فیروزآبادی، دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی: فیلترینگ مانع برندسازی ملی در حوزه بینالمللی است
سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر سابق شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، در اختتامیه مجمع جهانی دیپلماسی برند در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما با اشاره به موضوع فیلترینگ و آثار و عواقب آن، گفت: «امیدوارم موانعی همچون فیلترینگ که در راه برندسازی وجود دارد، به زودی برطرف شود. تا زمانی که فیلترینگ وجود دارد و فضای اعتماد برای توسعه بازار تکنولوژیهای نوین در کشور فراهم نشود، نمیتوانیم به برندسازی، به ویژه در حوزه بینالمللی، امیدوار باشیم.»
فیروزآبادی در ابتدای این نشست، یکی از ارکان مهم و تأثیرگذار در تحولات جهانی، به ویژه در حوزه برندسازی، را پیشرفتهای عظیم فناوریهای نوظهور و تأثیرات آن بر اقتصاد جهانی برشمرد. او با اشاره به نقش رسانهها و دیپلماسی عمومی در برندسازی گفت: «ظهور رسانههای اجتماعی و در نتیجه دیپلماسی دیجیتال در عصر جدید و زندگی مردم در زیست بوم مجازی بر اهمیت برندسازی افزوده است.»
دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد که تا سه دهه پیش، برندسازی در دیپلماسی یک هنر بود که توسط حکومتها طراحی و مدیریت میشد. اما با ظهور رسانههای اجتماعی، دیگر نمیتوان گفت که برندسازی به عهده دولتها است و مدیریت آن توسط دولتها صورت میگیرد. باید به برندسازی نگاهی استراتژیک و راهبردی داشت. پایه برندسازی جدید در حقیقت بر فناوریهای ارتباطات و اطلاعات و فناوریهای هوش مصنوعی استوار است. در دهه گذشته، تحولات حوزه فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی بود که انقلاب جدیدی را در دنیا و اقتصاد دیجیتال را به وجود آورد و به شکلگیری اقتصاد شبکهای منجر شد. این شبکه مفهوم جدیدی از جهانی شدن و نحوه زیست در اکوسیستم جهانی را به ارمغان آورد.
فیروزآبادی ظهور فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (ICT) را موجب جهانیشدن، شبکهای شدن و اجتماعیشدن اقتصاد دانست. این تحولات بازیگران فراملی بزرگی از قبیل پلتفرمهای جهانی را بدنبال آورد که در برندسازی نقش فعالی دارند و بدلیل فعالیت عامه کاربران اجتماعی بوده و از ساختار حکومتی دستورپذیر نیستند.
ابوالحسن فیروزآبادی برند ملی را از جنس قدرت نرم دانست و یکی از مهمترین دغدغههای حکومتها، بهویژه کشورهای در حال توسعه مانند جمهوری اسلامی ایران در حوزه برندسازی را مدیریت قدرت نرم و چگونگی کنترل آن عنوان کرد. او گفت: «دولتها به دنبال مدیریت مستقیم قدرت هستند و نمیتوانند ساختارها و معماریهایی را پیادهسازی کنند که بهطور غیرمستقیم این قدرت را مدیریت کند، لذا در قبال برندسازیهای ملی که کاملاً اجتماعی شده، بدلیل عدم توانایی در مدیریت این قدرت نرم نسبت به استفاده از ابزارهایی چون فیلترینگ افراط میکنند و توجه ندارند که با این کار به برندسازی اجتماعی و اقتصادی لطمات جدی وارد میشود.»
رئیس سابق مرکز ملی فضای مجازی با تشریح عواقب ظهور و پیشرفت هوش مصنوعی در چند سال اخیر و تأثیرات هژمونی دولت متخاصم آمریکا با هدف جهانیسازی در این پدیده نوظهور، گفت: تحولات حوزه هوش مصنوعی میتواند تغییرات عمیق و گستردهای در حوزه برندسازی، بهویژه در اقتصاد جهانی ایجاد کند.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه در برندینگ نه تنها با نخبگان، بلکه با تمام بشریت باید صحبت کرد و همه بشریت مخاطب ما هستند، با استفاده از هوش مصنوعی امکان شخصیسازی، ذائقهسازی و ذائقهسنجی در حوزه ببرندسازی بهویژه در عرصه بینالملل امکانپذیر شده است.
او با اشاره به سیاستهای چین در حوزه هوش مصنوعی در عرصه بینالملل گفت: «به نظر من، برندسازی مورد توجه چینیها این است که کارخانه جهان شوند و در این جهت حرکت میکنند. برای رسیدن به این هدف، روی هوش مصنوعی کار میکنند و به دنبال صنعت رباتیک و انقلاب صنعتی چهارم هستند. کنشگران مجازی که در حوزههای اطلاعاتی و رسانهها فعال هستند، رباتهایی که در حقیقت، نوعی هوش مصنوعی مولد (GenerativeAI) هستند، میتوانند متن تولید کنند، تصویر ایجاد کنند و در شبکهها فعال باشند. با این رباتها ما با جامعهای مواجه خواهیم شد که تشخیص انسان از غیرانسان دشوار و شاید غیرممکن به نظر برسد. این موضوع میتواند حوزه برندسازی و بازاریابی و سایر امور مرتبط را بسیار پیچیده کند.»
منبع:پیوست
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
روایت خروج ایران از سوریه و رها شدن بشار اسد در آخرین روزها
استیضاح میدری و عالیجناب خاکستری | از علی ربیعی تا برادر عباد!
نقدها را بود آیا که عیاری گیرند
بیمارستان خاتم میتواند یکی از نخستین الگوهای ملی در اجرای خرید خدمت با تعرفه دولتی باشد
روز دانشجو، در صداوسیما روز جلیلی است!
بیانیه نمایندگان مجلس در مورد اضافه برداشت بانک اقتصاد نوین، اشتباه بود
قاجار و پهلوی، قیمت دلار را بهتر مدیریت کردند؟!
شمارس معکوس برای عرضه کیامسی ایگل هیبرید
ماراتن کیش: حکومت با مساله حجاب چه کند؟!
کشورهایی که با حمله آمریکا خوشبخت شدند
قدرت نظامی محمدرضاشاه در تیرماه سال ۵۶ ؛ گزارش روزنامه آمریکایی در این خصوص را بخوانید
قاتل اصلی کجاست؟ | چه چیزی در آلودگی هوا منجر به مرگ شهروندان میشود؟
واکنش ستاد حقوق بشر به خبر خودکشی متهم زن در زندان وکیل آباد مشهد
باشگاه استقلال از سروش رفیعی شکایت کرد
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
گفتگوی فراز با امانالله قرایی مقدم، جامعهشناس
ماراتن کیش: حکومت با مساله حجاب چه کند؟!
تفسیر سیاسی روز
معامله ترامپ با پوتین: ونزوئلا را بده، اوکراین را بگیر!
پشت سر امامان دولتی نماز نخوانید
دیدگاه مطهری درباره فتوای بحثبرانگیز سیستانی
احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا در گفتگو با فراز بررسی کرد