پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ 24 October 2024
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۷۵۷۵۲
«امان الله قرائی مقدم»، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با فراز مطرح کرد

بدبینی در جامعه افزایش پیدا کرده‌است | مردم حساسیت خود را نسبت به مسائل از دست داده‌اند

بدبینی در جامعه افزایش پیدا کرده‌است | مردم حساسیت خود را نسبت به مسائل از دست داده‌اند
نتایج تعدادی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو شاهد افزایش مشارکت خواهیم بود. این در حالی است که به نظر می‌رسد افزایش مشارکت در انتخابات نیاز به برنامه‌ریزی چند ساله دارد و شرایط ویژه این انتخابات چنین امکانی را از برنامه‌ریزان سلب کرده‌است. در هر حال امروز این امید وجود دارد که انتخابات پیشرو افراد بیشتری را پای صندوق‌های رای بیاورد، اما نامزدها نیز تبلیغات خود را شروع کرده‌اند. فرصت نامزد‌ها و مشارکت‌کنندگان برای تصمیم‌گیری بسیار اندک است.
یگانه شوق الشعراء
نویسنده
یگانه شوق الشعراء

فروریزی طبقه متوسط ایرانی

امان‌الله قرائی مقدم جامعه شناس درباره ویژگی‌های مورد نیاز رئیس جمهور آینده به روزنامه اینترنتی فراز می‌گوید: «فرد بعدی برای جایگاه ریاست جمهوری باید کسی باشد که از میان مردم بیاید و برای مردم عمل کند؛ بنابراین ایران به رئیس جمهوری نیاز دارد که از میان مردم برخاسته باشد، مردم او را انتخاب کنند و به صورت انتصابی بر سر کار نیاید. مسئله اشتغال یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه ما است؛ زیرا اگر آمار بیکاری کاهش پیدا کند، بسیاری از آسیب‌ها و نارضایتی‌ها در جامعه از بین می‌رود. از سوی دیگر مسئولان باید از فروریزی بیشتر طبقه متوسط جلوگیری کنند».

 

مردم حساسیت خود را نسبت به مسائل از دست داده‌اند


دوری از مدیریت سنتی

او ادامه داد: «طبقه متوسط متشکل از دو طبقه بالا و پایین است؛ طبقه متوسط پایین به طبقه زیرین سقوط کرده و طبقه متوسط بالا به سمت طبقه متوسط پایین در حرکت است. این موضوع برای جامعه بسیار خطرناک است و باید برای حفظ و نگهداری طبقه متوسط به عنوان موتور محرکه جامعه برنامه‌ریزی شود. در سطح مدیریت رییس‌جمهوری بعدی باید به تخصص‌گرایی روی بیاورد و از مدیریت عقلانی استفاده کند. در این حالت است که رییس‌جمهوری از مدیریت سنتی و کاریزماتیک دوری می‌کند؛ بنابراین مدیرانی باید انتخاب شوند که از نظر عقلانی، تخصصص و کارایی داشته باشند تا بتوانند با درایت به اداره امور کشور بپردازند. اگر مدیریت عقلانی مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از مشکلات کشور ما حل می‌شود».


بی‌تفاوتی اجتماعی

این جامعه‌شناس در خصوص افزایش میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «در چشم‌انداز و وضعیت کنونی من پیش‌بینی نمی‌کنم که مشارکت در این انتخابات افزایش یابد و اگر در همان حد انتخابات پیشین نیز باشد به نظر من خوب است. باید بدانیم که بر اساس روند تغییرات اجتماعی، اطلاعات و آگاهی که مردم امروز به دست آورده‌اند، انتخاب آن‌ها عقلانی‌تر شده است و از خردگرایی استفاده می‌کنند. مردم در انتخاب خود از خرد و دانش استفاده می‌کنند. امروز بدبینی در جامعه افزایش پیدا کرده است؛ به نظر من مشارکت مردم در این انتخابات افزایش نمی‌یابد و امیدوارم من اشتباه کنم. مردم از لحاظ اجتماعی دچار بی‌تفاوتی شده‌اند و حساسیت خود را نسبت به مسائل از دست داده‌اند. به نظر می‌رسد اعتماد عمومی در جامعه ما بسیار کاهش یافته است و به همین دلیل نمی‌توانیم انتظار افزایش مشارکت در انتخابات را داشته باشیم».

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی