پنجشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۴ 10 July 2025
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۷۹۶۷۰
«مرتضی حاجی» وزیر آموزش و پرورش دوران اصلاحات مطرح کرد

معلمان احساس تبعیض می‌کنند | وزیر آموزش و پرورش باید ضربه‌گیر فرهنگیان باشد

مرتضی حاجی: اگر یک وزیر، توانایی و قدرت ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی‌هایی که ممکن است با فشار مراکز مختلف، امنیت فکری و روانی جامعه آموزش و پرروش را مختل کنند، داشته باشد می‌تواند مداخلات بیرونی را کنترل کند. اساسا یک وزیر باید ضربه گیر این گونه اقدامات باشد.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه دولت مسعود پزشکیان و صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی وی صبح امروز شنبه ۲۷ مردادماه با حضور رئیس جمهور برگزار شد. «علیرضا کاظمی» گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش از سوی پزشکیان است.

علیرضا کاظمی که هم اکنون قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر است متولد ۱۳۴۴ در مشهد بوده و در حوزه علمیه و دانشگاه تحصیل کرده است.  برنامه‌ریزی برای بازگشایی مطلوب مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید، پیگیری پرداخت مطالبات فرهنگیان از قبیل پاداش بازنشستگی معلمان قبل از سال ۱۴۰۲، حق التدریس و حق الزحمه امتحانات، ساماندهی امتحانات نهایی سوابق تحصیلی دوره دوم متوسطه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش، ساماندهی معلمان و تامین کمبود نیروی انسانی مورد نیاز در سال تحصیلی جدید، بررسی مجدد و تامین رضایت معلمان مشمول نظام رتبه بندی در سراسر کشور از جمله برنامه‌های اولویت‌دار کاظمی در تصدی وزارت آموزش و پرورش است.

«فراز» در مورد گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و نیز چالش‌های این وزارتخانه با «مرتضی حاجی»، وزیر آموزش و پرورش دولت دوم سیدمحمد خاتمی گفتگو کرده است.

حاجی در توضیح مهمترین چالش‌های وزارت آموزش و پرورش گفت: «بزرگترین چالش حال حاضر آموزش و پرورش کاهش میزان مقبولیت آن در بین خانواده‌ها و نیز مسائل نیروی انسانی این نهاد است».

اوادامه داد: «آموزش و پرورش باید تلاش کند اعتماد خانواده‌ها را جلب کند تا خانواده‌ها بتوانند با فراغت بال فرزندانشان را به مدارس دولتی فرستاده و از این امکان استفاده کنند؛ نکته اصلی این است که در خلا اقبال از آموزش و پرورش در بین مردم، پدر و مادر‌ها سعی می‌کنند از روش‌های دیگر مثل مدارس غیردولتی، کلاس‌های خارج از مدرسه و مجزا از سیستم آموزش و پرورش استفاده کنند».

وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات گفت: «موضوع دیگر مسائل مرتبط با منابع اصلی آموزش و پرورش یعنی نیروی انسانی آن است که باید با انگیزه و رضایت کامل در خدمت نظام تعلیم و تربیت باشند اما منابع انسانی دچار مشکل معیشتی و منزلتی و عدم رضایت شغلی محسوس هستند. معلمان در مقایسه با دیگران احساس تبعیض و دوگانگی می‌کنند و از سوی دیگر برای به روز شدن مهارت حرفه‌ای شان و به‌گزینی در استخدام آموزش و پرورش باید برنامه‌هایی برای آنان اجرا شود».

او در توضیح ارزیابی خود از میزان موفقیت کاظمی در سمت وزیر آموزش و پرورش گفت: «شناختی زیادی از ایشان ندارم و نمی‌دانم تا چه اندازه اهل تحول در آموزش و پرورش هستند؛ متاسفانه برنامه هایشان را هم ندیده‌ام به همین دلیل قضاوت در مورد ایشان برای من مشکل است؛ امیدوارم بتوانند کاری انجام دهند».

حاجی در مورد ویژگی‌های یک وزیر کارآمد آموزش و پرورش با توجه به شرایط موجود گفت: «وزیر باید در بین کادر آموزش و پرورش مقبولیت داشته و جامعه ما بتواند او را به عنوان مدیر ارشد خود با طیب خاطر بپذیرند. ظاهرا سوابق کاری آقای کاظمی این امکان را فراهم می‌کند که به صورت نسبی و موقعیتی دربین بسیاری از کادر‌ها مقبولیتی داشته باشد».

این وزیر پیشین ادامه داد: «یک وزیر خوب باید رابطه اش با دولت و رئیس جمهور و منابع قدرت به گونه‌ای باشد که بتواند در تامین منابع آموزش و پرورش موفقیت‌های قابل قبولی به دست بیاورد؛ و در عین حال قدرت ابتکار برای مهار برخی هزینه‌های اضافی و مصرف بهینه منابع آموزش و پرورش را داشته باشد و از صاحب نظران این رشته‌ها برای بهره وری بیشتر بهره گیرد و بازنگری جدی در ساختار آموزش و پرورش از این منظر داشته باشد که بهره وری منابع انسانی و منابع مالی را به طرز چشمگیری افزایش دهد؛ محدودیت منابع دولتی اجازه نمی‌دهد که با دست و دلبازی به آموزش و پرورش کمک کنند در نتیجه بخشی از منابع باید از محل مصرف بهینه منابع داخلی تامین شوند. اگریک وزیر توانایی و قدرت ایستادگی در مقابل زیاده خواهی‌هایی که ممکن است از مراکز مختلف فشار وارده کرده و امنیت فکری و روانی جامعه آموزش و پرروش را مختل کنند، داشته باشد می تواند مداخلات بیرونی را کنترل کند و اساسا یک وزیر باید ضربه گیر این گونه اقدامات باشد».

حاجی در توضیح بی پایان بودن مسیر اصلاحات آموزش و پرورش گفت: «درست شدن عملکرد نظام آموزش و پرورش روندی بلند مدت است و مهم در راه قرارگرفتن است. این سیستم باید مسیر را درست تشخیص داده و در مسیر اصلاح قرار گیرد. اصلاح پایان ندارد یعنی اصلاح کردن نقطه توقف ندارد. بر این اساس وزیر آموزش و پرورش باید اهداف کوتاه مدتی را تعیین کند که رسیدن به این اهداف امیدواری در مجموعه آموزش و پرورش ایجاد می‌کند. دنیا در حال تحول است و شرایط جدیدی ایجاد می‌شود و نمی‌شود گفت روزی می‌رسد که این نهاد هیچ مشکلی نداشته باشد اما اصلاح دائمی امور است که اهمیت دارد؛ این که دائما در مسیر اصلاح و بهبود باشد».

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی