شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ 27 July 2024
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۷۵۴۰۱
«حسن بهشتی‌پور» کارشناس ارشد روابط بین الملل

رییس جمهوری بعدی باید چهره‌ای مثبت از ایران نشان دهد

یکی از حوزه‌هایی که نیاز است مورد توجه تمام روسای جمهوری از جمله رییس جمهوری بعدی ایران قرار بگیرد، حوزه دیپلماسی است و در تمام نقاط دنیا نیز این حوزه، اهمیت زیادی دارد. تحریم‌های ظالمانه سال‌ها است که علیه ایران وضع شده و اقتصاد و جامعه ایران را تحت تاثیر خود قرار داده‌است؛ بنابراین مهم است که رییس دولت چهاردهم چه نگاهی به این حوزه و درکی از آن داشته باشد. عده‌ای بر این باوراند که بحث مذاکرات با آمریکا از حوزه‌های تصمیم‌گیری رییس جمهوری در ایران نیست. «حسن بهشتی‌پور» کارشناس ارشد روابط بین الملل می‌گوید اگرچه رییس جمهور تصمیم‌گیر نیست، اما تصمیم ساز است.
یگانه شوق الشعراء
نویسنده
یگانه شوق الشعراء

شکل‌دهی به سیاست‌ها

این کارشناس روابط بین‌الملل به روزنامه اینترنتی فراز گفت: «رییس جمهور در سیاست‌های کلان کشور تصمیم‌ساز است، اما تصمیم‌گیر نیست. یعنی رییس جمهور در شکل‌دهی به سیاست‌ها و در چارچوب شورای امنیت ملی تاثیر دارد، اما خود تصمیم‌گیر نیست. برای مثال رییس جمهور آینده نمی‌تواند در خصوص مذاکرات با غرب تصمیم‌گیری کند. در خصوص چنین موضوعی شورای عالی امنیت ملی باید تصمیم گیری کند».


رییس جمهوری باید زبان حقوق بین‌الملل را بداند

بهشتی پور ادامه داد: «رییس جمهور آینده ایران، وزیر خارجه او و تیمی که تشکیل می‌دهد بر اتخاذ جهت‌گیری‌ها می‌توانند اثرگذار باشند؛ به شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد دهند و متناسب با آن شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری کند؛ بنابراین من فکر می‌کنم این موارد در حوزه تصمیم‌گیری رییس جمهور نیست. قطعا رییس جمهور تاثیر تعیین‌کننده‌ای دارد؛ او دارای کمیته‌ای کارشناسی است و وزرای کابینه او عضو شورای امنیت ملی‌اند و می‌توانند رویکرد‌ها را تحت تاثیر قرار دهند و برنامه‌های جدید ارائه کنند. به نظرم ما در ایران باید سعی داشته باشیم رییس جمهوری را انتخاب کنیم که درک درستی از مناسبات بین‌المللی دارد و با زبان بین المللی آشنا است. یعنی او زبان حقوق بین‌الملل را بداند و روابط بین‌المللی را به درستی بشناسد تا مناسبات حاکم بر این روابط را درک کند. رییس جمهوری بعدی باید کمک کند چهره مثبتی از ایران در سطح بین‌المللی معرفی شود و چهره‌ای خشن از کشور ارائه ندهد. در طی فرآیند‌هایی که در کشور‌ها وجود دارد باید این موضوعات تعیین تکلیف شوند».

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

علی لاریجانی در یک قدمی دبیری شورای عالی امنیت ملی

آقای کیانیان! بگذاریم پزشکیان خودش باشد!

جایی برای پیرمردها هست؟!

بابک زنجانی؛ از بسیجی اقتصادی تا همیار طلبکار!

علی اکبر صالحی بیشترین شانس را دارد؛ تنها کسی که موفق به کسب مجوز مذاکره با امریکا شده

چرا روسای جمهور آمریکا ترور می‌شوند؟| چه کسانی کشته و چه کسانی جان سالم به‌در بردند؟

یزد در مسیر کابل شدن؟!

نسخه تاریخی برای درمان ایران؛ این کهن‌درخت، راهی جز اصلاحات ندارد

‏سناریوهای ۱۵ تیر

اینفوگرافیک؛ همه مخالفان پزشکیان

اینفوگرافیک؛ آن‌ها که به پزشکیان گفتند آری

پیام مهم سیدمحمد خاتمی: در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریت همصدا شدم| اینک اما فرصتی پیش آمده که امیدوارم روزنه‌ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود| به دکتر پزشکیان رای خواهم داد

بازی زیرپوستی پورمحمدی؛ مرد مرموز مناظرات، فرشته نجات قالیباف و عامل اجماع جبهه انقلاب 

ما در زمان قاجار خیلی بدبخت بودیم؟!

پیشنهاد سردبیر
زندگی