يکشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۴ 20 July 2025
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۷۴۶۱۵
راه‌آهن انتخاباتی؟!

بذرپاش افتتاح می‌کند...

امروز مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به یزد سفر کرد تا راه‌آهن یزد-اقلید را افتتاح کند. این در صورتی است که اولین قطار مسافربری یزد اقلید دو روز آینده وارد مدار می‌شود. بذرپاش گفته افتتاح این راه آهن «هدیه رئیس جمهور شهید به مردم یزد» است.

باز هم به استان یزد سفر کنید

به نظر می‌رسد استان یزد به مقصد جذابی برای وزیر راه و شهرسازی تبدیل شده است. مهرداد بذرپاش ۲۸ اردیبهشت، یعنی دو روز پیش از درگذشت ابراهیم رئیسی و همراهانش، در سفری به استان یزد در خصوص تکمیل راه آهن یزد-اقلید، گفته بود: «این خط ریلی در مراحل پایانی قرار دارد. با توجه به پیشرفت کار حداکثر تا دو ماه آینده این مسیر ریلی تکمیل خواهد شد». به عبارت دیگر، تا پیش از درگذشت رییس جمهوری پیشین و قبل از به راه افتادن زمزمه‌های انتخابات زودهنگام، قرار بود خط راه‌آهن یزد -اقلید اواخر تیرماه افتتاح شود. در این ۸ روز چه تغییر سریع‌السیری در فرایند تکمیل پروژه این خط ریلی رخ داده که آن را آماده بهره برداری کرده‌است؟

پرسش دیگر این است که اگر امکان افتتاح ۸ روزه این پروژه وجود داشت، چرا از ابتدا وعده‌ی دوماهه داده شد؟ از سوی دیگر، با توجه به این که هنوز اطلاعی از ساعت حرکت قطار یزد-اقلید و آمادگی ایستگاه‌های بین راهی ندارد و اطلاع‌رسانی رسمی در این مورد انجام نشده، شائبه «نمایشی بودن» این افتتاح به دست مهرداد بذرپاش نیز در افکار عمومی مطرح شده است. به هر حال، پاسخ این تا چند روز آینده مشخص خواهد شد.

 

راه آهن پرحاشیه

استان یزد در کانون پنج راه ریلی مرکز ایران قرار دارد و راه آهن یزد-اقلید ارتباط مستقیم این استان را با استان فارس برقرار می‌کند. از سال ۹۱ ساخت مسیر ریلی اقلید- یزد وارد فاز اجرایی شد. این محور تا سال ۱۳۹۶ حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسید. نهایتا در مردادماه سال ۱۴۰۰ با دریافت مجوز عبور موقت دو رام قطار مسافری توسط حسن روحانی، افتتاح شد. بعد از آن روز اما هیچ قطار مسافری از این مسیر عبور نکرد.

به عبارت دیگر، این پروژه قرار بود در شهریور ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد. اما در نهایت بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال فعلا خبر رسیده‌است که این پروژه افتتاح شده و آماده بهره‌برداری است.


یکی از انتقادهای اصلی به عملکرد مهردارد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی بی‌توجهی او به حوزه حمل و نقل ریلی و تمرکز بر فرودگاه‌سازی و توسعه غیرضروری فرودگاه‌ها در کشور بوده‌است. یک بی‌توجهی پرهزینه که پیامدهای کوتاه و بلندمدتش، گریبان‌گیر نظام حمل‌ونقل عمومی در کشور خواهد شد. در یک مورد اخیر، امروز حدود ساعت ۹ صبح قطار باری که از سمت ترکیه به تبریز در حال حرکت بود، در ۱۰ کیلومتری مرز رازی خوی به دلیل ریزش کوه در هنگام خروج از تونل با سنگ برخورد کرد و متاسفانه ۹ واگن از مسیر خارج شد. افتتاح شتاب زده راه‌آهن یزد- اقلید نیز می‌تواند از بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی به حمل و نقل ریلی نشئت بگیرد. 

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

گام خطرناک مجلس در مورد اتباغ افغانی

باشگاه پرسپولیس: بررسی گزینه‌های مختلف برای جذب بازیکن در جریان است

نتانیاهو غذای فاسد خورد و مسموم شد!

ترامپ از مرداک و روزنامه‌اش به دلیل جنجال جنسی، شکایت کرد

پزشکیان: راهکارهای رفع چالش کم‌آبی باید ریشه‌ای و جامع باشد

«همایون» در کنار مزار چهره‌های شاخص به خاک سپرده شد

دعوت پاشینیان از پزشکیان برای سفر به ارمنستان

درخواست اعاده دادرسی محکومین پرونده قتل امیرمحمدخالقی رد شد

«اهداف کریدور داوود» چیست؟

قوانین برای شرایط عادی است؛ در زمان جنگ منافع، امنیت ملی و توده‌های مردم در نظر گرفته می‌شود | هشدار عارف به محتکرین

سامانه‌های آسیب‌دیدۀ پدافند هوایی در جنگ تحمیلیِ ۱۲ روزه جایگزین شدند

توضیحات زاکانی درباره عملیات آواربرداری از اماکن آسیب‌دیده در جنگ ۱۲ روزه

درخواست نماینده قم از قوه قضائیه درباره اجرای حکم جاسوسان جنگ ۱۲ روزه

انتفاد لیبرمن از نتانیاهو: او به دنبال این است که جنگ را تا زمان انتخابات ادامه دهد

پیشنهاد سردبیر
زندگی