شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ 27 July 2024
شنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۷۱۴۴۶

اشک تمساح بایدن برای فلسطین همزمان با ارسال سلاح به اسراییل

اشک تمساح بایدن برای فلسطین همزمان با ارسال سلاح به اسراییل
«واشنگتن پست» در گزارشی اعلام کرد که دولت آمریکا قرارداد ارسال بمب‌ها و جنگنده‌های بیشتری برای اسراییل در روزهای آینده که چندین میلیارد دلار ارزش دارد، به امضا رسانده است.
نویسنده
زهرا غفوری

کاخ سفید به مناسبت «ماه میراث اعراب آمریکا» اعلامیه‌ای از سوی «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور منتشر کرد که در آن، «بایدن» درباره درد و رنجی که بسیاری از جامعه اعراب آمریکا به‌خاطر جنگ در غزه متحمل شده‌اند، ابراز هم‌دردی کرده است. این در حالی است که به دلیل ادامه حمایت نظامی آمریکا از اسراییل، بسیاری از اعراب و مسلمانان آمریکایی عصبانی و از عملکرد «جو بایدن» ناامید شده‌اند. شمار زیادی از مسلمانان و اعراب در آمریکا از رییس‌جمهور دموکرات درخواست کردند آتش‌بس دائمی در غزه اجرایی شده و فروش تسلیحات به اسرائیل متوقف و از اهرم های بیشتری برای محافظت از زندگی غیرنظامیان همزمان با وقوع یک بحران انسانی در غزه بکار گرفته شود.

«بایدن» در اعلامیه منتشر شده که به مناسبت «ماه میراث اعراب آمریکا» صادر شده اعلام کرد: «ما باید تاثیر مخرب درد و رنج ناشی از جنگ در غزه را که از سوی اعراب آمریکایی احساس می‌شود، متوقف کنیم.» وی افزود او به خاطر درد و رنجی که اعراب آمریکایی متحمل شده‌اند «خرد شده است».

با این وجود، چند ساعت پس از بیانیه جمعه «بایدن»، «واشنگتن پست» در گزارشی اعلام کرد که دولت آمریکا قرارداد ارسال بمب‌ها و جنگنده‌های بیشتری برای اسراییل در روزهای آینده که چندین میلیارد دلار ارزش دارد، به امضا رسانده است. دو منبع آگاه روز جمعه گفتند که ایالات متحده در روزهای اخیر مجوز انتقال میلیاردها دلار بمب و جت جنگنده به اسرائیل را صادر کرده است. به گفته مقامات آگاه پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا، بسته‌های تسلیحاتی جدید شامل بیش از  هزار و ۸۰۰ بمب ۲ هزار پوندی موسوم به ام کی ۸۲ و ۵۰۰ بمب ۵۰۰ پوندی است.

این بسته نظامی در حالی به اسراییل داده می‌شود که این رژیم با انتقاد شدید بین‌المللی به دلیل ادامه بمباران و حمله زمینی خود به غزه روبه‌روست و برخی از اعضای حزب دموکرات آمریکا، از جو بایدن خواسته‌اند کمک‌های نظامی آمریکا به اسراییل را کاهش دهد.

این تصمیم درمورد ارسال تسلیحات، پس از سفر «یوآو گالانت» وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن در این هفته اتخاذ شد که وی در مورد نیازهای تسلیحاتی اسرائیل با همتایان آمریکایی خود گفت‌وگو کرد.

کاخ سفید از اظهار نظر درمورد انتقال سلاح به اسراییل خودداری کرده است.

اسراییل یکی از پیشروترین دریافت کننده کمک‌های خارجی آمریکا محسوب می‌شود؛ واشنگتن سالانه ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل، متحد دیرینه‌اش می‌دهد. آمریکا بارها درخواست سازمان ملل برای اجرای آتش‌بس در جنگ غزه را وتو کرده است. در آخرین قطعنامه‌ای که در شورای امنیت به تصویب اعضاء رسید، آمریکا به این قطعنامه، رای ممتنع داد.

