دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۴ 08 September 2025
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۸۰۵۶۷
لزوم اصلاح در هسته‌های گزینش آموزش و پرورش

بحران کد ۱۹ در جذب معلمان ادامه دارد

یکی از موانع جدید جذب معلم، کد ۱۹ است که به معنای عدم صلاحیت در گزینش‌های عقیدتی و سیاسی است، حتی اگر فرد از نظر علمی مناسب باشد. این کد باعث اعتراضات گسترده‌ای از سوی داوطلبان استخدام شده است که به دلیل آن، قادر به ورود به سیستم آموزشی نشده‌اند.

فراز در گزارشی به بررسی این موضوع و افرادی پرداخت که در فرآیند جذب با کد ۱۹ روبه‌رو شده‌اند. اعتراضات به این موانع به مشکلاتی از جمله معیار‌های مبهم گزینش، عدم شفافیت و برخورد‌های سلیقه‌ای در این فرآیند اشاره دارد.

یک چهارم داوطلبان رد شده، پذیرفته شدند!

منتقدان بر این باورند که این روند به یادآور گزینش‌های سخت‌گیرانه گذشته است و می‌تواند انگیزه داوطلبان را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. در پاسخ، وزارت آموزش‌وپرورش و برخی مقامات به این اعتراضات واکنش نشان داده و تأکید کرده‌اند که گزینش باید مطابق با قانون و با توجه به کمبود معلم‌ها انجام شود. اخیراً، حمید رسایی، نماینده مجلس، اعلام کرد که پس از دستور وزیر و بررسی مجدد، حدود ۱۰۰۰ داوطلب از ۴۰۰۰ داوطلب رد شده، پس از اصلاح موارد قابل تغییر، پذیرفته شده‌اند.

هسته‌های گزینش راه خود را ادامه می‌دهند

با وجود درخواست‌های جمعی از متقاضیان که در پرونده گزینش آن‌ها کد ۱۹ درج شده بود، این موضوع در دستور کار قائم پناه، مسئول اداره امور گزینش کشور قرار گرفت. اما بررسی‌های فراز نشان می‌دهد که هسته‌های گزینش همچنان به روال قبلی ادامه می‌دهند و به دستور‌های جدید توجهی نشان نداده‌اند. بسیاری از داوطلبان همچنان با کد ۱۹ در کارنامه خود مواجه‌اند و علت رد صلاحیت خود را نمی‌دانند. امیدواری وجود دارد که دولت چهاردهم در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهد و راه ورود معلمان واجد شرایط را به کلاس‌های درسی که به دلیل کمبود معلم تعطیل شده‌اند، باز کند.


کمبود معلم و آموزش بی‌کیفیت، چالش‌های مدارس دولتی

آموزش و پرورش با کمبود بیش از ۱۷۶ هزار معلم مواجه است و آمار رتبه‌های برتر کنکور ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که مدارس دولتی در کسب رتبه‌های برتر کنکور جایگاه مناسبی ندارند، در حالی که بیش از ۸۵ درصد از دانش‌آموزان کشور در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند. این وضعیت نشان‌دهنده شرایط نامساعد مدارس دولتی است، که یا به دلیل کمبود معلم تعطیل شده‌اند یا قادر به ارائه آموزش با کیفیت مناسب به دانش‌آموزان نیستند. در این شرایط، ضروری است که وزارت آموزش‌وپرورش تمرکز بیشتری بر تقویت این مدارس و ارتقای کیفیت آموزش آن‌ها داشته باشد.

رییس دولت چهاردهم، مسعود پزشکیان، در مراسم تکریم و معارفه وزیر علوم، با اشاره به اینکه دانشگاه محل نوآوری و خلاقیت است، تاکید کرد: «به وزیر گفتم همه اساتید و دانشجویانی که لغو قرارداد یا اخراج شدند را بازگردانید.» امیدواریم که این دستور رییس جمهور به درستی اجرا شود و همچنین در موضوع کد ۱۹ نیز اقدامات مشابهی انجام شود تا هزاران کلاس درس از نعمت معلم برخوردار شوند. با این اقدامات، کسانی که صلاحیت علمی و حرفه‌ای معلمی را دارند، قادر خواهند بود به آموزش و پرورش کشور خدمت کنند و به بهبود کیفیت آموزش در مدارس دولتی کمک نمایند.

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

رئیس هیئت مدیره بانک اقتصادنوین: همه ما باید به اندازه سهم خود، در قبال تحقق برنامه‌های بانک مسئولیت پذیر باشیم

پزشکیان: از وحدت صحبت می‌کنیم، اما مدام دعوا داریم

وقوع یک عملیات تیراندازی در شمال شهر قدس با ۱۵ زخمی و ۵ کشته

علت نارضایتی بهارستانی‌ها از نادره رضایی؛ ضعف عملکرد او در کجاست؟

ویدیو؛ رامبد جوان خطاب به مسئولان: اول یقه خودتان را بگیرید!

سخنگوی وزارت خارجه: «پزشکیان» به نیویورک سفر می‌کند

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها؛ دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۴

انتقاد رسایی از عدم اجرای قانون شفافیت؛ قالیباف: پیگیریم

تحریم‌های غرب به مرگ چند نفر در جهان منجر شده است؟

۷ سوال از ۴ وزیر دولت اعلام وصول شد

قیمت طلا و سکه در بازار؛ دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۴

خرابی حدود ۴۵ درصد از دوربین‌های ترافیکی در سطح شهرها

خبرنگار وال‌استریت ژورنال: مذاکرات ایران و آژانس ادامه خواهد داشت

وزیر کار: تنها ۴.۸ درصد از حذف‌شدگان از یارانه نقدی اعتراض کرده‌اند

پیشنهاد سردبیر
زندگی