شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ 27 July 2024
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۷۳۸۴۸

چراغ سبز مسئولان یزد به سرمایه‌گذار مشکوک افغانی

به تازگی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد از دستاور جدید خود در زمینه جذب سرمایه‌گذار افغانستانی برای سرمایه‌گذاری در این استان خبر داده‌است. بر این اساس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اولین مجوز سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۳ را برای استان یزد صادر کرده است. بر اساس خبر‌ها این مجوز برای یک سرمایه گذاری افغانستانی در زمینه بسته بندی محصولات غذایی (خشکبار، حبوبات، غلات، برنج و انواع چاشنی و ادویه) صادر شده است. سرمایه گذار ملزم است ظرف مدت شش ماه سرمایه خود را وارد ایران کند و طبق مجوز فعالیت خود را شروع کند. متاسفانه روالی در بعضی از سطوح مدیرتی کشور شکل گرفته‌است که مسئولان برای نمایش دستاورد خود تلاش زیادی می‌کنند، اما برای ارائه جزئیات دستاورد‌های خود و پاسخ به انتقاد‌های احتمالی، صندلی مسئول دیگری را به خبرنگار نشان می‌دهند. پیگیری‌های خبرنگار فراز برای آگاهی از جزئیات این همکاری متاسفانه بی‌پاسخ ماند، اما روزنامه اینترنتی فراز آمادگی درج پاسخ مسئولان مربوطه را دارد. امیدواریم که در پاسخ مسئولان استان یزد متوجه جزئیات این قرارداد از جمله شخص سرمایه‌گذار، رقم سرمایه‌گذاری، چرایی همکاری با سرمایه‌گذار افغانی و فواید این تصمیم برای سرمایه گذار و استان یزد شویم.
یگانه شوق الشعراء
نویسنده
یگانه شوق الشعراء

دستاورد پشت دستاورد

محمد دهقان منشای مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد گفته است: «شرایط و زیر ساخت‌های لازم برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در استان فراهم است و از فعالان این بخش حمایت خواهیم کرد. به گفته وی مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در استان ارایه می‌شود که سرمایه‌گذاران می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. استان یزد جزو ۱۰ استان برتر در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی است و سال گذشته هفت پروژه با ۱۲۴ میلیون دلار سرمایه مجوز فعالیت در این استان را از سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران دریافت کردند.» در شرایطی مسئولان این استان دستاورد خود را به نمایش گذاشته‌اند که جزئیات این همکاری و چرایی جذب سرمایه‌گذار اهل افغاستان در این باره مشخص نیست. در زمینه بسته‌بندی محصصولات غذایی آیا اهالی یزد توانایی سرمایه‌گذاری ندارد؟ از سوی دیگر چنین اقدامی تا چه میزان می‌تواند به اشتغال جوانان یزدی کمک‌دهنده باشد و یا طرف افغانستانی قرار است از نیرو‌های افغانی برای فعالیت اقتصادی خود بهره ببرد؟ نیاز است مسئولان استان یزد به صورت دقیق شرایط استان را برای جذب سرمایه در نظر بگیرند، زیرا برداشتن کوچک‌ترین قدم اشتباهی می‌تواند منافع شهر و مردم یزد را در معرض خطر قرار بدهد.


هدف چیست؟

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ثبت سند ملک و یا آپارتمان به نام یک خارجی در ایران، جرم محسوب می‌شود. یعنی خارجی‌ها به شکل رسمی در هیچ جای کشور نباید صاحب ملک، آپارتمان باشند. به تازگی برخی به موضوع مهمی اشاره کردند که خبر از ترفند جدید افغان‌ها برای خرید خانه در ایران می‌دهد. به موجب ماده ۱ قانون ثبت شرکت‌ها، هر شرکتی که در ایران تشکیل و مرکز اصلی آن در ایران باشد، شرکت ایرانی محسوب می‌شود. بنابراین، اشخاص خارجی اعم از شخص حقیقی و شخص حقوقی که با ثبت شرکت در ایران سهامدار آن شرکت می‌شوند، یک شخصیت حقوقی ایرانی خواهند بود. سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند تمامی سهام شرکت را که یعنی صد در صد سهام شرکت را مالک باشد و طبق قانون هیچگونه محدودیتی برای سرمایه گذاری مالک و سهامدار خارجی وجود ندارد. جذب سرمایه گذار افغان اگر در راستای چنین هدفی باشد و مسئولان استان یزد این موضوع را در نظر نگرفته باشند، چه تاثیراتی در استان یزد به وجود خواهد آمد؟

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

علی لاریجانی در یک قدمی دبیری شورای عالی امنیت ملی

آقای کیانیان! بگذاریم پزشکیان خودش باشد!

جایی برای پیرمردها هست؟!

بابک زنجانی؛ از بسیجی اقتصادی تا همیار طلبکار!

علی اکبر صالحی بیشترین شانس را دارد؛ تنها کسی که موفق به کسب مجوز مذاکره با امریکا شده

چرا روسای جمهور آمریکا ترور می‌شوند؟| چه کسانی کشته و چه کسانی جان سالم به‌در بردند؟

یزد در مسیر کابل شدن؟!

نسخه تاریخی برای درمان ایران؛ این کهن‌درخت، راهی جز اصلاحات ندارد

‏سناریوهای ۱۵ تیر

اینفوگرافیک؛ همه مخالفان پزشکیان

اینفوگرافیک؛ آن‌ها که به پزشکیان گفتند آری

پیام مهم سیدمحمد خاتمی: در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریت همصدا شدم| اینک اما فرصتی پیش آمده که امیدوارم روزنه‌ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود| به دکتر پزشکیان رای خواهم داد

بازی زیرپوستی پورمحمدی؛ مرد مرموز مناظرات، فرشته نجات قالیباف و عامل اجماع جبهه انقلاب 

ما در زمان قاجار خیلی بدبخت بودیم؟!

پیشنهاد سردبیر
زندگی