در ماه‌های اخیر، در بسیاری از شهرهای آمریکا تظاهرات‌های گسترده ای برای اجرای آتش‌بس در غزه برگزار شده است. این تظاهرات در نزدیکی فرودگاه‌ها و پل‌ها در نیویورک‌سیتی و لس‌آنجلس برگزار شده و حتی یادبودی برای شهدای فلسطینی در مقابل کاخ سفید و حتی راهپیمایی در واشنگتن برگزار شد.  تظاهرات کنندگان حامی فلسطین بارها سخنرانی «بایدن» در کارزارهای انتخاباتی‌اش را قطع کرده‌اند که آخرین مورد آن قطع سخنرانی بایدن در کارزار جمع آوری کمک‌های انتخاباتی در نیویورک سیتی در روز پنج شنبه بود. آن‌ها از بایدن خواستند یا با درخواست آن‌ها برای آتش‌بس در غزه موافقت کند یا اینکه خطر از دست دادن حمایت‌هایشان در انتخابات نوامبر را به جان بخرد.

اعراب و مسلمانان آمریکایی احتمالا از «دونالد ترامپ» رییس جمهور جمهوری خواه سابق آمریکا و رقیب انتخاباتی «بایدن» حمایت خواهند کرد؛ اما تحلیل‌گران می‌گویند که آن‌ها ممکن است در انتخابات شرکت نکرده و در نتیجه بایدن به رای‌های حیاتی آن‌ها دست نیابد. اعراب و مسلمانان آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ به میزان قابل توجهی از «بایدن» حمایت کردند.

«بایدن» در اعلامیه جمعه‌اش گفت در تلاش است تا ارسال کمک‌های انسانی به غزه افزایش یابد، گروگان‌های اسراییلی از سوی حماس آزاد شوند و آتش‌بس فوری شش هفته‌ای نیز در غزه برقرار شود. «بایدن» همچنین اعلام کرد اعراب آمریکایی هدف جنایات تنفرآمیز قرار می‌گیرند. او به حمله با چاقوی مرگبار در اکتبر  گذشته اشاره کرد که در آن «واده الفیومی» کودک خردسال ۶ ساله فلسطینی_آمریکایی در ایلینوی کشته شد. همچنین در تیراندازی نوامبر گذشته نیز سه دانشجوی فلسطینی در ورمونت کشته شدند و در حمله با چاقو در فوریه نیز یک مرد فلسطینی- آمریکایی در تگزاس هدف گلوله قرار گرفته و کشته شد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، جنگ تسراییل و حماس که از ۷ اکتبر  شروع شد، تا کنون منجر به کشته شدن ۳۲۰۰۰ فلسطینی شده است.

 

منبع: Washingtonpost/ Reuters

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

علی لاریجانی در یک قدمی دبیری شورای عالی امنیت ملی

آقای کیانیان! بگذاریم پزشکیان خودش باشد!

جایی برای پیرمردها هست؟!

بابک زنجانی؛ از بسیجی اقتصادی تا همیار طلبکار!

علی اکبر صالحی بیشترین شانس را دارد؛ تنها کسی که موفق به کسب مجوز مذاکره با امریکا شده

چرا روسای جمهور آمریکا ترور می‌شوند؟| چه کسانی کشته و چه کسانی جان سالم به‌در بردند؟

یزد در مسیر کابل شدن؟!

نسخه تاریخی برای درمان ایران؛ این کهن‌درخت، راهی جز اصلاحات ندارد

‏سناریوهای ۱۵ تیر

اینفوگرافیک؛ همه مخالفان پزشکیان

اینفوگرافیک؛ آن‌ها که به پزشکیان گفتند آری

پیام مهم سیدمحمد خاتمی: در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریت همصدا شدم| اینک اما فرصتی پیش آمده که امیدوارم روزنه‌ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود| به دکتر پزشکیان رای خواهم داد

بازی زیرپوستی پورمحمدی؛ مرد مرموز مناظرات، فرشته نجات قالیباف و عامل اجماع جبهه انقلاب 

ما در زمان قاجار خیلی بدبخت بودیم؟!

پیشنهاد سردبیر
زندگی