شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ 27 July 2024
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۷۳۶۱۵
هشدار مینو محرز درباره کمبود تخت‌های بیمارستانی در کشور:

با ادامه این روند باید بیماران را در راهرو‌های بیمارستان بستری کنیم

۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در کشور فرسوده هستند و اگر این روند ادامه پیدا کند باید بیماران را در راهرو‌های بیمارستان بستری کرد. این هشداری است که مینو محرز، پزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با «شرق» داده است.

محرز با اشاره به سرانه پایین تخت‌ها بیمارستانی و تخت‌ها ویژه در ایران گفت: «مار‌ها و شرایط فعلی نشان می‌دهد که باید بیمارستان‌های بیشتری در کشور ساخته شود. جمعیت، بیماری‌ها و اپیدمی‌ها در کشور زیاد شده است، بنابراین با کمبود تخت بیمارستانی مواجه هستیم. باید تعداد تخت‌ها را افزایش دهیم. از سوی دیگر همان‌طورکه اشاره کردید در بخش‌های ویژه بیمارستان در ایران با کمبود تخت روبه‌رو هستیم. اگر این روند ادامه پیدا کند باید بیماران را در راهرو‌های بیمارستان‌ها بستری کنیم و شرایط بسیار نامساعدی در حوزه درمان به وجود می‌آید. باید ما با توجه به تغییرات جوی و اپیدمی‌هایی که در دنیا به وجود آمده است، در کشور به اندازه کافی تخت بیمارستانی برای بستری بیماران داشته باشیم. البته که بیمارستان جدید ساختن و اضافه‌کردن تخت بیمارستانی به سیستم، به امکانات نیاز دارد و انجام این اقدامات راحت نیست.»

سرانه پایین تخت بیمارستانی؛ چالشی اساسی برای نظام بهداشت و درمان کشور

او افزود: «در بسیاری از استان‌ها تعداد تخت بیمارستانی نسبت به جمعیت بسیار کم است و اگر یک اپیدمی مانند کووید دوباره در جامعه به وجود بیاید، برای بستری بیماران با کمبود تخت مواجه خواهیم شد. البته که اکنون نیز تا حدودی با این معضل مواجه هستیم.»
محرز با تاکید بر اینکه حوزه بهداشت و درمان و ساخت بیمارستان در اولویت دولت‌ها نبوده یا برای آن بودجه کافی نداشته‌اند، ادامه داد: «در چنین شرایطی بیمارستان‌های خصوصی بسیار کمک‌کننده هستند و الان درصد زیادی از کمبود تخت‌های بیمارستان‌های دولتی را بیمارستان‌های خصوصی جبران می‌کنند. اما اگر این بخش نیز حمایت نشود آن‌ها قادر به فعالیت نخواهند بود و دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند به‌درستی به بیماران خدمات ارائه دهند.» 

بر اساس آمارها سرانه تخت بیمارستانی در ایران ۱.۸ به ازای هر هزار نفر است و این در حالی است که استاندارد سازمان بهداشت جهانی ۳ تخت به ازای هر هزار نفر است. متخصصان و صاحب‌نظران هشدار می‌دهند که در صورت عدم توجه به این حوزه و ساخت بیمارستان‌ها و تاسیس مراکز درمانی جدید، چالش‌هایی اساسی گریبان‌گیر نظام بهداشت و درمان ایران خواهد شد. 

منبع: شرق
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

علی لاریجانی در یک قدمی دبیری شورای عالی امنیت ملی

آقای کیانیان! بگذاریم پزشکیان خودش باشد!

جایی برای پیرمردها هست؟!

بابک زنجانی؛ از بسیجی اقتصادی تا همیار طلبکار!

علی اکبر صالحی بیشترین شانس را دارد؛ تنها کسی که موفق به کسب مجوز مذاکره با امریکا شده

چرا روسای جمهور آمریکا ترور می‌شوند؟| چه کسانی کشته و چه کسانی جان سالم به‌در بردند؟

یزد در مسیر کابل شدن؟!

نسخه تاریخی برای درمان ایران؛ این کهن‌درخت، راهی جز اصلاحات ندارد

‏سناریوهای ۱۵ تیر

اینفوگرافیک؛ همه مخالفان پزشکیان

اینفوگرافیک؛ آن‌ها که به پزشکیان گفتند آری

پیام مهم سیدمحمد خاتمی: در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریت همصدا شدم| اینک اما فرصتی پیش آمده که امیدوارم روزنه‌ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود| به دکتر پزشکیان رای خواهم داد

بازی زیرپوستی پورمحمدی؛ مرد مرموز مناظرات، فرشته نجات قالیباف و عامل اجماع جبهه انقلاب 

ما در زمان قاجار خیلی بدبخت بودیم؟!

پیشنهاد سردبیر
زندگی