بذرپاش افتتاح میکند...
باز هم به استان یزد سفر کنید
به نظر میرسد استان یزد به مقصد جذابی برای وزیر راه و شهرسازی تبدیل شده است. مهرداد بذرپاش ۲۸ اردیبهشت، یعنی دو روز پیش از درگذشت ابراهیم رئیسی و همراهانش، در سفری به استان یزد در خصوص تکمیل راه آهن یزد-اقلید، گفته بود: «این خط ریلی در مراحل پایانی قرار دارد. با توجه به پیشرفت کار حداکثر تا دو ماه آینده این مسیر ریلی تکمیل خواهد شد». به عبارت دیگر، تا پیش از درگذشت رییس جمهوری پیشین و قبل از به راه افتادن زمزمههای انتخابات زودهنگام، قرار بود خط راهآهن یزد -اقلید اواخر تیرماه افتتاح شود. در این ۸ روز چه تغییر سریعالسیری در فرایند تکمیل پروژه این خط ریلی رخ داده که آن را آماده بهره برداری کردهاست؟
پرسش دیگر این است که اگر امکان افتتاح ۸ روزه این پروژه وجود داشت، چرا از ابتدا وعدهی دوماهه داده شد؟ از سوی دیگر، با توجه به این که هنوز اطلاعی از ساعت حرکت قطار یزد-اقلید و آمادگی ایستگاههای بین راهی ندارد و اطلاعرسانی رسمی در این مورد انجام نشده، شائبه «نمایشی بودن» این افتتاح به دست مهرداد بذرپاش نیز در افکار عمومی مطرح شده است. به هر حال، پاسخ این تا چند روز آینده مشخص خواهد شد.
راه آهن پرحاشیه
استان یزد در کانون پنج راه ریلی مرکز ایران قرار دارد و راه آهن یزد-اقلید ارتباط مستقیم این استان را با استان فارس برقرار میکند. از سال ۹۱ ساخت مسیر ریلی اقلید- یزد وارد فاز اجرایی شد. این محور تا سال ۱۳۹۶ حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسید. نهایتا در مردادماه سال ۱۴۰۰ با دریافت مجوز عبور موقت دو رام قطار مسافری توسط حسن روحانی، افتتاح شد. بعد از آن روز اما هیچ قطار مسافری از این مسیر عبور نکرد.
به عبارت دیگر، این پروژه قرار بود در شهریور ۱۴۰۱ به بهرهبرداری برسد. اما در نهایت بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال فعلا خبر رسیدهاست که این پروژه افتتاح شده و آماده بهرهبرداری است.
یکی از انتقادهای اصلی به عملکرد مهردارد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی بیتوجهی او به حوزه حمل و نقل ریلی و تمرکز بر فرودگاهسازی و توسعه غیرضروری فرودگاهها در کشور بودهاست. یک بیتوجهی پرهزینه که پیامدهای کوتاه و بلندمدتش، گریبانگیر نظام حملونقل عمومی در کشور خواهد شد. در یک مورد اخیر، امروز حدود ساعت ۹ صبح قطار باری که از سمت ترکیه به تبریز در حال حرکت بود، در ۱۰ کیلومتری مرز رازی خوی به دلیل ریزش کوه در هنگام خروج از تونل با سنگ برخورد کرد و متاسفانه ۹ واگن از مسیر خارج شد. افتتاح شتاب زده راهآهن یزد- اقلید نیز میتواند از بیتوجهی وزارت راه و شهرسازی به حمل و نقل ریلی نشئت بگیرد.
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
نخرید، ارزان میشود! | افسانه یا واقعیت؟!
بورس تهران تاریخساز شد
ساماندهی ناترازی انرژی، نباید به معیشت مردم آسیبی وارد کند
افتتاح مدرسه جدید ایرانیان در قطر +عکس
۱۰ میلیارد دلار بدون حمایت بینالمللی | هزینههای سنگین ایران برای میزبانی از مهاجران افغانستان
تعداد ازدواجها در تابستان امسال کاهش یافت
واردات کالاهای اساسی از استانهای مرزی آزاد شد
تغییر ساعت کاری دستگاههای اجرایی از اول دی
دولت شرکت رجا را از تامین اجتماعی پس گرفت
گنگ علی ضیاء، رپ فارسی و حاشیههای شایع!
کارشکنی دیپلماتیک در بیروت | روند پذیرش سفیر جدید ایران در لبنان متوقف شد
جدال آماری پزشکیان و پوتین بر سر رشت-آستارا؛ واقعیت ۱۱۰ کیلومتر تملک اراضی چه بود؟
اردوغان: دریای سیاه نباید محل جنگ روسیه و اوکراین شود
ویدیو؛ رونمایی مسی از مجسمه ۲۱متریاش در هندوستان
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
از مدافع حرم تا مدافع موسیقی زیر زمینی
گنگ علی ضیاء، رپ فارسی و حاشیههای شایع!
مازیار خسروی و احسان هوشمند در یک فنجان تاریخ
۲۱ آذر، روز نجات آذربایجان؛ همسنگ با آزادسازی خرمشهر
مقصود فراستخواه استاد جامعهشناسی در گفتوگو با فراز
حجاب بیش از آنکه مساله دینی باشد، مساله قدرت است l هنوز فرصت آشتی وجود دارد
گفتگوی فراز با امانالله قرایی مقدم، جامعهشناس