شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ 27 July 2024
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۷۳۵۴۷
گزارش فراز از نشست کارزار «تعطیلی شنبه‌ها»

پنجشنبه تا شنبه؛ یک شبانه‌روز تا دنیا

در چند هفته اخیر موضوع تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه‌ها موافقان و مخالفان زیادی به همراه داشته است. قرار است که در هفته جاری مجلس در این‌باره تصمیم‌گیری کند. پنج‌شنبه مورخ ۲۰ اردیبهشت، نشستی در ارتباط با تعطیلی شنبه‌ها با حضور برخی از کارشناسان اقتصادی، اعضای اتاق بازرگانی تهران و فعالان این حوزه در کافه «رویداد کارزار» برگزار شد. در این نشست «حامد بیدی»، مدیر و طراح پروژه کارزار، «مرتضی میری» رییس کمیسیون فرش و صنایع‌دستی اتاق ایران، «آرمان خالقی»، عضو هیأت رییسه خانه صنعت معدن و تجارت ایران، «میثم زالی» دبیر کل مجمع ملی همیاران توسعه پایدار، «بهرام شکوری»، رییس پیشین کمیسیون معدن اتاق ایران، «فرشید شکر خدایی»، رییس هیأت بازرسی اتاق ایران، «مرتضی حاجی آقامیری»، رییس کمیسیون فرش و صنایع‌دستی اتاق ایران، «رضا طهماسبی»، روابط‌عمومی اتاق بازرگانی ایران و «محمد اله‌موتی»، دبیر سازمان‌های محیط‌زیستی کشور، حضور داشتند.
فاطمه احمدی
نویسنده
فاطمه احمدی

۸.۳ میلیارد دلار در سال خسارت به تجارت ایران

«میثم زالی»، دبیرکل مجمع ملی همیاران توسعه پایداردر ابتدای این نشست گفت: «کارزار تعطیلی شنبه به امضای ۴۵ هزار ۹۰۰ نفر رسیده بود که برای ثبت آن به دبیرخانه ریاست‌جمهوری رفتیم. کاتب دبیرخانه متن نامه را خواند و گفت امکان ثبت آن وجود ندارد، زیرا شنبه نباید تعطیل شود. سپس ما را به رییس دبیرخانه ارجاع دادند و ایشان هم گفتند تعطیلی شنبه به صلاح نیست و در نهایت با کمک نیروی انتظامی نامه به ثبت رسید».

 

شنبه

 

او ادامه داد: «حدود چهار هفته پیش، کارزار تعطیلی شنبه، برای پیگیری این موضوع تشکیل شد. کمسیون اجتماعی مجلس بعد از دو هفته مقاومت آن را منتشر کرد و هفته آینده این موضوع در صحن مجلس مطرح می‌شود. یکی از دغدغه‌های مخالفین کارزار تعطیلی شنبه، تعلق این روز به یهودیان است. ماده ۲ و ۳ «قانون مستمر بهبود کسب و کار»، نهاد‌های حاکمیتی را مکلف می‌کند که قبل هرتصمیمی که آثارش بر فعالیت‌های اقتصادی است، نظر بخش خصوصی پرسیده شود. اتاق بازرگانی تحلیل می‌کند ۸.۳ میلیارد دلار در سال خسارت به تجارت ایران وارد می‌شود».

 

ایران، تافته جدا بافته!

«فخر‌الدین صابری»، مدیر موزه ملی قرآن کریم در ارتباط با تعطیلی شنبه گفت: «در طول سال ۵۲ روز جمعه‌ و تعطیل است و اگر تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به آن اضافه شود، چهار روز مراودات اقتصادی و ارتباطات ما با جهان قطع خواهد شد. پیشنهاد تعطیلی روز شنبه مناسب بوده و دربردارنده منافع ملی است. این تعطیلی هیچ ارتباطی با تعطیلی یهودیان ندارد. مخالفت با این موضوع یک بهانه بوده و هیچ مبنایی برای این مسئله وجود ندارد».

 

شنبه

 

«بهرام شکوری»، رییس پیشین کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در این‌باره گفت: «اگر می‌خواهیم با دنیا در ارتباط باشیم باید هم‌وزن دنیا باشیم. این موضوع در بسیاری از موضوعات مانند، بهره بانکی، سرمایه‌گذاری، توسعه بنادر و حمل‌ونقل‌ها و... اثرگذار است. بخشی از محصولات ما دربازارهای جهانی عرضه می‌شوند. یکی از مسائلی که در ارتباط با فعالیت‌های اقتصادی و هم‌وزن شدن کشور با دنیا مهم است، موضوع ایام تعطیلی در کشور ما است. در اکثر کشور‌های دنیا شنبه و یکشنبه تعطیل بوده و اگر مسئله برگزاری نماز جمعه باشد در برخی از کشور‌ها مانند ترکیه همچنان این موضوع اتفاق می‌افتد. با تعطیل شدن روز پنج‌شنبه بهره‌برداری اقتصادی در کشور ما پایین می‌رود».

 

تعطیلی پنج‌شنبه؛ قطع ارتباط با جهان

او ادامه داد: «بخش عمده کار کشور با بانک‌ها و سازمان‌های مختلف بوده و ما باید بر مبنای نیازمان صادرات و واردات کشور را سامان دهیم. ایام تعطیل می‌تواند ما را از دنیا عقب انداخته و مشکلات اساسی ایجاد کند. فقر مردم و معیشت جامعه باید دراولویت باشد. سیاست و قانون‌گذاری اگر به معیشت مردم کمک نکند و تولید و صادرات را به نقطه خوبی نرساند، می‌تواند عارضه‌های زیادی را برای کشور ایجاد کند».

شکوری گفت: «در حال حاضر عملا پنح‌شنبه‌ها بانک‌ها تا ظهر خدمات ارائه می‌دهند و اگر این قانون وضع شود بانک‌ها حتی تا ظهر پنجشنبه باز نیستند. ‍اگر به صورت کارشناسانه اعلام شود که بر چه مبنایی تعطیلی پنجشنبه‌ها به نفع کشوراست ما نیز آن را می‌پذیریم. صادرات می‌تواند کشور را نجات دهد و از مهم‌ترین ابزارآن، ارتباطات است. صادرات از لحاظ مالی، تجاری و سیاسی می‌تواند براقتصاد تاثیر بگذارد. اگر اقتصاد را با دنیا یکی نکنیم کشورآسیب می‌بیند».

شنبه

«آرمان خالقی»، عضو هییت رییسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، گفت: «اگراین موضوع قبل از طرح در مجلس با کارشناسان مطرح می‌شد نیاز به کارزار نبود. کارشناسان مطرح می‌کردند که اوضاع اقتصاد و پیوست فرهنگی آن چیست و این طرح با بررسی تمام مسائل کشور دیده و احساسی تصمیم گرفته نمی‌شد. موضوعی که بر مقدرات اقتصادی تاثیرمی‌گذارد باید حتما پیوست اقتصادی آن پررنگ و مورد مطالعات اقتصادی قرارگرفته باشد. چند سالی است که در اکثر ادارات پنج شنبه‌ها تعطیل است. باید ببینیم مخالفین پنج شنبه و موافقین شنبه چه می‌گویند. مشخص است که وقتی یک روز تعطیلی غیرمشترک با دنیا داشته باشیم، کشورهای دیگر کار، فرصت و شرکای اقتصادی خود را بررسی می‌کنند و در آن یک روز کشور ما غایب است».

او ادامه داد: «این بدان معنا است  که ۸۵ میلیون ایرانی در آن فرصت حضور ندارند. در چنین شرایطی که ما حضور نداریم این رقیب است که برنده می‌شود. حتی در خیلی از کشور‌های اسلامی جمعه برای وقت نماز تعطیل می‌شود و مانند سایر کشورها،  شنبه و یک‌شنبه تعطیل‌اند. ما نیز بر اساس عرف و عادت تعطیلی جمعه را می‌پذیریم، اما برای کشوری مانند ایران اگر پنج‌شنبه نیز اضافه شود، همان یک‌روز فشار اقتصادی ایجاد می‌کد. باید بررسی شود که آیا ما کشوری هستیم که گنجایش یک روز تعطیلات اضافه را داشته باشیم؟».

 

افزایش نرخ جمعیت؛ یکی از دلایل مخالفان تعطیلی شنبه!

خالقی گفت: «برای تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه چند دلیل دارند. یکی از این دلایل این است که می‌گویند دو روز بشود که نرخ افزایش جمعیت بالا رود. این موضوع نمی‌تواند نرخ باروری را افزایش دهد. ما در ارتباط با کاهش سن باروری کشور صحبت می‌کنیم. میانگین بهره‌وری کشور ما در حوزه فعالیت‌های دولتی ۲۰ الی ۲۵ دقیقه در روز است. حتی اگر بگوییم از هشت ساعت کار، دو ساعت آن بهری‌وری اقتصادی است به این ترتیب از آن هم کم می‌شود. قوم یهود شنبه را تعطیل است و برای این‌که شبیه آن‌ها نشویم می‌گویند شنبه نباید تعطیل شود. این در حالی است که خیلی از آداب ما با کشور‌های دیگر مشترک است. حتی یک روز تعطیلی، کشور را تضعیف می‌کند».

عضو هییت رییسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، ادامه داد: «ما هفت روز در هفته داریم. از این هفت روز دو روز آن را دنیا تعطیل است و پنج روز می‌ماند. یک روز آن جمعه است و اگر پنج‌شنبه نیز تعطیل شود سه روز می‌ماند. یک روز از چهار روز اگر تعطیل شود، ما ۲۵ درصد زمان و فرصت کار را از دست می‌دهیم. دولت خدمت‌گزار و تصمیم‌ها باید عاقلانه باشد. برای مثال شنبه گمرک زمینی مقابل تعطیل است و پنج‌شنبه ما تعطیلیم. در این شرایط فرصت برای مراودات تجاری کم خواهد شد. زیان مالی برآورده بر حجم تجاری کشور در زمان تعطیلی که توسط اتاق بازرگانی اصفهان تهییه شده است نشان می‌دهد، تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه ۲۰ درصد به حجم تجارت آسیب می‌زند که حدود ۲۳ میلیارد دلار می‌شود. اما تعطیلی جمعه و شنبه زیان را به ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. تعطیلی جمعه نیز حدود ۱۱میلیارد دلار به حجم تجارت آسیب وارد می‌کند».

 

شنبه

 

«فرشید شکرخدایی»، رییس هیئت بازرسی و سخنگوی فراکسیون تشکل‌های اتاق ایران، یکی دیگر از مخالفان تعطیلی پنج‌شنبه گفت: «عمده افرادی مخالف این موضوع‌، کسانی‌اند که کار نکرده‌اند. این فضایی که به وجود امده یک جنگ بین بیکاران و کار داران است. کسانی که می‌خواهند کار کنند و با دنیا ارتباط داشته باشند و کسانی که دارند مانع تولید ارزش می‌شوند. این از نظر من خیانت به کشور است. وقتی جلوی اقتصاد کشور گرفته شود خیانت است. ما منتظریم خروجی مجلس را ببینیم تا متوجه این خیانت شویم. امیدواریم ارا منتشر وتکلیف ما مشخص شود».

 

قانون بد، ارزش را نابود می‌کند

او ادامه داد: «آمار‌ها نشان می‌دهد که هیچ کشوری در کره زمین پنج‌شنبه‌ها تعطیل نیست. چیزی که بیشترین ارزش را در اقتصاد ایجاد می‌کند قانون است. قانون خوب در جامعه ارزش‌گذاری و قانون بد ارزش را نابود می‌کند. در مجلس بعدی باید با این دید وارد شود که چگونه با قانون می‌شود ارزش‌گذاری و تسهیل ایجاد کرد و قانون بد چه ارزش‌هایی را در جامعه نابود می‌کند. مخالفان این موضوع بحث دیگری نیزدارند، آن‌ها می‌گویند اگر یک‌بار به حرف رعیت گوش دهیم باز هم مدعی می‌شود. می‌دانند این موضوع خواست مردم است».

 

شنبه

 

«مرتضی حاجی آقامیری»، رییس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران در این‌باره گفت: «این تصمیم تولید را به‌شدت تضعیف می‌کند و خواسته مردم نیز نادیده گرفته می‌شود. این اولین قدمی است که خلاف شعار امسال در حال برداشته شدن است. نفع مردم در تعطیلی پنج‌شنبه نیست. نه تنها ما، تنها کشور اسلامی نیستیم بلکه کشور موثر اسلامی نیز نیستیم به دلیل این‌که همین نگاه، سیاست‌گذاری و حکمرانی کشور را به جایی رسانده که اگر مناسبات را از کشور حذف کنیم اتفاقی نمی‌افتد و هیچ کشور دیگری آسیبی نمی‌بیند؛ تنها ما این بین از صحنه مناسبات جهانی حذف می‌شویم».

 

مقابله با نظام سلطه؛ مهم‌ترین اولویت

او ادامه داد: «هیچ کشوری در دنیا بدون حضور مستمر، موثر و قدرتمند اقتصادی در فضای اقتصادی بین‌المللی در بازار‌های مختلف چه بعنوان عرضه‌کننده کالا و چه به عنوان خریدار آن، تاثیرگذاری سیاسی ندارند. ما برای این‌که بتوانیم از نظر سیاسی کشور موثری در دنیا وغیرقابل تحریم و غیرقابل حذف باشیم باید بعنوان یک قدرت اقتصادی مطرح شویم. با مراجع و فعالان اقتصادی هم صحبت شده و ان‌ها هم معتقد بودند که تعطیلی شنبه بهتراست. باتوجه به این‌که نظر کمیسیون اجتماعی برگشته و در متن نهایی شنبه را تعطیل اعلام کردند با گفت‌وگو در صحن مجلس می‌توانند کشور را از این خطر نجات دهند».

 

پنجشنبه تا شنبه؛ یک شبانه‌روز تا دنیا


دکتر «بیژن عبدالکریمی»، استاد دانشگاه ضمن مخالفت با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها گفت: «مهم‌ترین اولویت ما مقابله با نظام سلطه است. هرچه همسو با نظام سلطه جهانی باشد از نظر شرع و عرف و قانون محکوم است. این‌که پنح‌شنبه را تعطیل کنیم بیشتر به تحریم‌ها کمک کرده‌ایم». «محمد اله‌موتی»، دبیر سازمان‌های محیط زیستی کشور نیز در این‌باره ادامه داد: «ما وارد یک چاله بزرگ حکمرانی شدیم. در این چهار دهه اخیر از حکمروانی وارد حکمرانی شده‌ایم. حکمی که جمهوریت صادر می‌کند باید روا باشد».

 

شنبه



«رضا طهماسبی»، روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران در پایان این نشست گفت: «هر تصمیم و سیاست‌گذاری غلطی به بار مشکلات می‌افزاید. تصمیم گرفتن و قانون گذاشتن هرچقدر کار سخت و زمان‌بری باشد اصلاح و یا حذف آن بسیار زمان‌بر‌تر است. این موضوع فقط در ایران نیست و حتی در کشور‌های دیگر نیز قوانین نامناسب سال‌ها اجرا می‌شود. در سال ۱۳۶۱ قانونی با عنوان دولتی کردن بازرگانی خارجی به تصویب رسید. خیلی از استدلال‌هایی که آن زمان آورده شد شبیه به اکنون است. برای مثال گفتند که بازرگانی خارجی باید کاملا در اختیار دولت باشد، زیرا تاجران و بازرگانان نیاز‌های واقعی جامعه را تشخیص نمی‌دهند».

باید دید نظر دولت و مجلس در این راستا چیست و آیا انتقاد مخالفان تعطیلی پنج‌شنبه برای آن‌ها قابل پذیرش است یا خیر. شکی در این موضوع نیست که با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به اقتصاد کشور ضربه بزرگی وارد خواهد شد. اما این موضوع بعد از گذشت مدت‌ها همچنان موافقان و مخافلان خود را به همراه دارد و همه‌چیز به تصمیم‌گیری مسئولین در هفته جاری بستگی خواهد داشت.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

علی لاریجانی در یک قدمی دبیری شورای عالی امنیت ملی

آقای کیانیان! بگذاریم پزشکیان خودش باشد!

جایی برای پیرمردها هست؟!

بابک زنجانی؛ از بسیجی اقتصادی تا همیار طلبکار!

علی اکبر صالحی بیشترین شانس را دارد؛ تنها کسی که موفق به کسب مجوز مذاکره با امریکا شده

چرا روسای جمهور آمریکا ترور می‌شوند؟| چه کسانی کشته و چه کسانی جان سالم به‌در بردند؟

یزد در مسیر کابل شدن؟!

نسخه تاریخی برای درمان ایران؛ این کهن‌درخت، راهی جز اصلاحات ندارد

‏سناریوهای ۱۵ تیر

اینفوگرافیک؛ همه مخالفان پزشکیان

اینفوگرافیک؛ آن‌ها که به پزشکیان گفتند آری

پیام مهم سیدمحمد خاتمی: در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریت همصدا شدم| اینک اما فرصتی پیش آمده که امیدوارم روزنه‌ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود| به دکتر پزشکیان رای خواهم داد

بازی زیرپوستی پورمحمدی؛ مرد مرموز مناظرات، فرشته نجات قالیباف و عامل اجماع جبهه انقلاب 

ما در زمان قاجار خیلی بدبخت بودیم؟!

پیشنهاد سردبیر
زندگی