پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ 24 October 2024
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۷۷۰۳۰
بررسی میزان صادرات و درآمدهای نفتی در دولت رئیسی:

تخفیف دبش از نوع جلیلی؛ ۳ سال بفروش پول ۲ سال را بگیر!

دولت سیزدهم نفت ایران را با ۳۰ درصد تخفیف صادر کرده و بیش از ۳۳ میلیارد دلار را در این مسیر تخفیف داده‌است. «سعید جلیلی» یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم را افزایش صادرات نفت علی رغم وجود تحریم‌ها می‌داند و همین به مرجعی برای آن تبدیل شده‌است که تحریم را نعمت بداند و تهدید آن را در سایه نگاه دارد تا مردم خبری از آن پیدا نکنند. اما فراز در این گزارش بر اساس گفته‌های وزیر نفت دولت سیزدهم قیمت هر بشکه نفت در اسفند ۱۳۹۸ را با اسفند ۱۴۰۲ مقایسه کرده‌ایم.

رشد ۳.۵ برابری صادرات نفت؛ ظاهر آمار

وزیر نفت از رشد ۳.۵ برابری ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ارزش صادرات نفتی ایران از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید. وی با یادآوری اینکه در آغازبه‌کار دولت سیزدهم تولید نفت ایران روزانه ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه بود، ادامه داد: به همت کارکنان صنعت نفت، این حجم تولید امسال به روزانه ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسیده است. او با اشاره به اینکه تولید نفت در سه سال اخیر ۶۰درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: صادرات نفت از روزانه ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۱۳۹۸ به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال ۱۴۰۲ رسید. ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید. به عبارت دیگر، در این زمینه رشد ۳.۵ برابری داشته است.


فروش نفت با قیمت جهانی

در اسفند سال ۱۳۹۸ قیمت هر بشکه نفت با ۱۳ سنت افزایش به ۵۹.۹۴ دلار رسید. در همان زمان هر بشکه نفت خام آمریکا ۵۵.۰۱ دلار قیمت داشت. بر اساس اظهارات مسئولین ارشد دولت سیزدهم در سال ۹۸ ایران ۱۸۲ میلیون بشکه نفت به ارزش ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون صادر کرده‌است. بر این اساس هر بشکه نفت ایران با قیمت بیش از ۵۹ دلار در بازار جهانی به فروش می‌رسید؛ بدون ذره‌ای تخفیف و مفت فروشی در آن زمان نفت ایران در مبادله می‌شد. فراموش نکنیم در آغاز سال ۹۹ و همزمان با همه‌گیری کرونا، صادرات نفت در دنیا متوقف شد. همین موضوع نیز باعث شد قیمت نفت برخی از کشور‌ها به شدت کاهش یابد. در سه ماه اول سال ۹۹ تمام مرز‌ها بسته شد و صادرات و وارداتی انجام نمی‌شد. اما ایران مجبور به ارزان فروشی نشد و هر بشکه نفت را با قیمت جهانی آن صادر می‌کرد.


فروش نفت با ۳۰ درصد تخفیف

در اسفند ۱۴۰۲ قیمت هر بشکه نفت به ۸۵ دلار و ۲۲ سنت رسید. وزیر نفت دولت سیزدهم گفته است در این سال کشور ما ۵۶۵ میلیون بشکه نفت به ارزش ۳۶ میلیارد دلار صادر کرده‌است. با محاسباتی ساده رقم ۶۴ دلار برای قیمت هر بشکه نفت به دست می‌آید. یعنی ایران برای فروش نفت خود که هنوز معلوم نیست در ازای آن پولی وارد کشور شده و یا تهاتری صورت گرفته است ۲۰ دلار تخفیف داده‌است. در سال ۱۴۰۲ دولت سیزدهم ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای صادرات نفت به کشور‌های دریافت‌کننده نفت ایران که عمدتا چین و روسیه‌اند، تخفیف داده‌است. اگر دولت سیزدهم در سه سال فعالیت خود سالانه ۱۱ میلیارد دلار تخفیف داده باشد مجموعا برای دستاورد نفتی خود بیش از ۳۳ میلیارد دلار تخفیف داده‌است.


۱۰ فساد چای دبش

به عبارتی دیگر در این دوران درآمد کشور از صادرات نفت به اندازه دو سال بوده‌است و یکسال باقی مانده بر سر تخفیف هدر رفته است. با ۳۳ میلیارد دلار رقمی معادل با ۱۰ برابر ارزش فساد چای دبش دارد. ۳۳ میلیارد دلار اگر قیمت هر دلار را ۵۵ هزار تومان در نظر بگیریم معادل هزار و هشتصد همت است. بودجه عمرانی کشور در سال ۱۴۰۲ رقم ۳۷۵ هزار میلیارد تومان است؛ یعنی دولت سیزدهم به اندازه ۴۸ سال بودجه عمرانی کشور را تخفیف داده‌است. بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲، ۲۰۶ هزار میلیارد تومان تصویب شد و با تخفیف نفتی مذکور برای ۸۸ سال بودجه آموزش و پرورش کشور تامین می‌شود.

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی