پیام مهم سیدمحمد خاتمی: در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریت همصدا شدم| اینک اما فرصتی پیش آمده که امیدوارم روزنه‌ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود| به دکتر پزشکیان رای خواهم داد

بازی زیرپوستی پورمحمدی؛ مرد مرموز مناظرات، فرشته نجات قالیباف و عامل اجماع جبهه انقلاب 

ما در زمان قاجار خیلی بدبخت بودیم؟!

پیشنهاد سردبیر
زندگی