شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ 27 July 2024
دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۷۴۷۱۲
عباس معینی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

کار اصلاح‌طلبان در این انتخابات قطعا سخت است

انتخابات در هر کشوری بدون مشارکت مردم معنای خود را از دست می‌دهد. از این رو همواره افزایش میزان مشارکت سیاسی مردم از دغدغه دولت‌هایی است که جمهوریت را باور دارند. این در حالی است که در سال‌های اخیر شاهد مشارکت ۴۰ درصدی در انتخابات بوده‌ایم و افزایش میزان مشارکت در چنین شرایطی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. فراز با «عباس معینی» فعال سیاسی در خصوص حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری و تاثیر آن در افزایش مشارکت مردم گفتگو کرده است.

بلوغ فکری جامعه و دوری از جناح‌ها سیاسی

عباس معینی فعال سیاسی در خصوص حضور اصلاح طلبان در انتخابات پیشرو و افزایش میزان مشارکت گفت: «در چند انتخابات اخیر مخصوصا از سال ۹۸ به بعد، جامعه نشان داده که به یک بلوغ فکری رسیده است و به نوعی خواسته‌های خود را مدنظر قرار می‌دهد و بنابراین تابع جناح‌ها نیست. غیر از جناح اصول‌گرا که رای سازمانی دارد، عمده رای‌دهندگان تصمیم‌گیر نیستند و بر اساس نظری که شاید به نوعی به آن‌ها القا و دیکته می‌شود، عمل می‌کنند و رای می‌دهند. اما بقیه جامعه که اکثریت قاطع واجدین شرایط شرکت در انتخابات را تشکیل می‌دهد، مستقل تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند؛ لذا فرقی نمی‌کند فرد مورد نظر از کدام جناح اصلاح‌طلبان، مستقلین، اعتدالیون باشد. مهم این است مردم تشخیص دهند که فرد مورد نظر حرفی برای گفتن دارد یا نه. میزان اقبال مردم با حرف‌ها، ایده‌ها و برنامه‌ها و امکاناتی که فرد در اختیار دارد مرتبط است. اما مردم اگر احساس کنند جناح مورد نظر ولو اینکه اصلاح طلبان باشد خیلی امکان انجام اقدامات مثبت و مدنظر را ندارد، اقبال نشان نمی‌دهند و شور، هیجان و حرکتی در جامعه ایجاد نمی‌شود».


کار سخت اصلاح‌طلبان در افزایش مشارکت سیاسی

او ادامه داد: «کار اصلاح طلبان در این انتخابات قطعا سخت است؛ اصلاح طلبان برای بهره‌مندی در این انتخابات به دو ویژگی نیاز دارند تا پیروز انتخابات شناخته شوند. موضوع اول کاندیدا‌هایی است که طرح می‌کنند. کاندیدای طرح شده از طرف اصلاح طلبان باید کسی باشد که حرف مردم را بزند. باید کاندیدای مورد نظر این جناح بتواند حرف دل مردم را بزند، خواسته‌های آن‌ها را پیگیری و طرح کند. در عین حال اصلاح طلبان یک گفتمان و مطلب جدیدی را فراتر از مطالب گذشته باید داشته باشند. اگر اصلاح طلبان بر خواسته‌های گذشته خود اصرار کنند، قطعا جامعع اقبالی نشان نخواهد داد. در عین حال اگر کاندیدا‌ها برای مردم جذاب نباشد مردم رای نمی‌دهند کما اینکه در سال ۱۴۰۰ این اتفاق رخ داد. به نظر من بین گزینه‌هایی که مطرح می‌شود کسی نیست که بتواند مشارکت مردم در انتخابات را بالا برد، به مردم انگیزه دهد و آن‌ها را فعال کند. اما از بین گزینه‌های دیگر یک گزینه جدی وجود دارد که می‌تواند مشارکت سیاسی مردم را افزایش دهد».

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

علی لاریجانی در یک قدمی دبیری شورای عالی امنیت ملی

آقای کیانیان! بگذاریم پزشکیان خودش باشد!

جایی برای پیرمردها هست؟!

بابک زنجانی؛ از بسیجی اقتصادی تا همیار طلبکار!

علی اکبر صالحی بیشترین شانس را دارد؛ تنها کسی که موفق به کسب مجوز مذاکره با امریکا شده

چرا روسای جمهور آمریکا ترور می‌شوند؟| چه کسانی کشته و چه کسانی جان سالم به‌در بردند؟

یزد در مسیر کابل شدن؟!

نسخه تاریخی برای درمان ایران؛ این کهن‌درخت، راهی جز اصلاحات ندارد

‏سناریوهای ۱۵ تیر

اینفوگرافیک؛ همه مخالفان پزشکیان

اینفوگرافیک؛ آن‌ها که به پزشکیان گفتند آری

پیام مهم سیدمحمد خاتمی: در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریت همصدا شدم| اینک اما فرصتی پیش آمده که امیدوارم روزنه‌ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود| به دکتر پزشکیان رای خواهم داد

بازی زیرپوستی پورمحمدی؛ مرد مرموز مناظرات، فرشته نجات قالیباف و عامل اجماع جبهه انقلاب 

ما در زمان قاجار خیلی بدبخت بودیم؟!

پیشنهاد سردبیر
زندگی