سید محمد میرعابدینی در خصوص وضعیت تامین و توزیع لاستیک خارجی در سال گذشته اظهار داشت: در ۶ ماه اول سال گذشته به دلیل اینکه وزارت صمت تعرفه واردات لاستیک را ۳۲ درصد تعیین کرده بود عملا وارات قانونی نداشتیم، زیرا تفاوت نرخ واردات قانونی و قاچاق بیش از ۵۰ درصد بود. همین امر سبب شد که در حوزه لاستیک دچار بحران شدیم و کمبود شدید لاستیک سبب شد که وزارت صمت تعرفه را کاهش دهد.
وی ادامه داد: در شهریور ماه سال گذشته جلسهای با وزارت صمت برگزار کردیم و مقرر شد تعرفه از ۳۲ درصد به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند؛ مهر ماه هم اولین محموله لاستیک به صورت قانونی وارد کشور شد و قیمتها ریزش کرد البته قیمت لاستیک خودروی پراید تغییری نکرد، زیرا کارخانههای تولید کننده لاستیک این مدل را از سبد خود حذف کردند.
میرعابدینی در خصوص نحوه تخصیص ارز واردات گفت: ما دو نوع تخصیص ارز برای واردات داشتیم؛ ارز نیمایی و ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی؛ افرادی که ارز 28500 تومانی را میخواستند مدت زمان زیادی باید منتظر میماندند، اما در خصوص ارز نیمایی مشکلی وجود نداشت. مشکل اصلی ما تامین ارز نبود بلکه پر شدن سقف واردات بود که باعث شد عملا از بهمن ماه دیگر وارداتی نداشته باشیم، چون سقف اکثر واردکنندگان پر شده بود.
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در خصوص وضعیت لاستیک خودروهای سنگین گفت: در بخش تایر سنگین، کشاورزی، راهسازی و معدنی مشکل آنچنانی نداشتیم، اما در حوزه کامیونی و اتوبوسی این تعلل تخصیص ارز سبب شد که بازار دچار کمبود شود.
منبع:برنا
ویدیو:
سه رأس مثلث به جامانده از دولت سیزدهم
چرا صداوسیما این روزها گلبهخودی میزند؟
ویدیو:
بررسی چالش اصلی نظام سلامت ایران در گفتگو با دکتر هادی یزدانی:
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟
اینفوگرافیک